Annons

Vad Ska Man Ta Betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

koubek

Ny medlem
Jag är i full färd med att börja plåta bilar för privatpersoner ( att ha till annonser, blogg, hemsida, plansch mm.) Nån som vet ungefär vilken prissättning som gäller?

/Petter
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Det beror väl i första hand på hur mycket tid du måste lägga på varje bild. Sätt sedan ett rimligt timpris inkl. användning av din utrustning och då har du ett rimligt pris. Om du sedan kan ta mer eller måste ta mindre beror på hur priskänslig din kund är.

Jag är i full färd med att börja plåta bilar för privatpersoner ( att ha till annonser, blogg, hemsida, plansch mm.) Nån som vet ungefär vilken prissättning som gäller?

/Petter
 

tompa86

Aktiv medlem
Har funderat länge på pris vid bilfoto men eftersom man inte är så van så vågar man knappt ta betalt alls vilket kanske är dumt, vad är rimligt för säg 10 foton inklusive redigeringen?
 

Bostrom1

Aktiv medlem
Kan det inte vara så att det är smartare att börja lägre eller rentav gratis för att bygga rykte/kundkrets, sen kommer du nog fram till en rimlig prisnivå med tiden?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Har funderat länge på pris vid bilfoto men eftersom man inte är så van så vågar man knappt ta betalt alls vilket kanske är dumt, vad är rimligt för säg 10 foton inklusive redigeringen?
Det beror, som alltid, på vem kunden är och vad bilderna ska användas till. Och hur mycket jobb det handlar om -- tio bilder på en bil eller bilder på tio olika bilar? Men en tusenlapp eller två är väl inte orimligt.
 

BenjaminR

Medlem
Som det sagts.

Börja med att bygga upp en kundkrets, börja från grunden.

Det är skitsvårt (om inte omöjligt) att bara komma från ingen stans utan något att visa upp för sina potentiella kunder. Även svårt om du inte redan har en krets med människor du fotat, som kan lämna goda ord till sina bil-vänner.

I hela arbetsvärlden är kontakter allt. SPECIELLT inom fotografi.

Jag började för några år sedan fota mingelbilder, till en början gratis. Sedan efter en tid kunde jag börja ta betalt. Men mina bästa kontakter kom ifrån gratisfotografering.

Prissättning är alltid svårt.
Du måste tänka på att du inte kan ta betalt svart. Du kan däremot sälja bilderna som privatperson om du flaggar fotona som konstverk. Då kan du sälja dina verk för upp till 50 000kr st. innan någon statlig nisse kommer och sniffar!

Du får tänka på timlön också. Jobbar du tex med foto, redigering & kringarbete i 8 timmar totalt. Då kanske du inte vill ha 50kr/h. Säg att 8 timmars arbete resulterar i 10 bilder. Ta då en timlön som känns relativ. Säg 200kr/h (exempel). Då blir det 8x200=1600kr.

Efter det bör man skriva ett kontrakt på hur köparen får använda bilderna. Samt hur du får använda dom. Om köparen ska ha bilderna i full upplösning eller bara för användning på internet.

Detta är några av de variabler som finns.


Jag kan säkert ha lite fel, jag själv är varken yrkes eller frilansfotograf (dock inte länge till).

Detta är lite så jag tänkt på det.

Mvh, Benjamin
 

drejjan

Aktiv medlem
Har dessvärre inget svar av värde mer än rena chansningar. Frågan är vilken målgrupp du riktar dig mot? Och med det menar jag inte vilka personer, för det har du redan klarlagt, privatpersoner. Det jag menar är, vilken prisklass kommer bilarna ligga i? En ägare till en bil som säljs för 10-20 000 kr på blocket är nog inte beredd att betala flera tusen för några bilder. Du ger dig in i en strängt begränsad marknad, där de dyrare bilarna förmodligen är de enda som vill betala vad du vill ha. Tänk på vad som egentligen kostar. Ta dig till platsen, möjligen dötid när kunden inte kommer i tid, fotografering, bilsnack, ta dig hem, redigering, leverans. Skriva kontrakt, telefontid med potentiella kunder osv, tiden rinner iväg.

Låt oss säga att telefon och avtalshantering tar en halvtimme, ett fotojobb tar två timmar, bil dit, foto och bil hem. Därefter tar redigering och leverans två timmar, det är 4,5 timmar. Jag skulle aldrig gå under 400kr/h, så med den riktlinjen har du alltså ~1800 kr att fakturera, varav du efter skatt och andra avgifter får behålla ungefär hälften om du tar ut det i lön. Marknaden som jag ser den kommer inte mer än några få jobb i veckan, 2-3 kanske. Slutsatsen blir att du antingen måste s många sådana här jobb i veckan, ett varje dag kanske(?), eller att du har annan sysselsättning utöver detta.

Och nej, jag vill absolut inte avskräcka dig från att satsa, det ska du absolut göra, men tänk på att erbjuda något unikt, annars kommer du få det svårt!

Lycka till!
Mvh
André
 
ANNONS