Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad i hela världen är en booster?
- Trådstartare David G
- Start datum
David G
Aktiv medlem
"boostersökare" haha vilket komiskt ord, måste vara 70- 80-tals grejer då allt skulle ha en Booster, typ hält booster i bensinen, min bandare är bättre en din bandare för den har en booster knapp.
Sen kom väll "turbo", allt skulle ha turbo, "turbo-winder" låter väldigt sent 80-tal, turbojäst, turbo-knapp på datorn m.m.
Sen kom väll "turbo", allt skulle ha turbo, "turbo-winder" låter väldigt sent 80-tal, turbojäst, turbo-knapp på datorn m.m.
afe
Aktiv medlem
Var det inte snarare så här?
Winder: långsam, men ändå motoriserad framdragning av filmen på en kamera där man normalt vevar fram filmen själv.
Motor: Som en winder, men med extra "kräm" och snabbare framdragning.
Booster: Egentligen mer som ett batterigrepp som gör att kameror med inbyggd motorframdragning av filmen kan mata fram filmen snabbare. Eller var det faktiskt något mekaniskt i själva boostern?
Winder: långsam, men ändå motoriserad framdragning av filmen på en kamera där man normalt vevar fram filmen själv.
Motor: Som en winder, men med extra "kräm" och snabbare framdragning.
Booster: Egentligen mer som ett batterigrepp som gör att kameror med inbyggd motorframdragning av filmen kan mata fram filmen snabbare. Eller var det faktiskt något mekaniskt i själva boostern?
matti
Aktiv medlem
AFE skrev:
Eller var det faktiskt något mekaniskt i själva boostern?
Tror Canons "boostrar" till EOS 1
"Avdelningen för onödigt vetande" har slagit till igen ;-)
mvh / Matti
arneri
Avslutat medlemskap
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/eos/EOS-1n/FilmTransport/index.htm
har det hela lite mer utförligt beskrivet + att det nämns att "Booster" var patenterat av Canon i kamerasammanhang.
har det hela lite mer utförligt beskrivet + att det nämns att "Booster" var patenterat av Canon i kamerasammanhang.
Jeppe
Aktiv medlem
AFE skrev:
Där ser man! Så funkade väl t.ex. inte Nikon F4 - där var det väl bara mer ström? (fast nu blir jag säkert överbevisad igen).
Komplicerad konstruktion, men mina grundbegrepp med Winder, Motor och Booster var väl ändå rätt?
Winder är till för att slippa mata fram filmen och inte så mycket mer. Brukar handla om max 2 fps
Booster används för det mesta på kameror som redan har automatisk framdragning, men där man vill öka hastigheten ytterligare. Sker både med mer ström och/eller extra motor. Motor har jag för mig är en snabbare winder, ja. Tror det korrekta uttrycket är Motor Drive (därav förkortningen MD12 (Nikon))
Nw2
Avslutat medlemskap
Batteribooster
Sedan finns det en jävligt bra grej:
Batteribooster (kostar ca 300 kr på mekonomen)
Det är en liten attachéväska som innehåller ett batteri. Den används till att starta bilar, istället för att asa och strula med startkablar. Min kompis har en sådan och den är verkligen en "booster" som man kan ha nytta av
Sedan finns det en jävligt bra grej:
Batteribooster (kostar ca 300 kr på mekonomen)
Det är en liten attachéväska som innehåller ett batteri. Den används till att starta bilar, istället för att asa och strula med startkablar. Min kompis har en sådan och den är verkligen en "booster" som man kan ha nytta av
Jeppe
Aktiv medlem
Lysmask skrev:
Hade en Motordrive MA till min gamla Canon ae-1 och den hade vertikalgrepp/avtryck också som inte windern hade. Windern gav typ 2 bilder/sek som Jeppe säger och motorn strax över 3.
Ja, just det ja. Utseendemässigt så skiljde det sig oxå.. en winder är bara som en klump man sätter under, en motor är en klump med handtag.
Staffan_T
Aktiv medlem
"By attaching the BOOSTER on to either the Pellix QL and FT QL , you can get precise readings in almost total darkness." (http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresources/pellix/)
afe
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Ja, just det ja. Utseendemässigt så skiljde det sig oxå.. en winder är bara som en klump man sätter under, en motor är en klump med handtag.
Njae, inte nödvändigtvis så. Till Canon F1 New hade både motor och winder handtag (så var fallet även medOlympus). Motorn till F1 New bestod av två delar om jag inte minns fel - en motordel och en batteridel. Motorn till Nikon F2 var byggd på samma sätt, medan F3:s motor var i ett stycke.
här kan man se hur motorerna var konstruerade på F1:an.
Kameranostalgi på hög nivå
Jeppe
Aktiv medlem
AFE skrev:
Njae, inte nödvändigtvis så. Till Canon F1 New hade både motor och winder handtag
Jaja.. POWERWindern ja