Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vad har hänt med mina objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexander Ovinder

Avslutat medlemskap
Hej alla på fotosidan.(vet ej om denna tråd hamnat rätt, men jag kör på det)
Det är så när man tittar genom min kamera med mina objektiv på mot ljusa områden bla himlen så ser man att det är som en "flottig" och prickig hinna på. Har testat med en kompis objektiv på och då försvinner det och kompisen har provat mina objektiv och då syns det. Så vi har kommit fram till att det är något med objektiven som inte stämmer.
Syns inte på bilderna i datorn om man inte försöker att leta efter det och syns väldigt lite på vissa framkallade bilder. Det är inget störande på bildresultatet om mam inte vet om det men jag vet det.

Jag misstänker att det hände någon gång under vintern när man går från kyla till värme men är inte säker.

Har tittat på både frontlins och den bakre linsen och gjort rent de grundligt men det blir ingen förändring på mitt problem.

Tänkte höra med er om vad ni tror att det kan vara som har hänt och vad man kan göra åt det för att det ska se mer normalt ut och få bort hinnan.

Hoppas verkligen att ni sitter på kunskap om mitt problem som ni vill dela med er av. Mycket tacksam för svar.

//Alexander

Du har nog fått kondens i objektivet, och när fukten som legat på någon av linserna har avdunstat så har det lämnat kvar en hinna. Inlämning och intern rengöring är enda botmedlet (lär kosta en slant, räkna med 500-1000 kr per objektiv), eller om du vet någon väldigt händig som kan skruva i objektivet (det kan vara något ytligt linselement vilket gör det lättare).

Titta genom objektivet i bra ljus så kommer du nog att kunna se hinnan.

Vad är det för objektiv, mer exakt?

Okey det låter inte så roligt med en sådan dyr rengörning. Och jag har ingen som är så händig att den kan skruva isär och sätta ihop objektiv.

Men jag väntar nog med en rengörning för ekonomin finns inte för det för tillfället. Vart kan man lämna in för en sådan rengörning?
Har det någon som har några tips hur man kan skydda sig mot sådana tråkigheter?

objektiven som det gäller på är Canon 70-200 f 4 och canon 10-22
så det är inga jättebilliga objektiv som man bara går och köper nya.

Hoppas att ni kan svara på mina nyuppkomna frågor

Okey det låter inte så roligt med en sådan dyr rengörning. Och jag har ingen som är så händig att den kan skruva isär och sätta ihop objektiv.

Men jag väntar nog med en rengörning för ekonomin finns inte för det för tillfället. Vart kan man lämna in för en sådan rengörning?

http://www.intervision.se/

Ta av frontfiltret och objektivlocket och ställ optiken tillsamans med en torrboll i skafferiet i en vecka så är kondensen borta (och som bonus är ditt knäckebröd hårdare).

Det fungerar kanske inte alltid, men har fungerat de gånger jag fått kondens i optiken.

Ta av frontfiltret och objektivlocket och ställ optiken tillsamans med en torrboll i skafferiet i en vecka så är kondensen borta (och som bonus är ditt knäckebröd hårdare).

Det fungerar kanske inte alltid, men har fungerat de gånger jag fått kondens i optiken.

Tackar för tipset, kan vara värt att prova det, om man har tur kanske det funkar och det kostar inte lika mycket som en service :)

Om detta har hänt med flera objektiv är nog sannolikheten för att problemet finns i kameran större.
Dessutom brukar inte felaktigheter som skräp och fukt synas i sökaren. De är ju inte i fokus,i egenskap av tänka beläggningar på linserna.
Jag missstänker att du har felet i kamerans sökare. På mattskivan. Spegeln är inte den heller i fokus sett från sökaren.

Men man vill då fråga om de defekter du ser kommer på bild?

Låna ett objektiv och se om det syns då oxo.
Titta i sökaren utan objektiv och se om det syns då oxo.

Om detta har hänt med flera objektiv är nog sannolikheten för att problemet finns i kameran större.
Dessutom brukar inte felaktigheter som skräp och fukt synas i sökaren. De är ju inte i fokus,i egenskap av tänka beläggningar på linserna.
Jag missstänker att du har felet i kamerans sökare. På mattskivan. Spegeln är inte den heller i fokus sett från sökaren.

Misstänkte också att det kunde vara i sökaren problemet låg. Tror dessvärre inte det efter att jag har provat ett kompis objektiv och det såg "klarare och renare" ut.

Har inte kollat bara genom sökaren utan objektiv. Men kan kolla det också även om jag misstänker att det är objektiven. Skadar inte att titta efter.

Om defekterna syns på bilderna?
Tittar man på bilderna i datorn i normal storlek (alltså inte överdrivet uppförstorat) syns defekten på väldigt få bilder och går man upp mot 100% kan man se lite spår av det på vissa ställen, främst på envärgade ytor tex blå himlar (felstavning). Men det kan bero på andra saker¨.
Har framkallt en del bilder i 10X och på dessa syns detta inte. Ska framkalla lite större bild för att se om det syns i större "riktig" bild.

Tackar för alla svar jag har fått och hoppas att det blir bra i slutändan.

Tog och tittade genom sökaren utan objektiv idag. Och felet syns även då.
Vad har man för möjligheter att rätta till det här problemet?
Ska ta en närmare titt på objektiven igen med en annan kamera för att säkerställa att det bara är huset eller om det är båda delar som felar.
Hoppas jag får fortsatt hjälp i ämnet.

Tog och tittade genom sökaren utan objektiv idag. Och felet syns även då.
Vad har man för möjligheter att rätta till det här problemet?
Ska ta en närmare titt på objektiven igen med en annan kamera för att säkerställa att det bara är huset eller om det är båda delar som felar.
Hoppas jag får fortsatt hjälp i ämnet.

Om felet syns när du kikar utan objektiv ligger det på spegeln eller mattskivan, det kan då inte komma med på bilderna. Däremot har du säkert en massa damm på sensorn som kan synas i bilderna, men då är felen inte korrelerade på något sätt (damm på sensorn syns inte i sökaren).

I vissa kameror kan ´man ta ur mattskivan, jag har exvis i min D80 och D90 bytt denna till en med snittbild och mikroprisma.
Ehuru det går att plcoka ut mattskivan enkelt i din vet jag inte.
Ävne om det går, är det inget för den oerfarne mekaren. Och verktygslådan bör innehålla en del special tools, tålamod och god syn kan även det vara bra att ha. samt en syn på eventuell garanti, som något man hade. Bra att ha en reservslant på kontot till en ny kamera.

Att få rent är även det ett konststycke.
Så kanske bättre att låta det vara.

Dessutom kan det finnas andra ytor i sökaren som är i sökarens fokus, det speglas ju in rutnät, och siffor från andra ytor i sökaren än mattskivan.

Att med någon form av renluftspray försöka blåsa in genom olika springor, kan möjligen hjälpa. exvis i springor vid sökare linsen.

ANNONS
Götaplatsens Foto