Annons

Vad satsa på först?

Produkter
(logga in för att koppla)

jnse

Aktiv medlem
Har nu beställt en EOS 10D.. får den den här veckan redan, kul! :)

MEN.. nu har jag lite funderingar..
Vad bör jag först satsa på av detta:

Blixt (EOS 550EX)
Ett nytt objektiv (Canon 17-40)

Jag har redan några objektiv liggandes (inge "proffs" grejer och brännvidden blir ju längre nu med 10D än med min analoga EOS-1 men men..)

Blixt, jag har en 430ez, som ju inte passar till 10D.

Vad behöver man först? under sommaren kommer jag väl mest fota naturbilder och annat utomhus, så då kanske det är bättre att köpa nytt objektiv först?
 

jnse

Aktiv medlem
minneskort har jag, 1Gb CF-kort så det räcker väl ett tag, har använt det i min Dimage 7i..

Jag brukar inte vara borta så länge när jag fotar, så jag tömmer alltid kortet när jag kommer hem, så jag tror inte jag behöver mer/större kort ?

Så det står väl mellan blixt och ett nytt objektiv..
(mitt favoritobjektiv på 28-70 blir ju nu "för långt", så det skulle väl vara det..)
 
Senast ändrad:

Jeppe

Aktiv medlem
430 EZ passar visst till 10D, den går ju att ställa manuellt.. Det är bara det att du får räkna lite och ta provexponeringar för att se resultatet.

Visst.. lite bökigt men det går.

Jag har beställt en Sigma EF-500 DG Super som ska vara som en 550 EX, men kostar 2095:-

Jag hade nog satsat på en glugg, 17-40 är ju perfekt (har beställt en sådan oxå, avbeställde sigmas 15-30 till förmån för denna)
 

Linmajon

Aktiv medlem
En ny, BRA (DYR!) glugg är smaskens. Det är en 10D värd. Hur ofta använder du blixt egentligen?
Vore jag du, köpte jag nya 17-40/4L utan att tveka.
 

jnse

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
En ny, BRA (DYR!) glugg är smaskens. Det är en 10D värd. Hur ofta använder du blixt egentligen?
Vore jag du, köpte jag nya 17-40/4L utan att tveka.
Ja det är inte så ofta man använder blixt, men det finns ju tillfällen då man måste ha en blixt och den inbyggda räcker ju inte långt..

Självklart har jag kollat på nytt objektiv också, men den går ju på 10000:- och det är en del att lägga ut, särskilt om man nyss lagt ut ~20000:- på en kamera + att man är arbetslös :)
 
ANNONS