Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har hänt på PC fronten sista åren?

Produkter
(logga in för att koppla)
Muni skrev:
Lycka till med din nya dator.
Jag missade de intressanta inlägen eftersom jag var ute och fotade.
Jag kör en 10 år gammal stationär dator på 800 MHz. Många skrattar åt mig men det fungerar utmärkt och är hyfsat snabbt under Linux (Ubuntu). De tunga programmen Widows och PS kräver otroligt mycket resurser på grund av klantig programmering.
Varför kasta ut fungerande hårdvara bara för att kunna hänga med i uppgraderingarna i Bill Gates sekt.
Jag har tre Nikonkameror som accepteras under Linux, Både jpeg och RAW. Gimp är ett hyfsat program att arbeta i. Jag tjänar 10000 kronor på att köra gratisprogrammet Gimp istället för Adobes motsvarighet. Operativsystemet är gratis och jag behöver inte slänga ut tusentals kronor på ny hårdvara.
Om jag skulle börja från scratch och bygga ett datasystem under Widows för mitt fotointresse hade jag fått hosta upp ca 20-25000 (om jag vill betala alla licenser). Dessa pengar hade jag hellre lagt på kamera och optik ;).

Gnome är ju inte direkt erkänt för att vara bland de snålare fönsterhanterarna? Du kanske kör XFCE?

En bättre dist imo är Xubuntu för de lite äldre burkarna. *Buntu är absolut en av mig rekommenderad smak.

http://www.xubuntu.org/

Damocles skrev:
10 år, shit, 800Mhz var mycket för att vara 97, närmare bestämt typ 4 ggr så mycket som fanns tillgängligt. :p

BTW: Finns helt gratis antivirus. Avast. Det är helt ok. Såg att både NOD32 och Kaspersky kostade en del. Men NOD32 har fått väldigt bra recensioner på många ställen.

Med risk för att bryta mot upphovsrätten, men sidan ligger nere och har gjort det länge:

The test was made on 23 April-10 May 2007, using Windows XP Professional SP2 on a P4 3000 Mhz, 1024MB DDRAM.
All programs tested had the latest versions, upgrades and updates and they were tested using their full scanning capabilities e.g. heuristics, full scan etc.
The default settings of each program were not used, in order for each program to achieve its maximum detection rate. Because of this, there is a possibility for the tested programs to detect a few false positives.
All programs were updated on 22 April 2007, between 10.00AM and 13.00PM GMT.
The 174770 virus samples were chosen using VS2000 according to Kaspersky, F-Prot, Nod32, Dr.Web, BitDefender and McAfee antivirus programs. Each virus sample was unique by virus name, meaning that AT LEAST 1 antivirus program detected it as a new virus.
ALL virus samples were unpacked and the only samples that were kept were the ones that were packed using external-dos-packers (that means not winzip, winrar, winace etc).
The virus samples had the correct file extension using a special program (Renexts) and were unique, according to checksum32 filesize.
Most "fake" virus samples were removed, as well as "garbage" files.
The programs MKS_VIR , PER and IPArmor were not tested because there was no english demo version available.
The programs Anti-Hacker Expert , Command , Extendia AVK , GDATA AVK , BOClean , UNA , VET and Freedom were not tested because there was no demo version available.
Thorough mode was not used in VBA32 due to extremely slow scan process.
A-Squared Anti-Malware and eTrust PestPatrol are anti-trojan/anti-spyware programs, not antivirus programs
F-Prot was tested using its command line scanner (options /adware /applications /report /streams /maxdepth=4 /heurlevel=4) because its GUI kept crashing.
Windows Live OneCare, BKAV, PC Tools kept crashing while scanning the samples.
TheShield uses the exact same engine as VirobotExpert.
Avira uses the exact same engine as AntiVir.
Fire uses the exact same engine as Solo.
MKS_VIR uses the exact same engine as ArcaVir.
VirusBuster uses the exact same engine as Vexira.
BullGuard uses the exact same engine as BitDefender free edition.
Avast Professional uses the exact same engine as Avast free edition.
AVG Anti-Malware uses the exact same engine as AVG Antivirus free edition plus the Ewido scan engine, so it has better detection than AVG Antivirus free edition. (More information here http://www.grisoft.com/doc/products-comparison-home-and-office/us/crp/0)
A-squared Anti-Malware Professional uses the exact same engine as A-squared free edition.
InVircible did not include a "typical" scanner-function and could not be tested.
V-Catch checks only mail accounts and could not be tested.
DOS-Based scanners were not tested.

The following file types were used.
SH, ELF, COM, EXE, PL, BAT, PRC, DOC, XLS, BIN, MDB, IMG, PPT, VBS, MSG, VBA, OLE, HTM, INI, SMM, TD0, REG, CLASS, HTA, JS, VI_, URL, PHP, WMF, HLP, XML, SCR, PIF, SHS, WBT, CSC, MAC, DAT, CLS, STI, INF, HQX, XMI, SIT.
The virus samples were divided into these categories, according to the type of the virus :
File = BeOS, FreeBSD, Linux, Mac, Palm, OS2, Unix, BinaryImage, BAS viruses, MenuetOS.
MS-DOS = MS-DOS viruses.
Windows = Win.*.* viruses.
Macro = Macro, Multi and Formula viruses.
Malware = Adware, DoS, Constructors, Exploit, Flooders, Nukers, Sniffers, SpamTools, Spoofers, Virus Construction Tools, Droppers, PolyEngines.
Script = ABAP, BAT, Corel, HTML, Java, Scripts, MSH, VBS, WBS, Worms, PHP, Perl, Ruby viruses.
Trojans-Backdoors = Trojan and Backdoor viruses.

Rank
1. Kaspersky version 7.0.0.43 beta - 99.23%
2. Kaspersky version 6.0.2.614 - 99.13%
3. Active Virus Shield by AOL version 6.0.0.308 - 99.13%
4. ZoneAlarm with KAV Antivirus version 7.0.337.000 - 99.13%
5. F-Secure 2007 version 7.01.128 - 98.56%
6. BitDefender Professional version 10 - 97.70%
7. BullGuard version 7.0.0.23 - 96.59%
8. Ashampoo version 1.30 - 95.80%
9. AntiVir version 7.03.01.53 Classic - 95.08%
10. eScan version 8.0.671.1 - 94.43%
11. Nod32 version 2.70.32 - 94.00%
12. CyberScrub version 1.0 - 93.27%
13. Avast Professional version 4.7.986 - 92.82%
14. AVG Anti-Malware version 7.5.465 - 92.14%
15. F-Prot έκδοση 6.0.6.4 - 91.35%
16. McAfee Enterprise version 8.5.0i+AntiSpyware module - 90.65%
17. Panda 2007 version 2.01.00 - 90.06%
18. Norman version 5.90.37 - 88.47%
19. ArcaVir 2007 - 88.24%
20. McAfee version 11.0.213 - 86.13%
21. Norton Professional 2007 - 86.08%
22. Rising AV version 19.19.42 - 85.46%
23. Dr. Web version 4.33.2 - 85.09%
24. Trend Micro Internet Security 2007 version 15.00.1450 - 84.96%
25. Iolo version 1.1.8 - 83.35%
26. Virus Chaser version 5.0a - 79.51%
27. VBA32 version 3.11.4 - 77.66%
28. Sophos Sweep version 6.5.1 - 69.79%
29. ViRobot Expert version 5.0 - 69.53%
30. Antiy Ghostbusters version 5.2.1 - 65.95%
31. Zondex Guard version 5.4.2 - 63.79%
32. Vexira 2006 version 5.002.62 - 60.07%
33. V3 Internet Security version 2007.04.21.00 - 55.09%
34. Comodo version 2.0.12.47 beta - 53.94%

Uppgifterna hämtade från virus.gr. Sidan är nere men man kan fortfarande se den cachade texten från google.

Kaspersky kostar 450 för antivirus och med Internet security 655 kr.
Nod32 kostar 430 kr. Helt acceptabla priser, om man jämför med kassa norton som många köper, dyrt och ineffektivt. Dessa upgifter är baserade på ett år och en licens.

Se själva efter hos: http://antivirus.se och http://nod32.se

Senast ändrad:
hailstorm skrev:
Gnome är ju inte direkt erkänt för att vara bland de snålare fönsterhanterarna? Du kanske kör XFCE?

En bättre dist imo är Xubuntu för de lite äldre burkarna. *Buntu är absolut en av mig rekommenderad smak.

http://www.xubuntu.org/

På min gamla burk kör jag just Gnome tillsammans med Beryl!
Hemligheten ligger i grafikkortshanteringen som är överlägsen Windows.

För den oinvigde: Beryl är ett tilläggsprogram fyllt med ögongodis. Blandannat ingår en tredimensionell roterbar kub som man växlar skrivbord med (Ubuntu använder flera skrivbord medan windowsanvändare får nöja sig med 1).
Länkar till en demo av Beryl.
http://www.youtube.com/watch?v=ZD7QraljRfM

Såg du redan beställt men personligen skulle jag nog sattsat på mer minne, speciellt om du ska köra vista. och möjligen ett stort externt minne för att köra ready boost.

PeterWem skrev:
Uppgifterna hämtade från virus.gr. Sidan är nere men man kan fortfarande se den cachade texten från google.

Kaspersky kostar 450 för antivirus och med Internet security 655 kr.
Nod32 kostar 430 kr. Helt acceptabla priser, om man jämför med kassa norton som många köper, dyrt och ineffektivt. Dessa upgifter är baserade på ett år och en licens.
Finns ju en mängd andra testsidor som också är bra. Men poängen var att även om både Kaspersky och Nod32 har väldigt bra priser så får du trots det väldigt mycket med Avast som är helt gratis. Pris/prestanda är rätt oslagbart. Sedan finns ju även AVG som även de har en gratisversion. Nod32 ska dock vara ett av de snabbaste programmen på marknaden. Av de större så kan jag verkligen inte rekomendera Norton. Däremot F-Secure som vi kör på jobbet är helt ok, om än en plåga ibland när man ska göra öppningar i den inbyggda firewallen.

Ska man dessutom titta djupare på det hela så är det ju rätt mycket som skiljer programmen åt då nästa inget program är heltäckande. En del är bra på polymorfiska virus, andra är bättre på trojaner/dialers. Vissa är snabbare på scanning, etc. Andra program kan behövas kombineras med AdAware eller liknande för att kunna bli heltäckande.

Muni skrev:
(Ubuntu använder flera skrivbord medan windowsanvändare får nöja sig med 1).
Inte riktigt sant. Har funnits tredjepartsprogram i många år som stött användandet av flera simultana skrivbord. Matrox skickade ju med den funktionaliteten i sina grafikdrivare redan på slutet av 90-talet.

Damocles skrev:
Inte riktigt sant. Har funnits tredjepartsprogram i många år som stött användandet av flera simultana skrivbord. Matrox skickade ju med den funktionaliteten i sina grafikdrivare redan på slutet av 90-talet.

Helt rätt, men dag tog inte upp det då det inte ingår i originaldistributionon. (Får man kalla Windows distribution?)

//Martin

Dette vette tusen, jorden kanske går under eller nåt(bevisligen inte då du redan gjorde det dock). :p

Iofs så är det faktiskt vad jag tycker är en nackdel med linux för den stora massan. Mängden distributioner gör det svårhanterligt då det inte blir riktigt klara svar de gånger någon frågar om råd. Sedan är det ju även styrkan då det ofta växlar vilken distribution som är ledande för stunden.

Jag har själv bara kört lite linux inom yrket, och de i första hand RH Enterprise ES då de sekundära programvarorna kräver det. Men jag tänkte själv börja labba lite hemma med diverse olika distrubtioner och lite applicance tillämpningar. Finns ju så jäkla mycket fint att tillgå.

Kylning av datorn

Hej Björn,
Du skriver inget om datorns kylning. Du tänker ha många och snabba diskar. Om du som jag har varmt i datorrummet på sommaren bör du hålla reda på diskarnas temperatur. En av mina Sata2 diskar med 15000 bilder på har slutat fungera redan vid +36 grader och det är inte roligt. Den kommer tillbaks när den kallnat.
Men det känns inte kul så jag har fixat temperaturen i min hemmadator och har hemmabyggd kylning på diskarna. När det var som varmast i år hade jag +31 grader i datorrummet. Nu klarar jag den temperaturen utan att diskar pajar ur.

Ta hem det här ryska temperaturbevakningsprogrammet som består av två delar, en presentations del och en datoravstängningsdel:

http://private.peterlink.ru/tochinov/

Jag har ställt in datoravstängning vid +35 grader på mina tre diskar för att slippa obehagligheter.

Sedan håller jag även reda på processorns och moderkortets temperatur med ASUS programvara ASUS-probe, för jag kör min dator 10% överklockad även nu på sommaren.

Efter sista fläktombyggnaden har jag nu justa temperaturer överallt i datorn och det känns skönt.

Hela min dator är specialbyggd av grabbarna på kundservice på PC City i Upplands Väsby. Det är bra att ha datorservicen nära till hands. Har förbättrat datorn ett antal gånger med deras hjälp. När systemdisken pajade ur fick jag den bytt gratis på garanti och för en liten slant uppgraderad till Raptor 10000.

Hälsningar
Christer

Jag såg att Antec's nya lådor som kommit nu ska vara bra. De använder 120mm fläktar för lådkylningen vilket ger bra temperaturer utan för mycket oväsen. Har man bara rörlig luft så klarar sig diskarna bra. Så det bästa man kan göra är att använda en 120mm fläkt för inluften precis framför diskarna. Nu med de nya CPU'erna som kör med 0.65nm börjar ju dessutom tillverkarna även ta fasta på det här med temperaturgränserna då de är specade för 65w effekt istället för 95 som föregående generation.

Hej,

Den här datorn köps som sagt primärt för att få bättre sprutt på CS3. Den licensen har jag redan så det finns inte längre några pengar att spara på Gimp etc.

Jag valde Vista för att jag köper för några år framåt hoppas jag och att köpa XP nu känns reaktionärt. Men innerst inne gillar jag inte MS något vidare gammal UNIX programmerare som jag är. Jag är numera inkörd på Windows och jobbar i det dagarna i ända, därför kör jag det hemma också.

Christer F, förstår om du vill hålla plånboken stängd en stund nu :) När du sedan köper så kommer din vara värre än min.

Christer T, tack för tipsen om temperatur och sådant, får hålla ett öga på det i början. Men jag köpte ett chassi med två stora fläktar (120 mm) och ett nätagg med dubbla fläktar, så jag hoppas det ska klara sig.
Förra året höll jag på att storkna av värme i datarummet, då köpte jag mig en portabel luftkonditionering och sedan blev tillvaron mycket bättre där.

Hoppas nu att jag får igång den nya utan en massa strul.

Dom var inte helt smidiga hos komplett tycker jag. Det gick bara att konfigurera in två diskar via webben, men jag ville ha tre och beställde en extra på egen orderrad. Mailade och bad dom stoppa in den också i chassit. Men det gick inte alls för sig det inte så nu måste jag ändå skruva när jag får mackapären. Hade velat slippa det och bara kunna starta upp den och sätta igång med att installera program.

Senast ändrad:
Hej igen Björn,
Mina 3 diskar var initialt placerade för tätt så att det inte blev någon luftspalt mellan dem. Så dom fick flyttas isär.
Sedan fick jag borra upp ett hål för en fläkt i sidan på datorn mitt för diskarna, se bild. Det var verkligen "sesam" för det öppnade upp ett bra flöde genom HELA datorn och sänkte alla temperaturerna rejält. Det är precis som Peter skriver viktigt att det blir ett rikligt luftflöde genom hela datorn. Hoppas du fått ett bra chassie där man tänkt på detta.
Lycka till
Christer

Snygg dator Christer.

Jag beställde till ytterligare en 500 GB disk nu, tänkte mig att köta raid 5 över tre diskar för att få ökad datasäkerhet, så det blir till att försöka sprida ut dom så mycket det går i lådan.

Nu har jag fått min nya dator, hämtade den igår och har ägnat tid åt att installera och konfigurera. Är inte helt klar men har CS3 med tillbehör på plats och min Wacom bräda installerad med fräsch drivrutin för Vista.

Det gick inte att köra RAID 5 över dom 3 SATA2 diskarna eller åtminstone har jag inte hittat det. Har just nu konfigurerat upp en D disk på 1 TB och har en 500 GB disk till i chassit som jag inte tagit i bruk.

Chassit är väldigt rejält i aluminium och det verkar väl sörjt för ventilationen. Det finns sensorer och programvara för att hålla koll på temp och som högst har jag sett 29 grader. Dom stora fläktarna är föredömligt tysta och den ger inte mycket ljud ifrån sig. Förutom dom stora chassifläktarna finns CPU fläkt med egen tilluftingång på sidan av datorn samt egen kylning på grafikkortet. Dessutom dubbla fläktar i nätagget.

Systemdisken som jag valde en 10000 spinnare från western digital för är nog snabb, men den enda del av systemet som ger ljud ifrån sig. Funderar faktiskt på att kasta ut den och använda min tredje Samsung som systemdisk i stället för dom är tysta. Tvivlar på att hastighetsvinsten är värd oljudet faktiskt. I övrigt låter inte datorn mer än min laptop och externa disk jag använt hittills.

Har inte provat mycket men ändå testat lite i CS3 och skillnaden är påtaglig. Till exempel en skärpning med smart sharpen som brukade ta några sekunder och visa termometern under tiden, är nu i stort sett momentan och ingen termometer kommer fram.

Windows Vista har skött sig hittills och här finns mailklient, kalender och kontakter som standard så någon Exchange behövs inte. Köpte snikversionen av Office för att få Word & Excel.

Det följde med två virusprogram, Norton internet Security 3 månader samt något som heter Norman. Valde att installera Norton som jag känner till och gjorde det innan jag kopplade upp datorn på nätet.

Komplett.se var inte helt smidiga att handla av. Webbkonfigureringen låter en bara stoppa in två diskar i datorn och eftersom jag ville ha mer ringde jag och frågade om dom kunde stoppa in dom extra när dom ändå höll på. Det gick inte alls för sig så jag fick skruva i dom själv. Inte heller följde det med SATA kablar till diskarna men däremot en till moderbordet.
Det leveransdatum dom satte ut vid beställning överskreds med två veckor.

Hoppas hitta ett sätt att köra RAID5 över dom tre diskarna men gör jag inte det kommer jag att ha 1,5 TB för bilder och det bör räcka en stund även för mig.

Senast ändrad:
Har nu kommit vidare med datorn och tagit den i drift fullt ut.

Prestandan är påfallande mycket bättre i PS och speciellt dom stora batcharna som förut tog en natt har förbättrats, går nu på någon timme.

Grafikkortet orkar utan problem driva min 24 tum ws skärm på full upplösning över DVI porten. Bilden är stadig och knivskarp, att jobba med bilder i denna utrustning är ett lyft och kommer att bespara mig timmar.

Wacom plattan fick en ny dimension i Vista, efter att ha pluggat i den anpassas hela datorn för att möjliggöra all inmatning via plattan. Det kommer upp ett tangentbord på skärmen där man kan peta in tecknen med pennan.

Undersökte RAID möjligheterna ytterligare och kom underfund med att jag måste installera om hela datorn om jag vill ha hårdvaruraiden på moderkortet aktiverad. Gör jag det så stöds bara RAID 0 och 1, inte 5 som jag ville ha.
RAID 1 blir för dyrt och RAID 0 ger inget av den säkerhet jag var ute efter. Följaktligen har jag tre 500 GB diskar + en snabb systemdisk. För närvarande onödigt mycket disk så jag har kopplat ur den tredje 500 disken som kan kopplas in vid framtida behov.

Köpte till mer minne så jag har 4 GB snabbt minne, Vista kunde bara tillgodogöra sig 3,25 GB visade det sig.

Köpte en ljuddämpande låda till den ljudliga systemdisken. Den funkar så att man stoppar in 3,25 disken i en gummivadderad låda som sedan passar i ett 5,5 tums fack. Hjälpte en del men inte så mycket som jag hoppats.

Den inbyggda kortläsaren jag köpte med är långsam, min billiga Hama USB2 läsare är flera gånger snabbare.

Allt sammantaget en mycket bra utrustning för bildbehandling i alla fall. Den håller sig sval och fläktarna väsnas knappt alls, totalt 6 fläktar i chassit.

fredriklindstrom skrev:
Hur mycket spenderade du totalt?

Funderade du nagonsin pa att ga over till en Mac?

Jag har betalat ca 18000:- för själva datorn och ytterligare ca 8000:- för skärmen.

Nej, hade inga seriösa planer på att gå över till Mac. Har programlicenser för Windows och känner mig hemma med PC vad det gäller hårdvaruuppdateringar mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto