Mer centrerade punkter blir det för att bildvinkeln är större. Det är alltså inte AF-modulens fel, det är sensorns, om vi nu ska hitta en syndabock.
Det är samma sak om man jämför syskonen 1D Mark III med 1Ds Mark III. De har identisk AF, så när som på att Servo AF justerats lite i 1Ds Mark III, eftersom den inte behöver hänga med i tio bilder/s, men när man tittar i sökaren ser det ut som om AF-punkterna är mer samlade i mitten i 1Ds Mark III. Det är de alltså inte. De täcker precis samma område, om du använder samma objektiv och brännvidd, men 1Ds får förstås med mer vid sidan om.
Att det inte går att ha AF-puntkerna för långt från den optiska axeln, med bibehållna prestanda, är en optisk egenskap som ett modellbyte näppeligen råder på. Såvida de inte kommer på någon helt annan lösning på AF, förstås, som går att sprida ut mer. Kontrast-AF fungerar längre ut i kanterna, men ingen har lyckats få det lika snabbt.
För övrigt har jag bestämt, när jag av någon anledning fick för mig att jag var produktstrateg på Canon, att 5D Mark III blir en kamera i samma stil som idag, alltså en tämligen medioker kamera med en utmärkt sensor i. Målsättningen är att hålla nere tillverkningskostnaden men ändå kunna erbjuda marknadens bästa fullformatssensor. Så där behöver ni inte förvänta er någon revolution.
Däremot bestämde jag också att vi (Canon, alltså) ska lansera en 3D, som kommer att bli en kamera som idag skulle vara en 7D med sensorn från 5D Mark II. Men vi kan förstås inte släppa ut en ny kamera som är en kombination av gamla modeller, utan har sockrat den här lanseringen med både det ena och det andra, för att riktigt täppa till truten på konkurrenterna. Allting är förstås så illbattigt hemligt, att jag knappt kan andas om att det här kommer att hända. Dessutom kan det bli joxigt för den som jag andas på.
Vänta lite, ska bara ha en klunk till.
Men så mycket kan jag säga, att vi tror i alla fall på att den här kameran ska ha inbyggd blixt. Men med det stora prismat blir det lite annorlunda, så vi har en annan design på den blixten än tidigare. Gläd er åt att ledtalet har ökat och att det går att ta betydligt fler bilder med den interna blixten som styrblixt åt slavar, än vad man kan med en 7D.
Automatisk belysningsstyrka på toppdisplayen, inte bara baktill, hörlursuttag för ljudkontroll vid video, dubbla kreditkort - nej, minneskort ska det vara, det andra behövs bara när ni ska betala - och alternativa batterigrepp, så att man kan köra även med batteriet från 1D Mark IV, om man vill.
Nähä, nu måste jag schluta, för att inte avschlöja för mycket. Dessutom är flaschkan tom, så jag behöver hämta en ny.
Hick!