Annons

Vad har ni gjort för att utveckla er inom landskapsfotografi?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
OK. "Kanske"? Har du lust att vara lite tydligare? Jag hoppas att du noterade att jag nämnde att kursen bara var ett exempel på en typ av kurser som finns. Alla högskolekurser av den typen är inte stöpta efter samma mall så det går säkert att hitta en som är öppen för andra än blivande bildlärare.

Poängen är att om man går en bra kurs i bildlära (och högskolekurser brukar i allmänhet vara ganska bra) så är chansen rätt stor att man blir en bättre fotograf. Det är inte konstigare än att man t.ex. blir en bättre elektriker om man läser kurser i el-lära.
Det var bara lite lustigt att du länkade till en kurs som är helt irrelevant för någon i den här tråden.

Att du försöker vända en liten harmlös pik om det till att vi föraktar kunskap är också lustigt eftersom du uppenbarligen inte ens själv läst kursplanen du länkade till.
 

PMD

Aktiv medlem
Det var bara lite lustigt att du länkade till en kurs som är helt irrelevant för någon i den här tråden.
Du har kanske en lite udda humor. :)

Jag påpekade redan när jag refererade till kursen att den bara är ett exempel på en typ av kurser som kanske kan vara till hjälp. Den är alltså inte irrelevant när det gäller vad den innehåller, men man måste förstås själv leta reda på en liknande kurs som är öppen för alla (eller som åtminstone en som man själv är behörig till).

Att du försöker vända en liten harmlös pik om det till att vi föraktar kunskap är också lustigt eftersom du uppenbarligen inte ens själv läst kursplanen du länkade till.
Jag misstolkade tydligen din referens till Takeshi Mizukoshi. Tack för att du förtydligade.

Jag skummade beskrivningen av kursen, men lusläste den inte.
Återigen: det var inte en rekommendation från min sida att gå just den kursen.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Jag är lite skruttig i kroppen, så jag klarar bara av att bära med ett objektiv åt gången, till min fullformatskamera.
Det gav mig ett nytt sätt att tänka.
Vilka bilder finns här, som kan tas med detta objektivet?
Sedan återvänder jag till samma plats flera gånger, med olika objektiv.

Vill man utveckla sitt fotograferande, kan det vara bra att återvända till samma plats flera gånger, för att ta bilder under olika förhållanden.
Även ur miljösynpunkt är då närmiljön att föredra.

Jag ger mig själv uppdrag, utmaningar.
Nära mitt hem finns en alldeles vanlig skogsmark på några hektar, med en bäck som rinner igenom.
Kan man dokumentera det stället, med bara fisch-eye-objektiv?
Jag testade i våras.

För den som vill förnya sitt landskapsfotograferande, och inte har ett extremt vidvinkelobjektiv med kort närgräns, så är det att rekommendera.
Närbilds/makro-fotografering kan också berika.

Det är bara att konstatera, det bästa fotot på Niagara-fallet är nog redan taget.
Jag tycker det är mer spännande att ta ett foto som ingen annan tagit.
Och sådant finns precis bakom husknuten.

Jag ser gärna på andras foton, och går på föreläsningar där fotografer visar sina bilder.
Det inspirerar mycket.
Brutus Östling är fantastisk både som fotograf och föreläsare, och jag har flera av hans böcker.
Jag jämför dock inte mitt fotograferande med hans.
Kan jag få ett foto på sädesärla som matar sin unge, så är jag överlycklig för det.
Även om det fotot med all sannolikhet hade hamnat i Brutus slänghög.

För mig handlar mitt fotograferande. och dess utvecklande, mycket om att försöka förstå vad det är jag själv gillar för bilder.
Vad gillar jag med den bilden? Vad ger mig den sköna känslan när jag ser på bilden? Varför känns den andra bilden inte helt rätt?
Att utveckla sitt fotograferande kan också vara att försöka bli mer medveten om sin egen smak, och vad som styr den.

Det finns så mycket man kan göra med naturfotografering, men det bästa är nog att man kommer ut, och ser skapelsens skönhet och mångfald.
Kan man fullt ut försjunka och se, så kan nog det också vara ett sätt att utveckla sitt fotograferande.
För den som har ett stressigt vardagsliv, kan tekniker för att varva ner, sannolikt ha en positiv påverkan på fotograferandet.

För att bli lycklig av sitt fotograferande, så behöver man inte nödvändigtvis ta ett foto som alla andra tycker är kanonbra.
Det ska räcka att man själv tycker det (men usch så mycket bekräftelse vi människor tycks behöva).
 

M7_21

Aktiv medlem
Vill man utveckla sitt fotograferande, kan det vara bra att återvända till samma plats flera gånger, för att ta bilder under olika förhållanden.
Även ur miljösynpunkt är då närmiljön att föredra.

Tog för några år sedan en serie med årstidsbilder, gjorde ett collage. Gjorde totalt 7 olika motiv på det sättet. Rekommenderas för dem som har lite tålamod, det tar ju ett år att genomföra...
 

Bilagor

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag är lite skruttig i kroppen, så jag klarar bara av att bära med ett objektiv åt gången, till min fullformatskamera.
Det gav mig ett nytt sätt att tänka.
Vilka bilder finns här, som kan tas med detta objektivet?
Sedan återvänder jag till samma plats flera gånger, med olika objektiv.
Du har helt rätt i att det räcker långt med ett objektiv.

Det fina är att man lär sig känna objektivets styrkor och brister och man tränar sig på att visualisera bilden om man använder ett eller några få brännvidder.

En favorit är Nikon 20/1.8G och ett par filter i fickan.

Jag håller på att sälja av en massa objektiv jag sällan använder.
 
ANNONS