Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad skulle du köpa och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140924

Avslutat medlemskap
Tjo,

om ni hade 12 000:- att handla objektiv till er Canon för vad skulle ni i så fall köpa och varför?

(finna en massa "ska jag köpa den eller den" trådar där folk redan eller nästan har bestämt sig men jag skulle vilja se om folk vill spåna lite fritt angående vad de skulle köpa om de befann sig i mitt läge) ;)

Jag skulle köpa vad jag nyligen sålde samt ett som jag har.

Sigma 24-70 2,8 EX DG och Sigma 70-200 2,8 EX DG

Det skulle ge mig ljusstark och skarp optik inom det område jag använder mest och pengarna skulle räcka ganska precis.

Det är under förutsättning att jag inte hade någon optik innan.

eftersom du har ett 50mm objektiv så skulle jag personligen köpa ett 70-200 4L, köper du nytt så fick du ett objektiv, köper du begagnat så kan du köpa ett macro objektiv också.

Men dessa frågor är ju på snudden till meningslösa eftersom du inte säger vad du fotograferar så man får gå efter hur jag själv tänker och jag har redan vad jag behöver... så då får jag tänka som om jag behövde saker som jag inte har idag... hmm knepigt

uttryckte mig lite fel kanske,

undrade mer vad ni skulle köpa med en liten slant i fickan till er kamerautrustning och i så fall varför ni skulle köpa just detta obejktiv?

alltså inte vad nu skulle köpa om ni hade min utrustning utan vad ni skulle köpa för mellan 10 o 15 papp till er själva?

vad är det ni i dagsläget saknar?

Hej

Jag är redan nöjd med min utrustning.

Hade jag börjat från noll hade jag skaffat Canons 400mm 5.6, nog det bästa fågel/däggdjurs gluggen som finns för 12 lakan.

MVH

Omar Brännström

Jag skulle köpa ett
Tamron 28-75 2.8
Batterigrepp
Sigma 12-24
(Egentligen skulle jag vilja haft ett 70-200 2.8 innan 12-24 men då föll jag utanför 12 000kr.)

De två översta hoppas jag få råd med under året.

fridhamre skrev:
uttryckte mig lite fel kanske,

undrade mer vad ni skulle köpa med en liten slant i fickan till er kamerautrustning och i så fall varför ni skulle köpa just detta obejktiv?

alltså inte vad nu skulle köpa om ni hade min utrustning utan vad ni skulle köpa för mellan 10 o 15 papp till er själva?

vad är det ni i dagsläget saknar?

Tokina 12-24/4 samt Sigma 70-200/2.8. Dessa två skulle sitta som en smäck på (i) min kameraväska.

Blev det några pengar över skulle jag spara dem inför ett framtida köp av en Tamron 28-75/2.8.

Edit: Iofs skulle en 1.4x telekonverter sitta som en handske på ovan nämnda Sigma.

Senast ändrad:
Ägde jag ett Canon hus så skulle jag köpa ett EF 35/f1.4L.

Varför ?
Den är i mitt tycke Canons häftigast glugg :)

kent.

Jag skulle spara lite till och köpa ett Canon 70-200/2,8 L IS USM.
IS för att jag inte orkar släpa runt på ett stativ.

//Anders

Som Nikon-anvämdare så behöver jag inget Canon-objektiv, men jag kan nämna några Canon-objektiv som jag tycker är faschinerande:

TS-E 24/3,5L
EF 35/1,4L USM
EF 135/2L USM
EF 200/2,8L II USM
MP-E 65/2,8 1-1,5x

/Erik

- Ett beggat canon ef 15mm fisheye alà Ebay før ca 3000nok.

- Ett beggat canon 17-40 f4 alà Ebay før 3500nok

- Ett beggat canon 70-200 f4 alà Ebay før ca 3000nok

Kanske førsøkt klæmma in en Pocket wizard sændare till før ca 2500-3000nok.

Sen hade jag varit "homefree" :)

Ef 200/2,8L II Usm + Ef 50/1,8 II + Ef 35/2,0

eller:

Ef 50/1,8 II + Ef 17-40/4L Usm

eller:

Ef 400/5,6L Usm

Dessa objektiv skulle nog jag köpa
OM jag hade 12000:-. och några
laddbara batterier till mitt PB-E2.
vad det än skulle bli så skulle
det vara svårt att välja.

Nu har jag fått ihop pengar till en 70-200/2,8 L IiS USM och den är beställd. Beräknad leverans är imorgon, man känner sig som ett barn innan julafton just nu.

//Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto