Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad passar på en Nikon F601? (var: "objektiv.")

Produkter
(logga in för att koppla)

calle.

Avslutat medlemskap
objektiv.

hej jag funderar på att köpa en canon 500n eller nikon f-601. jag undrar vad ni tycker dom är värda och vilka objektiv som passar och om man kan använda nyare objektiv. (nikon). och i så fall hur. och vilka adaptrar som kan va nödvändiga.

Nikonkameran borde kosta någon knapp fyrahundring skulle jag tro. Alla objektiv tillverkade från slutet av sjuttiotalet och framåt funkar med undantag för de som har "G" eller "DX" i namnet. De med "AF-I" eller "AF-S" i namnet går att använda men utan autofokus. Objektiv mellan 1959 och sjuttiotal går att modifiera så att de kan användas.

Jag har en F601:a som jag tycker är väldigt trevlig men den har tyvärr en stor nackdel. Den slukar batterier, särskilt om det är kallt. Några batterier har jag nog bara fått ut 3-4 rullar ur. Det är nåt att tänka på då den använder rätt dyra batterier. En F801 eller F801s borde bara kosta nån hundring mer och tar vanliga AA-batterier.

Det finns så vitt jag vet inget uppladdningsbart som passar. Ett nytt kostar 79kr på Clas Ohlson.

finns det inget sätt att modda kameran på något sätt så man kan stoppa i aa eller liknande.

Allt går väl med lite vilja men jag personligen skulle nog lägga ut några hundra till när jag köpte kameran och få en 801 eller 801s. Du får dessutom en bättre kamera då, en riktigt stryktålig sådan. De extra hundralapparna tjänar du in snabbt i batterikostnad.

så tänker jag med. men problemet är att det värkar va svårare att få tag i en sådan.

Jag har inte haft koll på Tradera sista månaderna men dom brukar dyka upp rätt ofta. 801s är nog lite mer ovanlig än 801 men dom dyker upp dom också. Det finns några på Blocket men dom ligger lite väl högt i pris eller i paket med objektiv.

Varför inte satsa på en lite nyare kamera som tar AF-d optik=?
tex. F80, F100a eller något sådant?

Hi folks

801:an funkar med AF-D. De enda som inte fungerar fullt ut är DX, G samt AF-S. G funkar om jag minns rätt, fast bara i program (P) och i slutarautomatik (S), likaså med DX fast med ytterligare en brist. Kraftig vignettering, dom är gjorda för en mindre storlek på CCD/film, Med AF-S fungerar inte autofokusen, Sen finns det ju objektiv som kombinerar dessa varianter. Alla DX objektiv är av varianten D. De flesta är även av AF-S typ och samtliga DX är dessutom av typen G

Batteriet till 601:an finns även att köpa på biltema till ett ännu bättre pris. Jag använde en 601:a under många år och tröttnade även jag på de dyra batterierna men efter att jag hittade dom på Biltema så var det inget problem längre. Jag har sett ett batteripack till kameran under en resa utomlands men hittade aldrig något i Sverige. Detta var före internet och Ebay.

Kameran är kanon. Har alla funktioner som du kan tänka dig. Lite trött AF och dessutom är den rätt högljudd. Du vill inte råka ut för att filmen tar slut under en kyrkohögtid............ Den tar en evighet på sig att spola tillbaka filmen och som sagt det låter MYCKET.

801S är en vassare kamera i allt förutom att den saknar inbyggd blixt. Jag skulle välja en 801S om jag kunde hitta en men föredrar en 601:a före en 801 (utan S) då 801:an saknar spotmätning vilket infördes i och med 801S.

Mankan

köpet blev en f90. passar ai-s på en sådan och vad är det för skilnad på ai-s och af och liknande.

AI, AI-modifierat och AI-S funkar bra. Kort och gott allt som är tillverkat från 1977 och framåt.

Den viktigaste skillnaden mellan AI och AI-S ligger i att AI-S har linjär gång för bländararmen. Det har ingen betydelse för de flesta kameror och har aldrig betydelse när man ställer in bländaren med bländarringen.

Skillnaden mellan AI/AI-S och AF är att AF har autofokus :)

ANNONS
Götaplatsens Foto