Annons

Vad har ni för moral vad det gäller fotouppdrag?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Vad har ni för moral när det gäller att jobba för nätcasion, bluffpiller, vapen, olja, porr, tobak, sms-lån. Jag själv tackar alltid nej till sådant men ibland är det oundvikligt att blir delaktig i det som när jag jobbade som konsult åt en byrå då hände det att jag gjorde små jobb åt vissa tveksamma saker.

Hur agerar ni tackar ni nej eller struntar ni i moralen?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Dåligt med respons.

Jag tar inga uppdrag alls, så jag behöver inte fundera på frågan på samma sätt. Jag fotograferar det jag själv vill, för att jag själv vill.

Men det vore såklart intressantare om yrkesfolket kom in i tråden.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tja var & en kan ju välja.
Men om inte du gör det så gör ngn annan det.
Det är väl mer en fråga om ekonomisk ersättnings storlek.
 

cardazio

Aktiv medlem
Sådant som uteslutande är till för att sko sig på andras misär är uteslutet för mig även om jag inte tar uppdrag annat än som rena tjänster till folk jag känner då och då.

Spel, predatory lending, fejkade läkemedel mm är förkastligt. Vill man fota porr där det inte förekommer tvång/människohandel mm så är det väl fritt fram, men inget som skulle vara på kartan för egen del även om alla etiska krav skulle vara uppfyllda. Tror det finns roligare saker att fota.

Sedan kan det ju bli att man dömer dig utifrån tidigare jobb och inte väljer en fotograf som tagit jobb som inte är förenliga med sina egna värderingar.. men det är upp till varje kund att avgöra och du måste ju inte visa resultatet från varje plåtning
 
ANNONS