Annons

Vad menas med detta

Produkter
(logga in för att koppla)

photographer

Aktiv medlem
Läste info om 50D hos Scandinavian foto och hittade detta :

"Autofokussystemet har 9 korslagda fokuseringspunkter och erbjuder förutsägande autofokus på upp till 8 m. (Med EF 300 mm f/2,8L IS USM vid 50 km/tim) "

Hur skall man tolka detta ?

//Peter

Det innebär att även om t ex en bil kör mot dig i 50 så kan kameran sätta skärpan rätt. (Iaf om du använder 300 mm f/2,8L IS.)

Och bilen inte är närmare än 8 meter.

EOS 40D har för övrigt samma specifikation på predikterande autofokus som EOS 1D Mark III, bortsett från att den senare klarar av att göra mätningen och beräkningen 10 gånger i sekunden, medan 40D klarar det 6,5 gånger per sekund.

Okey , som jag misstänkte att det var närgränsen .
Så 50 km/h är max vad autofokusen klarar av att följa , kanske ställer man för stora krav emellanåt verkar det som ;-)

Finns ju en hel del som närmar sig i snabbare takt än 50km/h .

Men det är klart tar man bilden snett framifrån så underlättar det ju en hel del även avståndet till motivet spelar sin roll förmodar jag.

Räkneexempel efterlyses ;-)

//Peter

Verkar logiskt. Om en bil kommer mot mig i 50 knyck och den är närmare än 8 meter så har jag nog annat att fundera på än om autofokusen fungerar :)
Japp, man får ha rätt hyfsade reaktioner, mtp. att det är knappt 14 m/s, så är en dryg halvsekund inte mycket tid att fundera på nästa åtgärd ;-)
/A.

Det innebär ju även att om bilen är längre bort klarar kameran att ställa in skärpan på den även om den kör fortare än 50 km/h.
REdan vid 20 m avstånd anger Canon att kameran och den optiken klarar av bilar som kör i 300 km/h. Då tror jag man har ännu större problem...

ANNONS
Götaplatsens Foto