Annons

Vad skall jag köpa för kompakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Hej. Behöver en fickvänlig kamera.

Har ett stort FX system som jag inte orkar släpa med mig överallt och tills förra helgen hade jag även en lite trevlig Fuji F30 kompakt. Den hade konstigt nog något emot en massa god öl som jag hällde över den. Objektivet kletades igen totalt. Gick inte att rädda. Så nu behöver jag en ny liten kamrat.

För er som känner till F30 så vet ni att den hade sjusärdeles trevliga egenskaper rätt högt upp i isoskalan. Den var ytterst bröstficksvänlig och dessutom snygg som ett smycke. Tittar egentligen mest på NEX systemet och dess "stora" sensorer men kameran blir för stor med de gigantiska objektiven. Så de faller bort. P7100 och G-serien är för stora. P300 trist. Canons övriga är för fula. Gillar några av Sonys långzoomare (DSC-HX7V) men de verkar få sisådär kritik. Speciellt dålig verkar GPS funktionen vara och det är något jag verkligen ser en nytta med. Panasonic DMC-TZ20 kanske men även den har fått rätt dålig kritik för sin GPS.

Mest kittlad är jag av Nikons nya AW-100 i orange. Vattentät till 10m och därmed öltålig men den finns inte ännu att köpa. Dock har jag lite trist erfarenhet av andra vattensäkra kameror. Knapparna brukar vara rätt trista att leka med.

Största problemet är faktiskt handlarna. Har varit runt på diverse stora sådana här i Stockholm och det är ett problem om man som jag vill känna på kamerorna före ett köp. Får åka till massor av handlare för en och samma har aldrig allt hemma. Mediamarkt och de övriga elektronikkejdorna har bara äldre kameror hemma. Dvs förra generationen. Scandinavian Photo är bättre men även de saknar vissa. Övriga fotoaffärer likaså.... hur i hela friden gör ni som bor i Jokkmok eller Värnamo??? Postorder med returrätt? för den lokala Expertbutiken lär väl knappast vara speciellt upplyftande.

Senast ändrad:
Dock har jag lite trist erfarenhet av andra vattensäkra kameror.
Å andra sidan har du, enligt din egen berättelse, ganska trist erfarenhet av icke-vattensäkra kameror också. Eller ska vi säga icke-ölsäkra? ;-)

Nå, om du nu tror att du kan placera din öl på rätt ställe i framtiden så skulle jag föreslå att du väntar några veckor till Canon S100 och Fuji X10 finns i butikerna.

När det gäller butiker så är ju både Scandinavian och Rajala stora och trevliga. Fotokungen på Kocksgatan är väldigt bra på Canon och jag vet att de hade ett demoex av Fuji X100 före de flesta (alla?) andra, så de kanske är på hugget när det gäller X10 också.

X10 går nog inte ner i fickan lika lätt som en F30 eftersom objektivet sitter utanpå.

Om du gillar fujikompakter så kan du ju kolla in F600, något större än F30 men den har GPS, fotar i RAW och filmar i HD med stereoljud.

F30 92.7 x 56.7 x 27.8 mm
F600 104 x 63 x 33 mm

Kul.. Skall kolla på de som ni tagit upp. När det gäller mina preferenser ang Fujus kompakter så ...

Nix. Egentligen gillar jag dem inte alls. Eller rättare sagt jag gillade utseendet, storleken och bildkvaliteten på F30. Menysystemet var hemskt. Den var löjligt långsam och dess AF var så pass långsam att det gick att missa en snigel.... Dessutom tog den enbart XD kort. Numera går de att få till ett hyffsat pris men då den var ny..... horribelt dyra.

När det gäller butiker så är ju både Scandinavian och Rajala stora och trevliga. Fotokungen på Kocksgatan är väldigt bra på Canon och jag vet att de hade ett demoex av Fuji X100 före de flesta (alla?) andra, så de kanske är på hugget när det gäller X10 också.

Scandphoto är riktigt bra och med trevlig personal dessutom men de har ett långtifrån komplett utbud av just de kameror som jag är intresserad av. Fotokungen har jag missat. Dit åker jag i morgon.

Observera att jag har full förståelse för att de inte lagerför allt. Det går ju inte. Men det är rätt beklämmande när man går in på Elgiganten, Mediamarkt mfl och enbart hittar utgående eller gamla modeller till fullpris. Platsen för de senaste versionerna av resp modell är alltid tomma...... Hade de gamla varit rabatterade så ..... men inte är det de....

Det bidde en Panasonic TZ20. De blev den bästa kompromissen tills vidare. En halvlångzommare (vilket jag inte alls behövde)

Puh vad mycket finesser dagens kompakter har. Intruktionsboken är 25458 ggr längre än för min gamla F30. GPS, karta, fullHD video, upp till 200 bps. Jo ni läste rätt. Snabb AF, Panoramafunktion.... etc. Hur mycket som helst.

Tyvärr var den en kompromiss som sagt. Jag var egentligen ute efter en kamera liknande min F30. Relativt lågbrusig på högre iso och med en zoom samtidigt som den ska vara fickvänlig. Det går idag att kombinera två av dessa tre kraven men inte alla. Finns kameror med lågt brus men då är de stora eller saknar zoom......

Får väl köpa ytterligare en kamera i framtiden. Kikar lite på Nex5n som ser lovande ut....

ANNONS
Götaplatsens Foto