Annons

Vad köper jag istället för 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Agnetha: Jag förstår din ståndpunkt, men min situation ser lite annorlunda ut då objektiven jag äger är av kvalitet som ligger en bra bit över medel, och därför också prislappen. Det är helt enkelt inte aktuellt i dagsläget att byta system.

Min vän har en Nikon D70, och de gånger jag lekt med den har det känts... annorlunda. Den låter mer mekanisk i slutaren vilket jag ser som ett plus, men jag gillar dem ändå inte, vet inte varför. Jag är trots allt uppväxt med Nikon i huset, så.

Katia: Jag tror nog jag har lite tjejiga händer ändå; pianisthänder som man också säger. Långa, smala fingrar, inte arbetarhänder precis.
Fast de är ju förstås större än mina kvinnliga bekantas händer... ^^

Tänkte i vilket fall åka runt lite imorrn under dagen och klämma lite i diverse butiker. Mest på kameror, dock. ;)

marooned skrev:
Förstår inte detta tjat om batterigrepp. Ett sådant hjälper knappast när man ska ta liggande bilder med ett stort tele. Hur ska man i så fall hålla kameran?

Att däremot bygga upp greppet på 350/400D med ett extra lager tjockt gummi är både billigare och mer användbart än ett ostadigt och fult extragrepp.

Eller är det så enkelt att folk med 350/400D är egentligen små 1D/proffs wannabes?

Hmm... kan du utveckla det där med att 'bygga på greppet'? Det låter väldigt intressant faktiskt.

Hur gör man med stativfästet, t.ex?

Ganska roligt..

Jag har läst på många trådar att 400d är en liten kamera känns som en leksak nästan..

Nu när jag bestämde mig för att köpa en 400d i alla fall så slog jag till med extra objektiv samt batterigräpp, Tänkte messt för att få tyngd på kameran.

Nu har jag löst ut paketet ca 13000 kr.

Och nu funderar jag på hur jag ska orka bära med mig pjäsen :)

Och då är jag en man och är 193 lång själv :p

Gottsunda skrev:

Nu har jag löst ut paketet ca 13000 kr.
Och nu funderar jag på hur jag ska orka bära med mig pjäsen :)

Och då är jag en man och är 193 lång själv :p

Haha, jag är inte bekymrad över tyngden, är så van att kånka runt på hela utrustningen redan så. =o)

Nja kanske är en vanesak.
Men som jag som nästan bara haft (vanliga) långzoom digitalkameror så är en 400d me batterigrepp ganska så tung.

Men får väll köpa en väcka me hjul så jag kan dra den bakom mig :p

Men skämt o sido är jag mer en nöjd me min 400d
Och tycker då inte att den känns som en plastig leksak..

Ni som är gamla i gemet må ju tänka på att många som köper en 350 eller 400 bara har haft enklare kameror.

Och från en (vanlig) digitalkamera till en 400d är ett stort kliv framåt.

Nu pratar jag bara för mig själv men jag tycker de va ett otroligt lyft och då hade jag en Sony H2 innan ..

Ne nu ska jag ta hand om min flicka (8Månader) som har 39 graders feber :(

Ha en bra dag ..

20D är tillräckligt snabb för mig.
Serietagningen 5 bilder/sek gäller för jpeg.
Läs specarna om vad som gäller, eller kolla dpreview.com som gör utförliga recensioner.
Ska man ha en riktigt snabb kamera så måste man mynta upp ordentligt.

Autofokusen är hyfsat snabb. Allting är relativt.
Men om du väljer 20D eller 30D så kommer du definitivt att märka skillnaden mot 300D.

Ska du jämföra priser så jämför nytt mot nytt.
Begagnat mot begagnat, och pryl mot pryl.

En anledning att byta system kan vara att få antiskak i huset som Pentax och Sony har.

Galdr skrev:
Hmm... kan du utveckla det där med att 'bygga på greppet'? Det låter väldigt intressant faktiskt.

Hur gör man med stativfästet, t.ex?

Du köper gummi som sitter på greppet på en Nikon D200 eller canon 5D, eller vilken kamera du nu vill ha från. Sedan klipper och klistrar du på så att det blir lagom tjockt. Stativfästet påverkas inte.

marooned skrev:
Du köper gummi som sitter på greppet på en Nikon D200 eller canon 5D, eller vilken kamera du nu vill ha från. Sedan klipper och klistrar du på så att det blir lagom tjockt. Stativfästet påverkas inte.

Ah, förstås! Jag ska börja tänka till innan jag frågar; greppet är ju på sidan av kameran, inte under... :eek:)

Det sägs att Canon har slut på reservdelar, bl.a. slutare till allting äldre än 20D/350D. Därför ska nog en begagnad 300D/10D vara billig om det ska vara vettigt att köpa.

Jag gick från 300D till en 30D nu i våras och ångrar mig inte ett dugg. visst det kostade femsiffrigt men å andra sidan det gjorde min 300D när jag köpte den också.

Flickvännen slog till på en beganad 20D med batteriegrepp för 8 000 det kanske kan vara ett allternativ rent kamera mässigt är det ingen större skillnad däremot blir jag tokig på hennes minimala display nu när jag vant mig vid min stora.

Men hör av dig så kan jag erbjuda dig att klämma på dessa modeller i alla fall dock ingen 400D... ;)

Mikrun skrev:
Jag gick från 300D till en 30D nu i våras och ångrar mig inte ett dugg. visst det kostade femsiffrigt men å andra sidan det gjorde min 300D när jag köpte den också.

Flickvännen slog till på en beganad 20D med batteriegrepp för 8 000 det kanske kan vara ett allternativ rent kamera mässigt är det ingen större skillnad däremot blir jag tokig på hennes minimala display nu när jag vant mig vid min stora.

Men hör av dig så kan jag erbjuda dig att klämma på dessa modeller i alla fall dock ingen 400D... ;)

Tack för erbjudandet Micke, men jag klämmer nog i affären idag iaf. :)

Har trots allt bestämt mig för att om 400D ligger bra i näven så blir det en sådan idag, om en timme. Har helt enkelt inte råd med en 30D förrän tidigast efter nyår, och då hinner man hitta en massa andra intressanta saker att köpa istället, som t.ex dator, vilket jag också behöver. =P

Annars vet du att jag gärna ger dig ett bra pris på sigma 70-200 gluggen ;)

Men kul hoppas du blir nöjd och att det blir va du vill ha

ANNONS
Götaplatsens Foto