Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har jag för objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

jorgen hagg

Aktiv medlem
Hej!
Jag tänkte höra vad dessa siffror på mina objektiv talar om för mig det är förstås autofocus...och så står det såhär på första: 28-80 1:3.3-5.6 G.

den andra:70-300mm 1:4-5.6 G

Vad innebär de här olika?
kan jag bara använda vländare 5.6 som max på dessa?????????ganska värdelöst isåfall va..?eller?

jorgen hagg skrev:

kan jag bara använda vländare 5.6 som max på dessa?????????ganska värdelöst isåfall va..?eller?

Nej, du kan använda 5.6 som MINSTA bländare på dessa, när de är utzoomade till max. Dvs i 80mm's läget respektive 300mm's läget.

/Henri

Re: Re: Vad har jag för objektiv?

eatfrog skrev:
Nej, du kan använda 5.6 som MINSTA bländare på dessa, när de är utzoomade till max. Dvs i 80mm's läget respektive 300mm's läget.

/Henri

Det är väl snarare 5,6 som är STÖRSTA bländaren (fysiskt) men MINSTA om man ser till siffrorna, vid 80 resp. 300mm?

//David

Den första bländarsiffran är den största bländaren vid den kortaste brännvidden. Siffra två är vid den längsta brännvidden.

Objektiven är Nikons enklaste zoomar. De är inte urusla utan gör det de skall bra för sitt pris.

Gud vad rörigt,det här med fysisk siffra osv..kan ingetning om sånt här..?!
brännvidd,vad menas med det?

I ett enkelt objektiv bestående av en lins är brännvidden avståndet från linsens centrum till filmplanet. I de mer komplicerade konstruktioner vi använder är det inte fullt så enkelt, men det enda du egentligen behöver ha koll på är sambandet mellan brännvidd och bildvinkel.

Bländarvärdet är ett tal som är relativt brännvidden. Detta för att man skall kunna jämföra bländare mellan olika objektiv. Bländare 4 på ett 300 mm-objektiv betyder att bländaren är 75 mm stor (300/4=75) sett framifrån. Samma bländare på ett 28 mm-objektiv är bara 7 mm stor (28/4=7). De ger samma ljusinsläpp.

ANNONS
Götaplatsens Foto