Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska man köpa för stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jossy

Medlem
Håller på att spana efter stativ... Någon som sitter inne med något bra tips? Letar efter ett som är av hyfsad kvalité och till hyfsat pris.

Jag är ganska allround i mitt fotande och går inga direkta långturer så vikten är inte på liv och död.

Vad behöver man köpa till stativ, kulled etc.?

Vad innebär ett "hyfsat pris" då? :)

Standardtipset är ju Manfrotto 190 (lite mindre och nättare) eller 055 (högre men tyngre) med ett lämpligt huvud, tex Manfrotto 488RC2, eller 141RC om man vill ha trevägshuvud).

Då landar man på ett pris på mellan ca 1500kr och 2000kr.

Feisol CT-3401 är annars ett trevligt stativ, i kolfiber, som är mycket prisvärt. Men då får du räkna med runt 2000kr för själva stativet. Det är litet och smidigt. Det väger inte mycket och blir lika högt som Manfrotto 055 när man fäller ut benen.
Till detta kan man ju använda något av ovanstående manfrottohuvuden.

Manfrottos växelhuvuden 405 / 410 är det trevligaste jag har jobbat med.

Dyrt men en dag skall jag väl få råd.

Jag har ett Feisol CT-3401 och är helnöjd. Det man kan klaga på är om höjden inte räcker till, så kolla det innan köp. Jag får alltid huka lite för att se i sökaren men det stör inte mig iaf.

Har en Manfrotto 488RC2 på den som jag också är nöjd med.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto