Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vad kan ha hänt

Produkter
(logga in för att koppla)

gliz68

Aktiv medlem
Va iväg och fotade änder. När jag kom hem tankade jag upp bilderna men alla filer va tomma. ?? Uppenbarligen hade kameran registrerat bilden men filerna va tomma. fotade några bilder för att testa och dom blev ok. Vad kan detta bero på?

Va iväg och fotade änder. När jag kom hem tankade jag upp bilderna men alla filer va tomma. ?? Uppenbarligen hade kameran registrerat bilden men filerna va tomma. fotade några bilder för att testa och dom blev ok. Vad kan detta bero på?

Kan du se bilderna på änderna som du tog om du kollar på kamerans display?

Jag antar att du med "Tankade jag upp" menar att du kopierade över filerna till din dator. Vilket program använde du för överföringen?

Vilket program använder du för att se på bilderna på datorn?

Vad menar du med "tomma"? Får du någon felmeddelande eller är filstorleken noll?

En gissning är att du normalt fotar JPG men nu råkat slå om kameran till RAW-format.

En annan gissning är att du glömt linslocket på... :)

Kan du se bilderna på änderna som du tog om du kollar på kamerans display?

Jag antar att du med "Tankade jag upp" menar att du kopierade över filerna till din dator. Vilket program använde du för överföringen?

Vilket program använder du för att se på bilderna på datorn?

Vad menar du med "tomma"? Får du någon felmeddelande eller är filstorleken noll?

En gissning är att du normalt fotar JPG men nu råkat slå om kameran till RAW-format.

En annan gissning är att du glömt linslocket på... :)

Linslocket va inte på. Inte inställd på RAW. Datorns bildvisningsprogram som funkat tidigare.
Tomma filer 0kb , alla "bilder" va med men 0kb. Meddelande att filen är tom.

Linslocket va inte på. Inte inställd på RAW. Datorns bildvisningsprogram som funkat tidigare.
Tomma filer 0kb , alla "bilder" va med men 0kb. Meddelande att filen är tom.

Enda jag har varit med om var när jag dumt nog köpt ett billilgt minneskort på en internetsajt och det visade sig vara bara 8 GB och inte 64GB.
Då fanns bara några bilder och resten försvunna. Men jag utgår ifrån att du hade ett minneskort som fungerat tidigare i din kamera, eller?
Frippe

Enda jag har varit med om var när jag dumt nog köpt ett billilgt minneskort på en internetsajt och det visade sig vara bara 8 GB och inte 64GB.
Då fanns bara några bilder och resten försvunna. Men jag utgår ifrån att du hade ett minneskort som fungerat tidigare i din kamera, eller?
Frippe
Japp 32Gb. Formaterat om det nu så bilderna om dom hade gått att rädda är borta.

Kunde du se bilder på kamerans display?
Om du bara har formaterat så kan du nästan garanterat få tillbaka bilderna med en räddningsprogramvara.
Finns ofta att tanka ner gratis hos korttillverkare.

Om du bara har formaterat så kan du nästan garanterat få tillbaka bilderna med en räddningsprogramvara.
Ok. Vet du vad som kan va orsak till att filerna visade 0Mb och att alla 152 bildera fanns som ikoner/filer men va tomma?

Tror dom gick att se i displayen. Kollade nån gång när jag va på plats och fotade.

Men de var ju inte tomma i Kameran för där kunde man se bilder.
Alltså har filöverföringen gått snett.
Ja. Skulle tro det. Funderat lite. Kan det va så att mapparna för filerna förs över först och att dom fylls sedan en efter en. Då kan nått hänt efter mapparna. Det va 152 tomma mappar med bildernas tag men dom va tomma.

Japp 32Gb. Formaterat om det nu så bilderna om dom hade gått att rädda är borta.

Det går att rädda ändå, om du inte tar fler bilder förstås.

Googla på ”image rescue” Tror det var Sandisk som var utgivare.
Gissar att bilderna finns där men att kortet var formaterat i annan kamera.

Har bara min eos 1000D

Svårt att säga varför. Kanske har du inte formaterat det sedan det var nytt, kanske bröts överföringen någonstans, kanske gick en svart katt över vägen när Jupiters bana korsade Hammarbys hemmaplan.

Hittade programmet som räddat mig ett par gånger. Sök efter "imagerescue5.dmg" och du kommer lösa problemet.

Det kommer ta tid, så du vet.

Trevlig helg.

Svårt att säga varför. Kanske har du inte formaterat det sedan det var nytt, kanske bröts överföringen någonstans, kanske gick en svart katt över vägen när Jupiters bana korsade Hammarbys hemmaplan.

Hittade programmet som räddat mig ett par gånger. Sök efter "imagerescue5.dmg" och du kommer lösa problemet.

Det kommer ta tid, så du vet.

Trevlig helg.
Tack. Ska prova om det löser det hela.

ANNONS
Götaplatsens Foto