Annons

Vad händer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Caesar_81

Medlem
Jag har nyligen köpt en Nikon D5200, och har under dagen använt den frekvent. Har även köpt ett nytt objektiv av märket Tamron. Men nu händer det något som ej hänt under tidigare användning.

Det låter från kameran, som ett brummande ljud. Eller mer som om en vind. Susande ska man nog säga. Som om den blir överhettad. Svårt att beskriva ljudet. Någon som vet vad detta kan bero på? Har jag använt kameran för mycket, eller håller den på att gå i sönder?

Tack för alla eventuella svar.
 

frwe

Aktiv medlem
Det finns två saker som låter förutom slutare. Skakreduceringen på objektivet låter när det aktiveras, testa att stänga av, lyssna och sätt på igen. Ett svagt kort pipande kan höras när kameran sätts på eller stängs av och det är dammborttagning på sensorn, den kan också aktiveras eller stängas av. Jag vet inte om det finns på just din modell men jag skulle tro det.

/Frode
 

Caesar_81

Medlem
Då måste det vara skakreduceringen. Jag hoppas innerligt på det, för det hade varit trist om jag måste lämna in den på lagning redan. Har knappt börjat använda den. Jag testar, så får vi se.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Man kan stressa instegskamerorna till överhettning.
Men det krävs en held el.
tex filmning i minst 30 minuter handhållet i en varm lokal
man kan i alla fall stressa en D3100 på detta sätt.
 

Caesar_81

Medlem
Skakreduceringen..

Du hade rätt, frwe. Det var skakreduceringen som lät. Tack och lov. Blev lite nervös där ett tag.

Tack för hjälpen.
 
ANNONS