Annons

Vad (hur) kan jag förbättra med bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

frennström

Aktiv medlem
Detta har spårat ur från ämnet en aning, tycker jag - notera Daniels ursprungsfråga i titeln ovan.

Om man, som mathi, tar delar från en helt annan bild (hoppas eventuella copy rights är respekterade, förresten) o lägger in i en annan bild så handlar det inte om FÖRBÄTTRING längre utan om FÖRÄNDRING, enligt mitt sett att se.
Definitvt en manipulerad bild, i vart fall - inte i någon gråzon här inte.

//j

P.S. Länge sedan denna tråds upphovsman hörde av sig - skulle vara intressant att höra hans egen åsikt om utvecklingen här.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det är väl helt OK att manipulera en bild för att förbättra den (undantaget nyhetsbilder, tävlingar etc där det är uttryckligt otillåtet).

Säg att bilden hade varit ett porträtt - då hade det varit tämligen accepterat att plocka bort finnar och annat "störande".

Om Prag-bilden skulle användas i en resebroschyr så skulle också manipulering vara OK.

Om jag skulle hänga den på väggen skulle jag heller inte dra mig för att plocka bort störande moment och kanske fixa lite här och där (själv skulle jag inte ha kompetensen att lägga till spiran så att det blev snyggt).

Det är ju synd att inlägget med den förmodat manipulerade bilden inte innehåller information om vad som gjorts. Då hade ju TS kunnat välja de verktyg som han själv tycker är OK eller inte.

Jag tycker den här typen av trådar är intressanta - de visar hur olika vi tänker om bilder och att det sällan finns något rätt och fel.
 

erro.se

Aktiv medlem
Än sen då om bilden är manipulerad? Det ät ju inte fråga om en journalistisk dokumentärbild med krav på 100% äkthet.
 

MW71

Aktiv medlem
Det går väl att bygga upp spiran med det som finns i bilden? Behöver ju inte alls vara en annan bild av tornet som är använd. Skulle vara intressant att höra hur han gjort..
 

matthi

Aktiv medlem
Bildmanupelering?

Det går väl att bygga upp spiran med det som finns i bilden? Behöver ju inte alls vara en annan bild av tornet som är använd. Skulle vara intressant att höra hur han gjort..
Image- canvas size- 200 px till överkanten- vit- select- edit- fill- content - aware
och sen lite kloning och annat smått och gott.
Jag gör med mina bilder precis vad jag vill och frågar ingen om råd, men jag talar
om i fall någon frågar vackert.
Denna bild är inte min, men man ville få den bättre och då gör jag vad jag vill,
det är bara ödet och jag som bestämmer över mig
/matthi
 

Znapper

Aktiv medlem
Bra försök till bildräddning av matthi, men det stämmer inte med verkligheten, om man nu vill dokumentera den. Vill man inte det är det väl OK. Tycker inte att det är ok för resebrochyr som AFJ säger. Kanske jag som turist är intresserad av tornspiror, då skulle jag ha missat den som faktiskt sitter på tornet.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tycker inte att det är ok för resebrochyr som AFJ säger. Kanske jag som turist är intresserad av tornspiror, då skulle jag ha missat den som faktiskt sitter på tornet.
Jag utgår ifrån att alla reklambilder, t ex de som är i en resebroschyr ofta - men inte alltid - är kraftigt bearbetade. Men jag kanske är onödigt synisk...
 
ANNONS