Annons

Vad ska man köpa för objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sampo

Aktiv medlem
Är på G att köpa en Nikon D200.

Nu blir det min första systemkamera. Så är inte helt haj på allt.

Kan någon tipsa om bra objektiv jag kan behöva?

Jag kommer fotografera mycket rörelse (djursporter)
Sen kommer det väl bli produktfotograferingar.

Skulle va bra om man inte blev totalt ruinerad :)

Mycket tacksam för förslag.

Hej!
Djursporter innefattar ju en hel del ting men vill du ha ett objektiv som jag tycker fungerar till det mesta så kolla in http://www.cyberphoto.se/sigma/24-70_dg.php
Är mycket nöjd med mitt ex även om folk har klagat lite på skärpan tycker jag det fungerar utmärkt. Dock är jag lite missnöjd med macron som inte är så "macro" som man kan förvänta sig.

Du behöver snabba objektiv för rörelsebilder, sen bör objektiven matcha kamerans prestanda och då blir det absolut inte billigt.

Har du inte råd med objektiv som matchar kamerans prestanda så är det bättre att satsa på ett billigare hus så du får råd med bättre objektiv.

Annars kan jag rekomendera Nikon 17-55/f2.8 och Nikon 70-200/f2.8 VR om du vill ha orginal.

Av tredjepartstillverkarna har att erbjuda låter jag någon annan svara på eftersom jag inte har någon erfarenhet utav dom.

kent.

Ang. objektiv

Hej Ewa.
Med all respekt för Zoso`s inlägg, så vill jag nog påstå att du gott och väl kan köpa en Nikon D200 och ändå få ut maximalt av ditt framtida fotograferande. VR objektiv matchar givetvis D200:an optimalt men...du kommer absolut att klara dig med en billigare zoomglugg. Ta exempelvis en titt på nikons ngt äldre Af 80-200 ED 2,8 (den två ringar) denna optik levererar fina bilder med mkt bra skärpa. Optiken har, och används fortfarande av många fotografer som fotar sport. Gluggen fungerar också ypperligt till exempelvis porträttfoto. Priset, begagnat, torde ligga runt 6000kr i dag. En ljusstark zoom , som denna, underlättar också fotografering vid tveksamma ljusförhållanden.

Då D200:an kan leverera bilder i hög upplösning så kan ett annat alternativ vara att köpa en zoom glugg med "mindre" brännvidd (tex. Sigma Ex 24-70 2.8DG). Vad jag menar är att kamerans 10megapixels möjliggör en kraftigare "förstoring" och vidare beskärning av bilderna, vilket i sin tur innebär att man via datorn kan efterlikna en zoom med betydligt längre brännvidd. Detta (sigma) objektiv kostar i dag nytt ca:4000kr.

Lycka till med ditt val av optik.
Mvh Urban.

forts.

PS. Kolla dock med ngn fotohandlare hur kompatibiliteten är mellan D200:an och ev. "piratobjektiv" innan ett ev. köp. Har för mig att jag någonstans läst, att nikon D200 kan vara lite speciell gällande just detta.DS.

Zoso skrev:
Du behöver snabba objektiv för rörelsebilder, sen bör objektiven matcha kamerans prestanda och då blir det absolut inte billigt.

Har du inte råd med objektiv som matchar kamerans prestanda så är det bättre att satsa på ett billigare hus så du får råd med bättre objektiv.

Annars kan jag rekomendera Nikon 17-55/f2.8 och Nikon 70-200/f2.8 VR om du vill ha orginal.

Av tredjepartstillverkarna har att erbjuda låter jag någon annan svara på eftersom jag inte har någon erfarenhet utav dom.

kent.

Självklart ska jag inte köpa något jättebillig :)
Jag vill ha något som duger bra för mina ändamål.. och om det krävs att man blir ruinerad får jag väl bli det då.
Tack för förslagen. Ska kolla upp dom.

mvh Ewa

ANNONS
Götaplatsens Foto