Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
vad ska jag ha för kamera?
- Trådstartare Alric
- Start datum
Biber
Aktiv medlem
Den där kan du inte byta objektiv på, om du trodde det.
http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf828/
http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf828/
Helgesson
Aktiv medlem
Om du har manuella objektiv till din nuvarande kamera, så kan du använda dom med lite bök och stök...ljusmätningen kommer inte att funka...men du kan ju ta provbilder innan det skarpa skottet. Lite bökigare att fokusera...det brukar inte stämma med vad du ser i sökaren resp hur bilden blir...jag har själv samma problem...men det går med lite jävlar anamma!
kronqvist83
Aktiv medlem
Så länge det är samma märke borde det inte vara något problem.
Biber
Aktiv medlem
Det går inte att svara på det innan du säger vad du har för utrustning nu.
Så länge det är samma fattning passar det (nikon är specialfall med ljusmätningen), men samma märke kan ha olika fattningar som inte är kompatibla med varandra (tex. canon fd och ef). Det finns dessutom många olika tillverkare som gör objektiv till samma fattning (sigma, tamron, tokina etc) och diverse olika adaptrar för andra fattningar. Det finns inte digitala hus till alla gamla objektiv heller.
Så länge det är samma fattning passar det (nikon är specialfall med ljusmätningen), men samma märke kan ha olika fattningar som inte är kompatibla med varandra (tex. canon fd och ef). Det finns dessutom många olika tillverkare som gör objektiv till samma fattning (sigma, tamron, tokina etc) och diverse olika adaptrar för andra fattningar. Det finns inte digitala hus till alla gamla objektiv heller.
dJb
Aktiv medlem
Alric skrev:
kolla på en Konica minolta Dimage A1
endas 6500. med 250 mb kort..
vad tros?
Det går inte att byta objektiv på den heller. Är det en digital systemkamera du vill ha?
/D
hakanv
Aktiv medlem
Om du vill kunna...
...byta objektiv, så är det mycket riktigt en Digital Systemkamera du ska ha.
Här hittar du tester på de flesta som finns idag.
/Håkan
PS.
Canon EOS 300D, heter Canon EOS Digital Rebel på den sidan.
DS.
...byta objektiv, så är det mycket riktigt en Digital Systemkamera du ska ha.
Här hittar du tester på de flesta som finns idag.
/Håkan
PS.
Canon EOS 300D, heter Canon EOS Digital Rebel på den sidan.
DS.
hakanv
Aktiv medlem
Helgesson skrev:
Ge Nikon D70 en chans också...en mycket bra kamera.
Ja, den är nog lite bättre än 300D, enligt min mening i alla fall.
Om man har lite is i magen, så kommer ju Konica Minolta Maxxum 7D lite senare i år (verkar det som i alla fall) och ännu lite senare (eller ungefär samtidigt) kommer Pentax *ist DS i samma prisklass som 300D, D70 och 7D, så det blir inte lätta att välja ;-)
AnWi
Aktiv medlem
Det finns en aspekt till. Antalet gluggar för olika ändamål. Nikon och Canon är klart överlägnsa. Pentax har flera men är i allmänhet mycket dyra tycker jag. Tror säkert Pentax kommer att göra en bra kamera. Målen är ju klara!
D70n har gjort fotograferingen till favvo igen, har legat på latsidan ett tag då de digitalkameror jag har på jobbet suger.
Aldrig någonsin ett hus utan utbytbar optik. Var skall man då plöja ner sina stålar??? Skämt åsido. Tillgång till optik är största orsaken att välja rätt märke. (Säger jag som bytte från Canon till Nikon men mina FD gluggar fungerade ändå inte på 300D).
/AnWi
D70n har gjort fotograferingen till favvo igen, har legat på latsidan ett tag då de digitalkameror jag har på jobbet suger.
Aldrig någonsin ett hus utan utbytbar optik. Var skall man då plöja ner sina stålar??? Skämt åsido. Tillgång till optik är största orsaken att välja rätt märke. (Säger jag som bytte från Canon till Nikon men mina FD gluggar fungerade ändå inte på 300D).
/AnWi
Helgesson
Aktiv medlem
Re: Mattias Klum
Är Mattias Klum ett referensverk , menar du??
Skall alla rätta sig efter Mattias Klum...??
Köp Pentax...det är den bästa kameran...Mattias Klum fotar BLA med den...Uhh...??
Han trivs förmodligen med den i vissa sammanhang...vad vet jag...men vad har han för utrustning för övrigt?
mange78 skrev:
Eeh, Mattias Klum fotar bl a med Pentax. Förmodligen för att det är en så dålig kamera...;-)
Mange
Är Mattias Klum ett referensverk , menar du??
Skall alla rätta sig efter Mattias Klum...??
Köp Pentax...det är den bästa kameran...Mattias Klum fotar BLA med den...Uhh...??
Han trivs förmodligen med den i vissa sammanhang...vad vet jag...men vad har han för utrustning för övrigt?
Helgesson
Aktiv medlem
Biber skrev:
Trollvarning!
Det bästa sättet att hantera såna där inlägg är att inte svara på dom. Ignorera Kent nu och gå ut och fota istället.
http://curezone.com/forums/troll.asp
Håller fullständigt med dig Jonas....men...jag måste bara få säga en sak till...det känns såå kul....Snubben , Toivonen, eller vad han heter...äger en...Gissa vad...?? EN PENTAX!!!!!
Muahahahahahah...det var därför han blev arg på mig..hehehe...löjligt av mig..jag vet..men vadå...jag tar ett par bira ikväll och känner mig på bra humör...hahaha
eatfrog
Aktiv medlem
Måttligt nybliven fotograf, ja.
Saknar bakgrundsinformation till mina uttalanden, nej. (olikt en viss annan)
Jag skulle gärna vilja fråga dig, Kent, hur länge du har fotograferat? Och hur många olika Pentax kameror du haft i ditt ägo?
Känner du till något alls om företaget, lite märkeshistorik, framgångar under 70-80talet?
Pentax gjorde sin första kamera 1951. Hur kan du jämföra Pentax med Panasonic då?
Visste du att ditt kära Nikon blev tvungna på slutet av 80talet att köpa ingenjören som utvecklat Pentax autofokussystem (SAFOX I) då deras var så långt framskridet jämfört med deras egna, och blev heltenkelt tvugna att köpa teknologin?
Påstår du att alla andra märken utom Canon och Nikon är "udda märken" och ska jämföras med engångskameror från Krakow?
Då säger vi tack och adjö till dessa märken: Hasselblad, Leica, Rollei, Mamiya, Bronica, Kodak, m.fl.
Hur är det med optik? Måste även det vara antingen Canon eller Nikon?
Hejdå alla Tokina, Vivitar, Tamron, Sigma-användare, era gluggar är skit.
Jag äger faktiskt 2st Pentaxkameror (3 om man räknar med den utlånade) och förstår inte alls vad det har med saken att göra.
Jag är inte arg, snarare irriterad över att finna sådant skitsnack på ett av internets bättre foto-forum.
Jag tar och avslutar med ett citat om 35mm SLR-kamerans utveckling och dess milstolpar, och hädanefter tänker jag inte läsa något ytterligare inlägg jag ser från denna icke-begåvade person.
"Trying to spot the most important milestones in the post-war development of the 35mm SLR, you'll see that five out of ten have been set by Pentax (instant-return mirror, spot metering, TTL metering, aperture priority auto exposure, autofocus), while the remaining five are shared between five different manufacturers (either Pentacon or Rectaflex for pentaprism viewfinder, Topcon for full-aperture TTL metering, Konica for mass-produced shutter priority auto exposure, Olympus for TTL flash and Nikon for multi-pattern metering)."
/Henri
Saknar bakgrundsinformation till mina uttalanden, nej. (olikt en viss annan)
Jag skulle gärna vilja fråga dig, Kent, hur länge du har fotograferat? Och hur många olika Pentax kameror du haft i ditt ägo?
Känner du till något alls om företaget, lite märkeshistorik, framgångar under 70-80talet?
Pentax gjorde sin första kamera 1951. Hur kan du jämföra Pentax med Panasonic då?
Visste du att ditt kära Nikon blev tvungna på slutet av 80talet att köpa ingenjören som utvecklat Pentax autofokussystem (SAFOX I) då deras var så långt framskridet jämfört med deras egna, och blev heltenkelt tvugna att köpa teknologin?
Påstår du att alla andra märken utom Canon och Nikon är "udda märken" och ska jämföras med engångskameror från Krakow?
Då säger vi tack och adjö till dessa märken: Hasselblad, Leica, Rollei, Mamiya, Bronica, Kodak, m.fl.
Hur är det med optik? Måste även det vara antingen Canon eller Nikon?
Hejdå alla Tokina, Vivitar, Tamron, Sigma-användare, era gluggar är skit.
Jag äger faktiskt 2st Pentaxkameror (3 om man räknar med den utlånade) och förstår inte alls vad det har med saken att göra.
Jag är inte arg, snarare irriterad över att finna sådant skitsnack på ett av internets bättre foto-forum.
Jag tar och avslutar med ett citat om 35mm SLR-kamerans utveckling och dess milstolpar, och hädanefter tänker jag inte läsa något ytterligare inlägg jag ser från denna icke-begåvade person.
"Trying to spot the most important milestones in the post-war development of the 35mm SLR, you'll see that five out of ten have been set by Pentax (instant-return mirror, spot metering, TTL metering, aperture priority auto exposure, autofocus), while the remaining five are shared between five different manufacturers (either Pentacon or Rectaflex for pentaprism viewfinder, Topcon for full-aperture TTL metering, Konica for mass-produced shutter priority auto exposure, Olympus for TTL flash and Nikon for multi-pattern metering)."
/Henri
Jonke O
Aktiv medlem
Ja hur det ligger till med Pentax vet jag inte..men en fördel med att de släpper den nya ist*ds till ett lågt pris är ju så klart att det sätter press på både nikon med D70 och canon med 300D:n. Jag antar att Pentax kommer att leverera bra bilder, jag hoppas då det då jag skall investerara i en digital systemkamera innan nyår. Angående objektiv så har väl sigma lika brett utbud till alla 3 kameror som det handlat om.
Sen kommer man till den viktigaste frågan för amatörer och det är ju slutpriset på utrustningen. Canon har ju billigare blixtar men dyrare objektiv (om man ser till orginal gluggar) å andra sidan har nikon billigare objektiv men dyrare blixtar....denna djungel med prylar gör att man som "prylgalen" blir tokig.
Jag tror jag slår till på en Nikon D70 när Pentax släppt sin *ds hoppas priserna går ner lite då.
Ps. På pentaxen så är det ju ett prisma istället för spegel eller hur??? skillnaden borde väl bli att man slipper nån vibration från spegelfällningen eller???
/Jonas
Sen kommer man till den viktigaste frågan för amatörer och det är ju slutpriset på utrustningen. Canon har ju billigare blixtar men dyrare objektiv (om man ser till orginal gluggar) å andra sidan har nikon billigare objektiv men dyrare blixtar....denna djungel med prylar gör att man som "prylgalen" blir tokig.
Jag tror jag slår till på en Nikon D70 när Pentax släppt sin *ds hoppas priserna går ner lite då.
Ps. På pentaxen så är det ju ett prisma istället för spegel eller hur??? skillnaden borde väl bli att man slipper nån vibration från spegelfällningen eller???
/Jonas