Annons

Vad ska jag välja för objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

hernandezPablito

Avslutat medlemskap
Hej alla duktiga! :)

Jag är ute efter ett nytt objektiv som jag vill använda till porträtt, fotografering av produkter i storleksordning D90 men samtidigt kunna skjuta av lite bilder inomhus på t.ex mässor. Vilket av alla objektiv som finns skulle passa mig tror ni? Det finns så otroligt mycket att välja mellan så jag skulle bli jätteglad om jag fick några tips!

Jag ska använda objektivet på min D90 och jag kan tänka mig att gå ganska högt upp i pris då jag vill ha ett riktigt bra objektiv.

Har surfat runt massor idag och hittat några fasta som verkar vara intressanta. Ljuskänsligt måste jag ju ha men sen vet jag inte riktigt om det skall vara 35, 50, 85.
Kan dom Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G eller Nikon Nikkor AF-S 50/1,4 G vara något?

Ska nog köpas ett stativ också för att minska skakningar om det finns några tips :)

/pablito

En 50:a är alldeles lagom för bilder av en kameras storlek. Min 50/1.8 har 45cm närgräns och det räcker mer än väl. Jag vet inte om 50/1.4 är skarpare, men du bör nog i alla fall blända ner, eftersom så stora bländare ger väldigt kort skärpedjup på det avståndet.

Per.

tack för info per!

hittade den här också när nu när jag letat:

NIKKOR OBJEKTIV AF 85/1.4 D AF

passar den bättre till det jag vill göra?

tack på förhand

p.s.
(passar dessa objektiv jag nämnt ens till d90?)
d.s.

/pablito

Porträtt foto ja det är den perfekt för men tvekar lite på produktfoto med tanke på närgräns osv.

Om du ska kolla på högre prisklassen så kan ju Nikons 105 2,8 vr vara lite bättre sedan komplettera det med 35 1,8 dx så kommer du billigare undan än om du ska köpa 85 1,4 :)

Porträtt foto ja det är den perfekt för men tvekar lite på produktfoto med tanke på närgräns osv.

Om du ska kolla på högre prisklassen så kan ju Nikons 105 2,8 vr vara lite bättre sedan komplettera det med 35 1,8 dx så kommer du billigare undan än om du ska köpa 85 1,4 :)

aaahhh :) du menar 105 2,8 vr till porträtt och mässor och 35/1,8 till produkt? :)

ja det låter faktiskt rätt bra :D
nu fick jag helt plötsligt fler alternativ :p

/pablo

ANNONS
Götaplatsens Foto