Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad säger ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

PatJ

Medlem
Ute efter ett vidvinkel objektiv till Nikon dx en d7000 rättare sagt. Dörren står öppen för båda zoom samt fast, tycker att nikons två 10-24 samt 12-24 är för dyra.
Bortsätt dom två finns ju en hel drös med andra objektiv!

Vad skulle nu göra ? Gärna ett varför om vi låt oss säga hade en budget på 5000 cirkus.

Mvh Patrik

En fast vidvinkel till en DX-kamera tycker jag verkar slöseri med pengar; alla fasta som finns tecknar ut småbild och då har du ju köpt mera glas än du behöver.

Sigma 10-20 (billigast), Tokina 11-16 (bäst) och Nikon 10-24 (bäst omfång) är alla mycket bra. Själv använder jag den gamla Nikon, 12-24, med gott resultat på en D90.

Din budget pekar klockrent på Sigma.

Per.

Om du inte behöver zooma, inte behöver autofokus och inte behöver sätta något filter på din vidvinkel är Samyang 10 mm f/2,8 ED AS NCS CS nog den bästa vidvinkeln till DX-kameror.

Om det inte vore för att den inte har filtergänga så skulle jag gladeligen byta ut min Sigma 10-20 mot den.

Tack för tipsen, slutade med att jag köpte ett tokina 12-24 f4 dx ii här på fotosidan. Pappa som skulle ha det är verkligen jätte nöjd.

ANNONS
Götaplatsens Foto