Annons

vad menas med manuellt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

skribenten

Aktiv medlem
Jag såg ett tele objektiv som går upp till 1600mm.
Det stod att det var manuellt.
Jag hade tänkte ha det till en canon eos 10d eller 20D
vad sjutton menas med manuellt?
Vad är det jag skall ställa in?
Räcker det med att dra i den för att måta avståndet eller måste jag vrida på rattar på objektivet och veta vad jag gör?

För vad jag förstått har kamera huset ingen motor och antagligen har objektivet heller ingen motor om den är manuell.

och vad menas med att förläga med konverter eller koner?
Innebär det att objektivet inte riktigt är 500-1600mm?
Kan man bygga på objektivet?

Troligen inte värt slantarna.

Att det är manuellt betyder att du måste fokusera genom att snurra på en ring. Dessutom måste du troligen ställa in bländaren på en annan ring. Att det använder en telekonverter betyder att du sätter på en adapter mellan kamera och objektivet så det blir fler glas som ljuset går igenom och därmed blir det ett längre objektiv.

Antar att det är ett av de där lågprisobjektiven på ebay?

Tycker du ska ta dig en tänkare på vad det är du ska fotografera, för det lär inte bli fagra bilder.

Eftersom du säger 1600mm, så är jag ganska säker på att det är ett 800-1600mm f/8-f/16. Jag skulle rekommendera dig att inte köpa ett sådant. Det är mycket ljussvagt, svårfokuserat och kräver en del kunskap för att få ut bilder med det.

Jag rekommenderar dig att skaffa dig ett 300mm istället. Du kommer troligen inte att få lika lätt att komma nära det du tar kort på, men du kommer garanterat att få finare bilder.

Såg nu att du hade en 300:a redan och att den antagligen inte räcker till då. Kanske du ska prova med en 1.5x telekonverter på det istället då kommer du i alla fall upp till 450mm+(cropfactor*300).

Bästa tricket är dock fortfarande att ta sig närmare det du fotograferar. Men jag tror personligen du kommer bli missnöjd med det objektivet. Prova själv att springa runt med f/8 eller f/16 och fota djur :).

Gevär är iofs ett alternativ med.

kan man sätta telekonverten ovanpå 300mm objektivet?
( objektivet är inte mitt det är bara till låns för att prova en system kamera)
Bäst jag håller mig inom normal ramarna nu till en början.
För jag har inte helelr lärt mig vad skillnaden mellan f/8 och f/16 innebär.
Jösses jag har ju massor att lära.

Ja du kan sätta telekonverter på vilket objektiv du vill. Förutsatt att det är gjort för din kamera. De försämrar dock bilkvalitet.

f/8 och f/16 är bländare (aperture) och bestämmer hur mycket ljus du släpper in i kameran. Ju högre nuffra, desto mindre ljus. Det är lite krånligare än så, men det är allt du behöver veta till att börja med.

Ställ kameran din i manuellt läge och ställ in bländare 16 ta ett foto så får du se hur ljusa dina bilder kommer bli. Du behöver ganska kraftigt med ljus.

ANNONS
Götaplatsens Foto