Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har Canon på g? 1Ds Mk III

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Canon EOS 1Ds Mark III har tydligen utgått. Nu har Canon "bara" 5D på programmet med fullframe. Det tycker jag är konstigt. Vad har de på gång tror du? Varför har det inte kommit någon 1Ds Mk IV?
Jag önskar en Canon EOS 3D med följande specar:

20-25 Mp
1D-style AF
5D storlek på huset
5-6 bps

Det enda jag saknar på min nuvarande 5d MkII är bättre AF med fokuspunkterna vettigt placerade (som i 1d mkIII)

Låter som 5DMkIII som rimligtvis kommer i år. Har 5D2 sen en tid och kommer inte kunna gå tillbaka till crop. Jag klev dit från 7D och sett ljuset men AF är som den 450D jag plåtade med för 4 år sedan. Ja, t.o.m. sämre eftersom de 9 punkterna är alltför centrerade.

Det finns några saker som är helt säkra med MkIII, en är att AF kommer bli ett lyft. MkII släpptes några månader från Nikon D700 som brädar Canon på AF nästintill pinsamt. På samma sätt som D700's 12MP är lika begränsande för Nikon mot Canons 21. Blir spännande se specarna på efterföljarna hos båda kameradrakarna - och det lär som sagt ske någon gång i år :)

1Ds är bortom vad jag tittar på så alla planer där är helt obekanta för mig.

Om bara punkterna inte vore så centrerade och de perifera punkterna vore så usla i motljus vore 5D Mk II allt jag kan önska. Bytte upp mig från 5D till 5D Mk II fast jag var nöjd med Mk I. Men nu är jag ännu nöjdare. Plåtar mycket lokaltidningsbilder i dåligt ljus och kan skruva upp ASA till 6400 utan betänkligheter.
Tur att Nikon satte i bra AF i den där D700 så Canon måste skärpa sig!

Mer centrerade punkter blir det för att bildvinkeln är större. Det är alltså inte AF-modulens fel, det är sensorns, om vi nu ska hitta en syndabock.
Det är samma sak om man jämför syskonen 1D Mark III med 1Ds Mark III. De har identisk AF, så när som på att Servo AF justerats lite i 1Ds Mark III, eftersom den inte behöver hänga med i tio bilder/s, men när man tittar i sökaren ser det ut som om AF-punkterna är mer samlade i mitten i 1Ds Mark III. Det är de alltså inte. De täcker precis samma område, om du använder samma objektiv och brännvidd, men 1Ds får förstås med mer vid sidan om.
Att det inte går att ha AF-puntkerna för långt från den optiska axeln, med bibehållna prestanda, är en optisk egenskap som ett modellbyte näppeligen råder på. Såvida de inte kommer på någon helt annan lösning på AF, förstås, som går att sprida ut mer. Kontrast-AF fungerar längre ut i kanterna, men ingen har lyckats få det lika snabbt.

För övrigt har jag bestämt, när jag av någon anledning fick för mig att jag var produktstrateg på Canon, att 5D Mark III blir en kamera i samma stil som idag, alltså en tämligen medioker kamera med en utmärkt sensor i. Målsättningen är att hålla nere tillverkningskostnaden men ändå kunna erbjuda marknadens bästa fullformatssensor. Så där behöver ni inte förvänta er någon revolution.
Däremot bestämde jag också att vi (Canon, alltså) ska lansera en 3D, som kommer att bli en kamera som idag skulle vara en 7D med sensorn från 5D Mark II. Men vi kan förstås inte släppa ut en ny kamera som är en kombination av gamla modeller, utan har sockrat den här lanseringen med både det ena och det andra, för att riktigt täppa till truten på konkurrenterna. Allting är förstås så illbattigt hemligt, att jag knappt kan andas om att det här kommer att hända. Dessutom kan det bli joxigt för den som jag andas på.

Vänta lite, ska bara ha en klunk till.

Men så mycket kan jag säga, att vi tror i alla fall på att den här kameran ska ha inbyggd blixt. Men med det stora prismat blir det lite annorlunda, så vi har en annan design på den blixten än tidigare. Gläd er åt att ledtalet har ökat och att det går att ta betydligt fler bilder med den interna blixten som styrblixt åt slavar, än vad man kan med en 7D.
Automatisk belysningsstyrka på toppdisplayen, inte bara baktill, hörlursuttag för ljudkontroll vid video, dubbla kreditkort - nej, minneskort ska det vara, det andra behövs bara när ni ska betala - och alternativa batterigrepp, så att man kan köra även med batteriet från 1D Mark IV, om man vill.

Nähä, nu måste jag schluta, för att inte avschlöja för mycket. Dessutom är flaschkan tom, så jag behöver hämta en ny.

Hick!

Senast ändrad:
Canon EOS 1Ds Mark III har tydligen utgått. Nu har Canon "bara" 5D på programmet med fullframe. Det tycker jag är konstigt. Vad har de på gång tror du? Varför har det inte kommit någon 1Ds Mk IV?
Jag önskar en Canon EOS 3D med följande specar:

20-25 Mp
1D-style AF
5D storlek på huset
5-6 bps

Det enda jag saknar på min nuvarande 5d MkII är bättre AF med fokuspunkterna vettigt placerade (som i 1d mkIII)

Stämmer det verkligen att den utgått...? Står inget på Canons hemsida.
/Janne

Fujio Mitarai slog just en signal (CEO Canon Inc). Han brukar ringa mig när han vill ha råd.

Han berättade att trots att han satt och hetsåt jodtabletter så kunde han inte låta bli att reagera på skoglöparn Perssons senaste inlägg på Fotosidan.se och undrade om jag kunde göra något åt det. Jag sa att "visst kan jag svara på svadan" och "men så mycket mer förmår jag inte och jag måste förresten fylla på glaset nu", jag fortsatte "och han har ju skrivit så många ord".

Fujio blev glad och tackade för sig, för nu skulle han kolla vidare på Svenska melodifestivalen som trots tsunamis visas på alla Japanska kanaler konstigt nog kan man tycka.

Innan han lade på sa han att "alla måste ju ändå begripa" att Canon kan inte skeppa en MkIII med gammel-AF när Nikon klampat in på heligt Canonterritorium 2008. Han grät lite, sen sa han "Persson må ha avslöjat oss med en oberäknelig FEL på blixtkontrollen i 7D, men han ger oss ingen cred för att den faktiskt är riktigt bra rätt använd när den funkar, och det brukar den göra". Sen hördes ett ljud som antingen var ett efterskalv eller så öppnade han en ny pillerburk.

Så, min slutsummering är att Nikon och Canon kommer släppa varsin "pro-consumer" FF i år. Man kommer garanterat hämta upp försprånget antagonisten piskade in 2008. Vad som händer mer är spännande. Hade jag varit produktchef på C eller N hade jag haft 2 eller 3 planer nu. Första planen är att bräda den andre på det som missades så uppenbart 2008. Sen finns en quick-release-plan för ver2 som kan komma snabbt som attan efter ettan. Och en tredje planerad alternativrutt - som är dyr som fan - men går att sätta i marknaden snabbt - dvs ca ett kvartal eller så.

Nu har jag inte tid längre, har annat fokus nu och måste fylla på lite innan jag tittar på en grym video med 5D2 trots sin undermåliga AF från gamla stan: http://www.youtube.com/watch?v=LnaeImQ0TSg

Senast ändrad:
Undrar om det kommer någon uppgradering av oss, du och jag, Wilhelm?
Eller ligger måhända Lennart före?

Med tanke på jordbävningsproblemen i Japan är det kanske bättre att flytta Canons utvecklingsavdelning till - Säter!

Förutom att flytta avdelningen till Säter så vill nog Canon komma med en produkt som uppvisar samma egenskaper som Sonys senaste sensorer med kolumnvis A/D och extremt lågt läsbrus och stort DR .
Just nu har Canon något att bevisa, antingen är de kvar i sitt gamla tänk från början av 2000talet eller så får de hänga med i utvecklingen.

Därför dröjer de med svaret

Men så mycket kan jag säga, att vi tror i alla fall på att den här kameran ska ha inbyggd blixt. Men med det stora prismat blir det lite annorlunda, så vi har en annan design på den blixten än tidigare.

En återgång till designen av inbyggda blixtar på småbilds-ESR:er från 1990-talet, alltså?

De täcker precis samma område, om du använder samma objektiv och brännvidd, men 1Ds får förstås med mer vid sidan om.
Att det inte går att ha AF-puntkerna för långt från den optiska axeln, med bibehållna prestanda, är en optisk egenskap som ett modellbyte näppeligen råder på.

Jag har inte hitttat några mått, men jag tycker att det ser ut som om AF-punkterna hos EOS-1N ligger mera spritt i sidled än AF-punkterna hos EOS 5D.

Den har iaf utgått hos leverantören jag länkade till i mitt första inlägg, plus några till.

Jag har inte hitttat några mått, men jag tycker att det ser ut som om AF-punkterna hos EOS-1N ligger mera spritt i sidled än AF-punkterna hos EOS 5D.
Enligt Canons tekniska dokumentation, där jag har hittat det mesta som jag känner till om innandömet i kamerorna, finns det lite skillnader på hur brett AF täcker, även med samma sensorstorlek, mellan modeller med olika ambitionsnivå och introduktionsår. Ibland tänjer man naturlagarna lite extra.

Vad för naturlag? Hur funkar det med ögonstyrd af då? Kan den också bara användas inom ett begränsat område?

Det som styr är ljusets infallsvinkel i relation till fokuspunkten, ju längre från bildcentrum desto sämre förutsättningar för att detektera fasskillnaderna. Hur du sedan väljer fokuspunkt spelar ingen roll.

En teknisk beskrivning av hur fasdetekterande autofokus fungerar finns att läsa här: http://www.scribd.com/doc/266790/Pr...ofocus-Detector-in-Single-Lens-Reflex-Cameras

ANNONS
Götaplatsens Foto