Annons

Vad har man PC-sync kontakt på 580 EXII blixten till?

Produkter
(logga in för att koppla)

D-Man

Aktiv medlem
Hej,
Jag har en 580 EXII blixt. Jag upptäckte en dag att där sitter en PC-synk kontakt på ena sidan på den. Mig veterligen har man denna kontakt för att koppla ihop studioblixtar med kameran.
Vilken funktion fyller uttaget på denna externa blixt?
Uttaget står inte ens omnämnt i manualen.
Är det någon som har ett förslag på tänkbara scenario/tillfällen då man kopplar in något i detta uttag?

Mvh
Daniel

Hej Daniel,

Precis som du skrev så är den bl a till för studio jobb, men kanske än viktigare, du kan använda den för att enkelt koppla in trådlösstyrning av blixten från kameran via exempelvis en radiosändare som Pocket Wizard.

www.niclasandersson.com

Nja, det beror på vad du menar. Det står att det är ett synkuttag, och att "manual external metering" är ett tänkbart/lämpligt driftsätt när man har blixten någon annanstans än på kameran.

Sen var jag faktiskt inte dummare än att jag själv insåg att den kontakten alltså används om jag vill ha blixten iväg från kameran. Anledningar till att göra det är de samma som de alltid varit. Men dessa finns ju inte beskrivna i manualen. Den lär ut hur blixten fungerar, inte hur man fotograferar.

Jag har PC-synk kontakt på min kamera. Det sitter en exakt likadan kontakt på blixten. Menar du att jag ska kunna sätta en sladd mellan dessa två kontakter och på så sätt få blixten att slå? Det kräver ju då en sladd med samma kontakt på båda håll.
Det är ju inte som sladden jag har mellan studioblixtarna och kameran för den har olika kontakter.

Ja, det är synnerligen märkligt, det tycker jag också. Det är just detta fenomen som har avhållit mig från att prova, men om du hittar en sladd som passar (göra själv?), så ska det fungera precis som med en studioblixt. Såvitt jag har förstått.

Vi har ju redan konstaterat att det måste kolkas en hel del risbrännvin på Canons konstruktionsavdelning, så valet av det kontaktdonet skedde väl i samma förvirrade anda, förmodar jag.

Tanken är kanske att man kan fjärrstyra blixten från kameran och iom det lösa ut ytterligare en annan blixt via synkkabel från blixten.

Risbrännvin var ordet. :) Kanske får vi sitta ner med lite eget brännvin för att klura ut vad vi ska ha den där kontakten till.

Detta verkar gälla för PC kontakten

Just to make you aware, if you use the 580EX2 flash as a master, in order to trigger another Speedlight as a slave then the PC sync socket on the 580 is disabled, for some obscure reason. If you want to use the 580EX as a master OFF CAMERA, then you'll need to connect to it using one of the following:

PC-sync lead and hotshoe adapter

Canon dedicated ETTL off camera hotshoe cord

Pocket Wizards with the receiver on the hotshoe (using a hotshoe adapter)

Elinchrom Skyport with the receiver again attached to a hotshoe adapter PLUS a modification to add a little capacitance (22nF) across the receiver terminals - You'll have to modify a lead or a hotshoe adapter to do this.

Ebay slaves - although I have not seen these work myself and apparently reliability is questionable.

Note that this is ony in MASTER mode, in STAND ALONE mode the PC sync socket works fine.

Den "obskyra" anledningen är säkert att detta alltså är en ingång på blixten, inte en utgång. Det är helt enkelt fysiskt omöjligt att tända en annan blixt med den.

Däremot går det utmärkt att tända den 580 EX II man kopplar in kabeln till, genom att kortsluta i den andra änden. Kruxet är ju just att detta är en ingång på blixten, men av betydligt mer obskyra anledningar har de alltså valt att sätta den sorts kontaktdon, som man annars har på en utgång, på blixten. Det är där risbrännvinet kom in i handlingen.

Jag testade just. Pregar jag in en kabel i blixtens kontaktdon och kortsluter i den andra änden, så visst blixtrar det. Detta gäller oavsett om jag sätter 580 EX II på den lilla söta foten som medföljer, eller om den sitter på taket på 40D. Skillnaden är bara att om den är inställd på E-TTL på kameran blixtrar den för fullt om jag löser ut den via kabeln. Vettigare är att ställa den på extern mätning och utlokalisera blixten, som vilken studioblixt som helst.

Återstår att lösa kabelfrågan, då. När jag pillat in min blixtkabel i blixten kan jag ju inte ansluta den andra änden i kameran, eller tvärtom.
VAD tänkte de på när de gjorde så???
Detta kräver ju tillverkning av en kabel som har stift i båda ändar.

Hej

Det är standard att ha PC hona i alla ändar.

Kolla www.photax.se efter kablar

Tanken är att den skall köras via PC kontakten som ren studioblixt som du skriver.

DVS helt dumm

Skall du däremot ha intelligens så måste du köra via STE-2 (IR), en annan maaster i EX serien eller Camera off shoe kabel.

Så se denna kontakt som "Använd mig som studioblixt"

Skulle det vara standard?
Inte för att jag vanligtvis har tid att sätta upp blixtar på det här sättet, men jag har aldrig sett en blixtkabel med något annat än hylsa-stift, om det är PC-don i båda ändar på den.

Hittar inget annat på Photax heller.

Hej
Hane - honasladden kallas färlängning.
Jag har ett antal hane hane köpte på Photax, 1,5 meter o 3 meters.

Men kvar står faktum att standard e hona i utrustning o hane i sladden.

Kolla sockerbitarna du kan sätta på externa blixtar osv

Så se kontakten som ett bra att ha tills du köpt studioblixtar o vill ha denna som upplättning av hår mm

Ahh, ytterligare en sladd till samlingen behövs alltså. Klart jag vill kunna ha denna som mitt tredje ljus till mina D-lite blixtar. Jag får leta upp en hane-hane sladd helt enkelt. Måste ju prova om det fungerar.
/Daniel

Hej

Ett bra alternativ är att köpa ett IR öga.
Med vissa följer det med en kabel, ha-ha som är ca 1 dm eller så

Det är ju hona i IR ögat med.

Du kan dock inte använda ir ögat o trigga med kamerablixten då mätblixten bränner av 580EX i det fallet

roinek skrev:

Skall du däremot ha intelligens så måste du köra via STE-2 (IR), en annan maaster i EX serien eller Camera off shoe kabel.

I en annan tråd fick jag beskedet, att skall blixten vara intilligent dvs köra med E-TTL, så måste den vara ansluten direkt på huset eller med Canons egna förlängingskabel (Canon Flash-off Camera Shoe Cord Oc-E3)

Citat från den andra tråden ("Canon 580 som styr 430 ?" av Robert Purvins.)
Enklaste måste vara med kabel OC-E3, med bibehållen full ETTL-II automatik.
Vad jag har förstått klarar "alla" ir/radiosändare att fyra av blixten, dock utan automatik.

Hur ligger det till?

//Micke

Det går ju även via trådlös styrning, med exempelvis en 580 EX II som master på kameran, till fler likadana, eller till 430 EX eller vad man nu har.
Ursäkta, nu ser jag att detta alternativ fanns ju också uppräknat. Glöm det då.

Men hitta kablar med stift-stift var inte så lätt. Om någon får syn på en vill jag gärna ha en länk eller ett artikelnummer.

ANNONS
Götaplatsens Foto