Annons

Vad göra, köpa 1D mk2 eller behålla min Dynax7D

Produkter
(logga in för att koppla)

buddy_poor

Aktiv medlem
Jag sitter här och funderar på mitt nya I-landsproblem utan att kunna fatta ett beslut och hoppas därför att någon vill hjälpa mig att komma med argument för vilket beslut jag skulle kunna ta.

Den här gången handlar I-landsproblemet om huruvida jag borde sälja min Dynax 7D utrustning (ett D7D hus samt 17-35mm, 50mm och ett 135mm) och i stället köpa ett begagnat 1D mkII hus.

Jag har sedan tidigare en "liten" eos utrustning bestående av ett 1V-HS hus samt tre objektiv, en vidvinkelzoom 17-40mm, samt en 50/1.4 normal och en 135/2 tele.

Jag förstår att jag kommer få lägga till några tusen för att kunna köpa ett 1D mkII men det kan det kanske vara värt.

Fördelar med att äga en 1D mkII som jag tänker mig:
- Då har jag bara ett system i stället för två, fördelar när det gäller objektivinköp mm.
- Det är en mer kompetent kamera när det gäller autofokus, seriebildstagning, exponering och upplösning.
- Större och ljusare sökare.

Nackdelar med en 1D mkII:
- Stor och tung!
- Egentligen något för dyr för mig!

Egentligen är den främsta anledningen till att jag funderar på att köpa en 1D mkII att jag vill ha ett märke och ett system i stället för två. Canons billigare alternativ känns inte så lockande och då särskilt med tanke på den jämförelsevis lilla sökaren. Det kan tyckas vara en struntsak men är det inte för mig.

Är tacksam för alla tankar och funderingar som ni vill dela med er av så tänk gärna högt.

/Mattias

Nyfiken fråga, är inte en 30d ett likvärdigt alternativ med din Minolta om du tycker att det är för dyrt med en mark II?

1D är ju i en helt annan klass, så att jämföra vilken kamera som är bäst är onödigt, det hela handlar ju om hurvida du vill lägga ut dom pengarna det innebär.

buddy_poor skrev:
Jag sitter här och funderar på mitt nya I-landsproblem utan att kunna fatta ett beslut och hoppas därför att någon vill hjälpa mig att komma med argument för vilket beslut jag skulle kunna ta.

Den här gången handlar I-landsproblemet om huruvida jag borde sälja min Dynax 7D utrustning (ett D7D hus samt 17-35mm, 50mm och ett 135mm) och i stället köpa ett begagnat 1D mkII hus.

Jag har sedan tidigare en "liten" eos utrustning bestående av ett 1V-HS hus samt tre objektiv, en vidvinkelzoom 17-40mm, samt en 50/1.4 normal och en 135/2 tele.

Jag förstår att jag kommer få lägga till några tusen för att kunna köpa ett 1D mkII men det kan det kanske vara värt.

Fördelar med att äga en 1D mkII som jag tänker mig:
- Då har jag bara ett system i stället för två, fördelar när det gäller objektivinköp mm.
- Det är en mer kompetent kamera när det gäller autofokus, seriebildstagning, exponering och upplösning.
- Större och ljusare sökare.

Nackdelar med en 1D mkII:
- Stor och tung!
- Egentligen något för dyr för mig!

Egentligen är den främsta anledningen till att jag funderar på att köpa en 1D mkII att jag vill ha ett märke och ett system i stället för två. Canons billigare alternativ känns inte så lockande och då särskilt med tanke på den jämförelsevis lilla sökaren. Det kan tyckas vara en struntsak men är det inte för mig.

Är tacksam för alla tankar och funderingar som ni vill dela med er av så tänk gärna högt.

/Mattias
Jag är dåligt insatt i prisbilder här, men är Canon EOS 5D ett alternativ. Den kanske är svår att få tag i begagnad, men annars är den ju betydligt billigare.

Vad sägs om en begagnad 1Ds? De brukar väl vara lite billigare än 1d mk2:eek:rna och sökaren lär ju inte vara mindre..

Jo både 1Ds och 1D mkI är intressanta! De frågetecken jag har kring de modellerna är bruset på högre iso (400 och uppåt), samt upplösningen på 1D. Men kanske borde jag kolla upp dem mera noggrant.

ps. om någon har någon eller några rawfiler att dela med sig av från antingen 1Ds eller 1D så tar jag tacksamt emot för att själv kunna utvärdera. Maila i så fall till [email protected] ds.

ANNONS
Götaplatsens Foto