Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har hänt på PC fronten sista åren?

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns det någon tidpunkt på året då det säljs ut datorer billigt typ som för bilar strax innan nästa års modell kommer ut?

BugEyes skrev:
Undersökte RAID möjligheterna ytterligare och kom underfund med att jag måste installera om hela datorn om jag vill ha hårdvaruraiden på moderkortet aktiverad. Gör jag det så stöds bara RAID 0 och 1, inte 5 som jag ville ha.
RAID 1 blir för dyrt och RAID 0 ger inget av den säkerhet jag var ute efter. Följaktligen har jag tre 500 GB diskar + en snabb systemdisk. För närvarande onödigt mycket disk så jag har kopplat ur den tredje 500 disken som kan kopplas in vid framtida behov.

Var inte ledsen för det. Den RAID som finns på moderkorten är inte hårdvaru-RAID utan den överlåter alla tunga uppgifter på datorns processor. Du får förmodligen samma eller bättre prestanda om du använder operativsystemets RAID-funktion (vet dock inte om Vista fixar det men till XP så finns det ett registerhack för RAID 5).

RAID 5 är annars inte optimalt om du vill att disken skall vara snabb, som t.ex. att ha swapfilen där eller som scratchdisk för Photoshop eftersom det krävs en hel del beräkningar för att framförallt skriva till disken. Läsning går normalt fort.

Vill du ha högsta möjliga prestanda så är det stripning som gäller men det ökar risken för dataförlust så regelbundna täta backuper är det som gäller.

Om du har en snabb disk som du skriver så fortsätt köra operativsystemet på den, tillsammans med swap, temp och möjligen som scratchdisk för Photoshop.

BugEyes skrev:
Köpte till mer minne så jag har 4 GB snabbt minne, Vista kunde bara tillgodogöra sig 3,25 GB visade det sig.

32-bitars operativsystem från Microsoft har den begränsningen ja. Något om att utrymmet reserveras för PCI eller något sådant, jag minns inte riktigt. 64-bitarsversionerna har inte denna begränsning så om du kan köra det?

Hittar ingen mjukvaruspegling i Vista som det fanns i NT och har bestämt hur jag ska göra. Jag kommer att strunta i RAID och i stället ta frekventa backuper till extern HD.

Nu när jag kört ett tag och sett att det går mycket smidigt och snabbt att göra backup på det sättet så får det räcka så.

Backar upp alla råbilder direkt efter inladdning innan jag formaterar minneskorten, på det sättet finns dom hela tiden på två ställen. Backar sedan upp jobben när dom är färdigredigerade, det enda som jag riskerar är att få göra om en del redigering.

Jag har två externa diskar som var för sig rymmer hela mitt redigerade bildarkiv. Jag kommer med vissa intervall att byta aktiv disk och då synkronisera innehållet. Den icke aktiva disken förvaras på annan plats i annat hus.

ANNONS
Götaplatsens Foto