Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad kan ha hänt
- Trådstartare gliz68
- Start datum
AFJ
Aktiv medlem
Va iväg och fotade änder. När jag kom hem tankade jag upp bilderna men alla filer va tomma. ?? Uppenbarligen hade kameran registrerat bilden men filerna va tomma. fotade några bilder för att testa och dom blev ok. Vad kan detta bero på?
Kan du se bilderna på änderna som du tog om du kollar på kamerans display?
Jag antar att du med "Tankade jag upp" menar att du kopierade över filerna till din dator. Vilket program använde du för överföringen?
Vilket program använder du för att se på bilderna på datorn?
Vad menar du med "tomma"? Får du någon felmeddelande eller är filstorleken noll?
En gissning är att du normalt fotar JPG men nu råkat slå om kameran till RAW-format.
En annan gissning är att du glömt linslocket på...
gliz68
Aktiv medlem
Kan du se bilderna på änderna som du tog om du kollar på kamerans display?
Jag antar att du med "Tankade jag upp" menar att du kopierade över filerna till din dator. Vilket program använde du för överföringen?
Vilket program använder du för att se på bilderna på datorn?
Vad menar du med "tomma"? Får du någon felmeddelande eller är filstorleken noll?
En gissning är att du normalt fotar JPG men nu råkat slå om kameran till RAW-format.
En annan gissning är att du glömt linslocket på...![]()
Linslocket va inte på. Inte inställd på RAW. Datorns bildvisningsprogram som funkat tidigare.
Tomma filer 0kb , alla "bilder" va med men 0kb. Meddelande att filen är tom.
Hängbjörk
Aktiv medlem
Linslocket va inte på. Inte inställd på RAW. Datorns bildvisningsprogram som funkat tidigare.
Tomma filer 0kb , alla "bilder" va med men 0kb. Meddelande att filen är tom.
Enda jag har varit med om var när jag dumt nog köpt ett billilgt minneskort på en internetsajt och det visade sig vara bara 8 GB och inte 64GB.
Då fanns bara några bilder och resten försvunna. Men jag utgår ifrån att du hade ett minneskort som fungerat tidigare i din kamera, eller?
Frippe
gliz68
Aktiv medlem
Japp 32Gb. Formaterat om det nu så bilderna om dom hade gått att rädda är borta.Enda jag har varit med om var när jag dumt nog köpt ett billilgt minneskort på en internetsajt och det visade sig vara bara 8 GB och inte 64GB.
Då fanns bara några bilder och resten försvunna. Men jag utgår ifrån att du hade ett minneskort som fungerat tidigare i din kamera, eller?
Frippe
Erik Schalin
Aktiv medlem
Kunde du se bilder på kamerans display?
Om du bara har formaterat så kan du nästan garanterat få tillbaka bilderna med en räddningsprogramvara.
Finns ofta att tanka ner gratis hos korttillverkare.
Om du bara har formaterat så kan du nästan garanterat få tillbaka bilderna med en räddningsprogramvara.
gliz68
Aktiv medlem
Ok. Vet du vad som kan va orsak till att filerna visade 0Mb och att alla 152 bildera fanns som ikoner/filer men va tomma?Kunde du se bilder på kamerans display?
gliz68
Aktiv medlem
Tror dom gick att se i displayen. Kollade nån gång när jag va på plats och fotade.Kunde du se bilder på kamerans display?
Erik Schalin
Aktiv medlem
Om du kan bläddra bland bilderna i kameran men inte får över filerna korrekt till datorn så kan det bli såhär.Ok. Vet du vad som kan va orsak till att filerna visade 0Mb och att alla 152 bildera fanns som ikoner/filer men va tomma?
Dålig kabel/kortläsare...
gliz68
Aktiv medlem
"Bildena"/"filerna" fördes över men dom va tomma.Om du kan bläddra bland bilderna i kameran men inte får över filerna korrekt till datorn så kan det bli såhär.
Dålig kabel/kortläsare...
Erik Schalin
Aktiv medlem
Men de var ju inte tomma i Kameran för där kunde man se bilder."Bildena"/"filerna" fördes över men dom va tomma.
Alltså har filöverföringen gått snett.
gliz68
Aktiv medlem
Ja. Skulle tro det. Funderat lite. Kan det va så att mapparna för filerna förs över först och att dom fylls sedan en efter en. Då kan nått hänt efter mapparna. Det va 152 tomma mappar med bildernas tag men dom va tomma.Men de var ju inte tomma i Kameran för där kunde man se bilder.
Alltså har filöverföringen gått snett.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Varje del i överföringen kan strula.
Normalt sett är det kortläsaren som ger upp först.
Kabeln sen
osv
Kabeln sen
osv
gliz68
Aktiv medlem
Ok. Får se vad som händer nästa gång jag för över bilder.Varje del i överföringen kan strula.
Kabeln sen
osv
Erik Schalin
Aktiv medlem
Börja med en rescue programvara o ta fram bilderna som är på kortet.
gliz68
Aktiv medlem
Ska kolla det.Börja med en rescue programvara o ta fram bilderna som är på kortet.
Klintan
Aktiv medlem
Japp 32Gb. Formaterat om det nu så bilderna om dom hade gått att rädda är borta.
Det går att rädda ändå, om du inte tar fler bilder förstås.
Googla på ”image rescue” Tror det var Sandisk som var utgivare.
Gissar att bilderna finns där men att kortet var formaterat i annan kamera.
gliz68
Aktiv medlem
Har bara min eos 1000DDet går att rädda ändå, om du inte tar fler bilder förstås.
Googla på ”image rescue” Tror det var Sandisk som var utgivare.
Gissar att bilderna finns där men att kortet var formaterat i annan kamera.
Klintan
Aktiv medlem
Har bara min eos 1000D
Svårt att säga varför. Kanske har du inte formaterat det sedan det var nytt, kanske bröts överföringen någonstans, kanske gick en svart katt över vägen när Jupiters bana korsade Hammarbys hemmaplan.
Hittade programmet som räddat mig ett par gånger. Sök efter "imagerescue5.dmg" och du kommer lösa problemet.
Det kommer ta tid, så du vet.
Trevlig helg.
gliz68
Aktiv medlem
Tack. Ska prova om det löser det hela.Svårt att säga varför. Kanske har du inte formaterat det sedan det var nytt, kanske bröts överföringen någonstans, kanske gick en svart katt över vägen när Jupiters bana korsade Hammarbys hemmaplan.
Hittade programmet som räddat mig ett par gånger. Sök efter "imagerescue5.dmg" och du kommer lösa problemet.
Det kommer ta tid, så du vet.
Trevlig helg.