Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad menas med detta

Produkter
(logga in för att koppla)

photographer

Aktiv medlem
Läste info om 50D hos Scandinavian foto och hittade detta :

"Autofokussystemet har 9 korslagda fokuseringspunkter och erbjuder förutsägande autofokus på upp till 8 m. (Med EF 300 mm f/2,8L IS USM vid 50 km/tim) "

Hur skall man tolka detta ?

//Peter

Det innebär att även om t ex en bil kör mot dig i 50 så kan kameran sätta skärpan rätt. (Iaf om du använder 300 mm f/2,8L IS.)

Och bilen inte är närmare än 8 meter.

EOS 40D har för övrigt samma specifikation på predikterande autofokus som EOS 1D Mark III, bortsett från att den senare klarar av att göra mätningen och beräkningen 10 gånger i sekunden, medan 40D klarar det 6,5 gånger per sekund.

Okey , som jag misstänkte att det var närgränsen .
Så 50 km/h är max vad autofokusen klarar av att följa , kanske ställer man för stora krav emellanåt verkar det som ;-)

Finns ju en hel del som närmar sig i snabbare takt än 50km/h .

Men det är klart tar man bilden snett framifrån så underlättar det ju en hel del även avståndet till motivet spelar sin roll förmodar jag.

Räkneexempel efterlyses ;-)

//Peter

Verkar logiskt. Om en bil kommer mot mig i 50 knyck och den är närmare än 8 meter så har jag nog annat att fundera på än om autofokusen fungerar :)
Japp, man får ha rätt hyfsade reaktioner, mtp. att det är knappt 14 m/s, så är en dryg halvsekund inte mycket tid att fundera på nästa åtgärd ;-)
/A.

Det innebär ju även att om bilen är längre bort klarar kameran att ställa in skärpan på den även om den kör fortare än 50 km/h.
REdan vid 20 m avstånd anger Canon att kameran och den optiken klarar av bilar som kör i 300 km/h. Då tror jag man har ännu större problem...

ANNONS
Götaplatsens Foto