Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad ska jag installera av alla Canons program?
- Trådstartare Dez
- Start datum
Christer1
Aktiv medlem
Nej, det är Canons sätt att kontrollera att deras program inte används av dom som köpt andra kameror.Lövet skrev:
Har haft problem med detta vid ominstallationer av win XP.
Finns det ingenstans att ladda hem så man slipper skivan? Orkar inte leta fram den...
När du skall installera uppgraderingen testar programmet att ursprungsprogrammet finns i datorn, så det är bara att leta rätt på den medlevererade skivan.
Christer1
Aktiv medlem
Du kan köra en massa kameror av olika fabrikat när det ursprungliga Canon programmet väl är detekterat.
Jag hade en tid en Minolta A2 och gudskelov en Canon S45 som gjorde att jag slapp använda Minoltas stenåldersprogram.
Det gäller JPG. RAW kan bara komma från Canonkameror vad jag kommer ihåg.
Jag hade en tid en Minolta A2 och gudskelov en Canon S45 som gjorde att jag slapp använda Minoltas stenåldersprogram.
Det gäller JPG. RAW kan bara komma från Canonkameror vad jag kommer ihåg.
Senast ändrad:
Mattias Lundkvist
Aktiv medlem
Hej.
Ni behöver inte ha orginalskivorna för att installera uppgraderingsprogrammen till Canons kameror. Öppna installlationsfilen med winzip eller liknande och kör installationen därifrån.
Finns flera gamla trådar om det här på Fotosidan
Ni behöver inte ha orginalskivorna för att installera uppgraderingsprogrammen till Canons kameror. Öppna installlationsfilen med winzip eller liknande och kör installationen därifrån.
Finns flera gamla trådar om det här på Fotosidan
Christer1
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Du behöver inte installera nånting!
Staffan Johansson skrev:
Jo, Staffan, jag har inte hittat någon programvara som så snabbt reducerar 100 RAW-bilder från t.ex. en fotbollsmatch till säg 15.Christer1 skrev:
Hej igen! Javisst är Zoom-browser användbar! Jag använder den själv (laddat hem den senste) och uppskattar sortering, mappar och sånt. Men den är ju inte direkt snabb och jag uppfattade ursprungsfrågan som grundad på viss osäkerhet om mjukvaror i allmänhet.
Jag menar också att de där kablarna som skickas med för att koppla kameran fysiskt är rätt onödiga.
Jag tror man också kan uppgradera firmware via minneskortet.
Då har man tagit serier av bilder och det gäller att välja och vraka. Jag låter då ZB visa 4 bilder i taget samtidigt och vänster och högerklickar på den som skall bort.
Dessutom har jag kamerans röda AF-punkter aktiva på alla bilder så att jag ser var fokus ligger och det går jättesnabbt att med synk aktiverat titta på alla 4 och trycka på 1:1 knappen och få alla 4 samtidigt förstorade och bestämma vilken som är skarpast.
Självklart använder man kortläsare när volymen bilder är hög och man alltid fotar i RAW.
Ja, firmware uppgraderar du via minneskortet i kortläsaren.
P.R.
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Du behöver inte installera nånting!
Funktionen att synkroniserat zooma i fyra bilder samtidigt är fortfarande utmärkt men att hävda att den är jättesnabb är att ta i när det krävs sådana förberedelser.
Tyvärr måste man först låta ZB konvertera raw-bilderna för att man skall kunna zooma i dem (gäller åtminstone raw från 20D). Det blev tydligen Canons omständliga lösning på problemet med felaktig hantering av raw-filer som jag berättat för dig om tidigare.Christer1 skrev:
Dessutom har jag kamerans röda AF-punkter aktiva på alla bilder så att jag ser var fokus ligger och det går jättesnabbt att med synk aktiverat titta på alla 4 och trycka på 1:1 knappen och få alla 4 samtidigt förstorade...
Funktionen att synkroniserat zooma i fyra bilder samtidigt är fortfarande utmärkt men att hävda att den är jättesnabb är att ta i när det krävs sådana förberedelser.
62174
Avslutat medlemskap
Dez skrev:
Jag använder Picasa2 för att snabbt välja ut användbara rawbilder. Ett otroligt smidigt program för att bläddra i sina bilder.
Tack Andreas för tipset om Picasa2! Jag provade genast och det verkar jätteläckert.. Typiskt Google, bygger databas, och vilken flott rullning av alla tumnaglarna... med liten fräck skugga runt varje bild... och sen enkelt göra web-sida. Har inte testat allt men det verkar lovande. Jag blev inte alls lika tänd på ZoomBrowser om jag skall vara ärlig...
Christer1
Aktiv medlem
Ja, Pelle, just 1:1 tar tyvärr lite tid på RAW-bilderna eftersom dom måste omvandlas till TIF.P.R. skrev:
Jag brukar nog göra sorteringen i två steg och låta en del tveksamma bilder gå med i konverteringen och sedan titta på dom i 1:1 i JPG.
Men vad tycker du att det finns för alternativ för snabb bulkhantering av många bilder och samtidigt hålla ordning på dom?
Christer
P.R.
Aktiv medlem
Eftersom jag inte haft varken lust eller tid att prova marknadens 78(?) andra alternativ är jag inte kvalificerad att svara på frågan.Christer1 skrev:
Men vad tycker du att det finns för alternativ för snabb bulkhantering av många bilder och samtidigt hålla ordning på dom?
Jag använder Canons program eftersom de kommer från Canon (mindre risk för kompabilitetsproblem), är gratis och fungerar tillräckligt bra för att ännu så länge avhålla mig från besväret med att hitta något annat.
När du hävdade att synkroniserad zoomning gick jättesnabbt ville jag bara upplysa om den väsentliga nackdel du glömde bort. Jag gillar också möjligheten att se flera bilder samtidigt när man tagit serier men bristen på omedelbar zoomning i raw-filer i ZB är anledningen till att jag ändå oftast går över till EOS Viewer vid mitt urval trots att den i andra avseenden är sämre än ZB.
Mattias Lundkvist
Aktiv medlem
John!
Testa att öppna filen med Wimzip.
Packa sedan upp den på lämpligt ställe.
Gå in i den skapade katalogen \ZOOMBRSR\ENGLISH\
och kör setup.exe där.
Hoppas att det funkar
mvh Mattias
Testa att öppna filen med Wimzip.
Packa sedan upp den på lämpligt ställe.
Gå in i den skapade katalogen \ZOOMBRSR\ENGLISH\
och kör setup.exe där.
Hoppas att det funkar
mvh Mattias
Mafor
Aktiv medlem
Är det ingen av er som har testat C1 mjukvaran för att kopiera över och katalogisera bilder. Eller är zoom browser och canons camera window bättre?
En annan fråga. Går det att få canons mjukvara att kopiera RAW filer och jpg filer till olika mappar under "dagens datum mappen"?
Går det även på något sätt att det skapas en månads eller ännu bättre en vecko mapp istället för en mapp per dag?
Sista frågan: Kan man ställa in C1 och Adobes bildvisare (tex Elements 4) att bara visa jpg eller RAW. Dvs att tex C1 inte bryr sig om att ladda upp alla jpg som ligger i samma mapp som de raw filer man har tagit?
Stort tack på förhand!
En annan fråga. Går det att få canons mjukvara att kopiera RAW filer och jpg filer till olika mappar under "dagens datum mappen"?
Går det även på något sätt att det skapas en månads eller ännu bättre en vecko mapp istället för en mapp per dag?
Sista frågan: Kan man ställa in C1 och Adobes bildvisare (tex Elements 4) att bara visa jpg eller RAW. Dvs att tex C1 inte bryr sig om att ladda upp alla jpg som ligger i samma mapp som de raw filer man har tagit?
Stort tack på förhand!
Christer1
Aktiv medlem
Ja, självklart.Mafor skrev:
Går det att få canons mjukvara att kopiera RAW filer och jpg filer till olika mappar under "dagens datum mappen"?
Så fort du fått in en fil t.ex. 2006_02_10 så kan du döpa den till t.ex 2006_02_10 Lunch med XX
Nästa gång samma dag som du läser in igen får du en ny 2006_02_10 som du igen kan döpa till t.ex 2006_02_10 Middag med XX.
Jag gör nya ÖVERordnade mappar t.ex
2005 okt - dec
2006 jan - mars
där allt som hänt under den tiden flyttas in.
Sedan gör jag ytterligare en överordnad 2005 för året som gått
Och ytterligare ett steg:
1892-1950
1951-1979
1980-1989
1990-1999
2000-2005
o.s.v.
Jag har 11500 bilder sorterade på det sättet som jag sekundsnabbt hittar.
Sedan kan du t.ex UNDERordna RAWbilderna varje dag i en RAW subfil.
I Zoombrowsern får du verkligen ordning och reda på dina bilder.
P.R.
Aktiv medlem
Nej, du måste manuellt välja ut och flytta bort den ena filtypen till en ny mapp.Mafor skrev:
Nej, inte automatiskt. Det finns några val för att det automatiskt skall skapas en intelligent (nåja) mappstruktur och där finns ett alternativ som visserligen skapar en månadsmapp men varje dags bilder hamnar ändå i en separat mapp under den. Vill du ha hela månadens bilder samlade i en mapp måste du då manuellt kopiera upp dem ett steg.Går det även på något sätt att det skapas en månads eller ännu bättre en vecko mapp istället för en mapp per dag?