Annons

Vad kan ha blivit fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

tystnad

Ny medlem
Hej, jag tänkte se om någon här möjligtvis kunde hjälpa mig att svara på myseriet ang. en gammal analog kamera.
I den låg först en film som stod på nummer tio kanske, jag fotade alla bilder och framkallade rullen. Då blev några exponerade, MEN dom sista tio kanske var helt oexponerade. Rent tekninskt funkar kameran som den ska, slutaren öppnar sig o stänger sig.

Sedan satte jag i en helt ny film, fotade hela och framkallade själv i lab, vi var två som framkallade på samma gång och min blev helt oexponerad igen.
Svårt o veta om det är värt att pröva igen..

/Caroline
 
tystnad skrev:
Hej, jag tänkte se om någon här möjligtvis kunde hjälpa mig att svara på myseriet ang. en gammal analog kamera.
I den låg först en film som stod på nummer tio kanske, jag fotade alla bilder och framkallade rullen. Då blev några exponerade, MEN dom sista tio kanske var helt oexponerade. Rent tekninskt funkar kameran som den ska, slutaren öppnar sig o stänger sig.

Sedan satte jag i en helt ny film, fotade hela och framkallade själv i lab, vi var två som framkallade på samma gång och min blev helt oexponerad igen.
Svårt o veta om det är värt att pröva igen..

/Caroline

Linsskyddet ? He he he ! Nej, jag vet inte. Det där är lika svårt att svara på som varför dinosaurierna dog ut... nästan. Tror iof någon har en logisk förklaring. Analog film var nog 15 år sedan jag höll på med. Låter besynnerligt i alla fall.
 
Det låter som om din slutare sluter sig för snabbt, ett inte helt ovanligt fel. Ställ kameran på en så lång slutartid som möjligt, kontrollera att slutaren verkligen är öppen hela tiden.

/Daniel
 
Om det är en ridåslutare som kameran har kan den löpa och låta som den fungerar, dock utan att öppna sig. Vilken kamera är det du har och har du hittat felet?
 
hm det låter väl kanske troligtäven om jag har för mig att vi testat det också. slutaren verkar iaf fungera helt okej, själva kameran är en 30 år gammal (?) minolta av bra kvalité iaf. men ska prova på längre slutartid nu ändå och framkalla en rulle till bara för att.

hälsn Caroline
 
ANNONS
Götaplatsens Foto