Annons

Vad startar du med för inställningar när du skall ta bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Morgondiset

Medlem
Jag har fotat i många år men alltid använt kamerans autoinställningar. Nu vill jag lära mig allt för att kunna ta lika bra eller bättre bilder manuellt. Vad startar du med för inställningar på kameran när du skall ta bilder? ISO-tal, bländare, slutare?
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Spelar ingen roll. Det beror helt och hållet på vad du ska fota, vilket väder/ljus det är och allt sånt där. :D Det varierar alltså hela tiden.

Det är inte så krångligt och läskigt som folk tror. Grunderna i exponering kommer man oerhört långt på! Resten är bara att fota och experimentera så mycket man vill och orkar.

Om du orkar kolla en tutorial på engelska, som iofs är lite lång men pedagogisk, så kan jag rekommendera den här:
 

Morgondiset

Medlem
Spelar ingen roll. Det beror helt och hållet på vad du ska fota, vilket väder/ljus det är och allt sånt där. :D Det varierar alltså hela tiden.

Det är inte så krångligt och läskigt som folk tror. Grunderna i exponering kommer man oerhört långt på! Resten är bara att fota och experimentera så mycket man vill och orkar.

Om du orkar kolla en tutorial på engelska, som iofs är lite lång men pedagogisk, så kan jag rekommendera den här:
Tack för ditt svar och tips. Kollade på videon och den var bra men lite svårt med engelskan. Men något som jag tog fasta på var att ett så lågt ISO-tal som möjligt om man vill ha skarpa bilder.
 

joand

Aktiv medlem
Om du orkar kolla en tutorial på engelska, som iofs är lite lång men pedagogisk, så kan jag rekommendera den här:
Tyvärr innehåller videon flera direkta felaktigheter. Att öka ISOt gör bilden ljusare och ofta något mindre brusig. I videon påstår Sean Tucker där han visar sin "exponeringstriangel" att det ger mer brus. Det finns knappast någon kamera som beter sig så. Det är tyvärr en vanlig missuppfattning som ofta sprids.
 

AWid

Aktiv medlem
Tyvärr innehåller videon flera direkta felaktigheter. Att öka ISOt gör bilden ljusare och ofta något mindre brusig. I videon påstår Sean Tucker där han visar sin "exponeringstriangel" att det ger mer brus. Det finns knappast någon kamera som beter sig så. Det är tyvärr en vanlig missuppfattning som ofta sprids.
För att undvika missförstånd bara - ökad ISO (ökad signalförstärkning) ger alltid sämre bildkvalitet i form av ökat brus, sämre detaljåtergivning, sämre färgåtergivning mm. Det är bra att alltid sträva efter så lågt ISO-värde som möjligt. Högre ISO-värde ger inte bara mer brus utan också andra (och enligt min mening värre) negativa konsekvenser.
 

thommym

Aktiv medlem
Tyvärr innehåller videon flera direkta felaktigheter. Att öka ISOt gör bilden ljusare och ofta något mindre brusig. I videon påstår Sean Tucker där han visar sin "exponeringstriangel" att det ger mer brus. Det finns knappast någon kamera som beter sig så. Det är tyvärr en vanlig missuppfattning som ofta sprids.
Nu får du nog skaffa fram lite ordentliga belägg för påstående att ett högre ISO-tal inte skulle ge mer brus. Bildsensorn har ett grundvärde där den presterar som bäst. En höjning av ISO innebär att signalen förstärks och det innebär automatiskt brus.
 

joand

Aktiv medlem
För att undvika missförstånd bara - ökad ISO (ökad signalförstärkning) ger alltid sämre bildkvalitet i form av ökat brus, sämre detaljåtergivning, sämre färgåtergivning mm.
Nej, detta är en lögn. Ökat ISO ger inte ökat brus. Lägre exponering ger ökat brus, och det händer om man använder kamerans autoexponeringslägen och ökar ISOt (för då minskar kameran automatiskt exponeringen genom att minska bländare eller slutartid), men om du tittar på videons titel så heter den "exposing in manual mode" och då är det helt enkelt inte sant.

Det här är typiskt för "tutorials" på nätet. Alla kopierar varandra och det är så myter sprids, inte bara inom fotografering.

ISO är inte heller "signalförstärkning". Det är en annan myt. ISO bestämmer hur ljus den färdiga bilden blir för en given exponering. Varken mer eller mindre. Sedan kan kameratillverkarna implementera detta på olika sätt, men hur de gör är inget de talar om för dig.
 

joand

Aktiv medlem
Nu får du nog skaffa fram lite ordentliga belägg för påstående att ett högre ISO-tal inte skulle ge mer brus. Bildsensorn har ett grundvärde där den presterar som bäst. En höjning av ISO innebär att signalen förstärks och det innebär automatiskt brus.
Ok.


Citat:
"ISO changes the lightness of the final image but it doesn’t change the fundamental sensitivity of your sensor. Nor is it an indicator of amplification being applied: although many cameras do increase their amplification as you increase the ISO setting, this isn’t always the case.

This may sound like semantic nit-picking, but it causes a lot of misunderstandings. It’s widely thought that the additional noise in high ISO image comes from the ‘background hiss and hum’ of the sensor’s amplifiers. This feels right: we’ve all heard more noise if we turn up the volume on an audio amplifier. Unfortunately it’s simply not true: most noise actually comes from the light you’re capturing, so it primarily depends on your shutter speed and aperture. "
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Tack för ditt svar och tips. Kollade på videon och den var bra men lite svårt med engelskan. Men något som jag tog fasta på var att ett så lågt ISO-tal som möjligt om man vill ha skarpa bilder.
Du är mer än välkommen att ställa mer specifika frågor här i tråden om du vill. Typ hur du ska göra vid ett givet scenario och så vidare.

Basics: Om du vill fånga något som rör sig men öka dina chanser att samtidigt få bilden skarp, så vill du ha en så kort (snabb) slutartid som möjligt, uppåt 1/1000 och snabbare. För ju längre slutaren är öppen, desto mer ljus kommer in och ju svårare blir det att frysa ett ögonblick. Så vill du t.ex få en skarp stillbild på en fågel som flyger så är det väldigt korta slutartider som gäller!

Detta spelar ju mindre roll om du ska fota en blomma en lugn och härlig dag. Då kan du t.ex ha längre slutartid (olika beroende på hur stadig du är på händerna). På så vis kan du också ha ett mycket lägre ISO-tal för du släpper in mer ljus nu när slutartiden är lite längre (tänk kanske neråt 1/100 eller 1/50, beror som sagt på).

Jag är dålig på att förklara, men som sagt, ställ frågor här om du har några så finns det många som kommer hjälpa dig.
 

Makten

Aktiv medlem
Ok.


Citat:
"ISO changes the lightness of the final image but it doesn’t change the fundamental sensitivity of your sensor. Nor is it an indicator of amplification being applied: although many cameras do increase their amplification as you increase the ISO setting, this isn’t always the case.

This may sound like semantic nit-picking, but it causes a lot of misunderstandings. It’s widely thought that the additional noise in high ISO image comes from the ‘background hiss and hum’ of the sensor’s amplifiers. This feels right: we’ve all heard more noise if we turn up the volume on an audio amplifier. Unfortunately it’s simply not true: most noise actually comes from the light you’re capturing, so it primarily depends on your shutter speed and aperture. "
Du krånglar bara till det för trådskaparen till ingen som helst nytta. Visst stämmer det tekniskt, men för de allra flesta höjer man ISO eller förlänger slutartiden eller öppnar bländaren, för att få en så ljus bild man vill. Man väljer alltså inte mellan en mörk bild vid låga ISO och en ljus bild vid höga ISO (och samma exponering). Därmed blir ditt resonemang ganska irrelevant, i alla fall i detta sammanhang.

----

Edit: Själv använder jag alltid auto-ISO vid handhållen fotografering just för att få så lågt ISO som möjligt vid den slutartid jag klarar att hålla still och den bländare som ger det skärpedjup jag vill ha. Då slipper jag krångla med tre parametrar när slutresultatet ändå blir detsamma. Funkar ypperligt i manuellt läge på många kameror dessutom.
 
Senast ändrad:

MNB

Aktiv medlem
Jag har fotat i många år men alltid använt kamerans autoinställningar. Nu vill jag lära mig allt för att kunna ta lika bra eller bättre bilder manuellt. Vad startar du med för inställningar på kameran när du skall ta bilder? ISO-tal, bländare, slutare?
Först och främst, vad fotar du oftast? Natur? Gatan? Porträtt?

Jag fotar mest på gatan och kör alltid helt manuellt, förutom autofokus. Men det är för att jag inte vill få "rätt" inställningar som auto-läget ger.

T ex fotar jag mycket med sol/skugga i mina bilder och den stilen jag vill ha hade aldrig gått om jag fotat med auto. Jag underexponerar ganska mycket t ex.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har programratten i M, använder autoISO, bländare ett steg från största öppning och tid runt 1/1000 och exponeringskompensation på 0, samt kontinuerlig fokus. Nu sätter jag den såhär så att den är i startläge för att tex fotografera fågel om en sådan helt plötsligt dyker upp. Det har ju hänt man missat att ställa kameran i beredskapsläge och att man har helt fel inställning när man fyrar av en salva. Har ganska kort tid för att vara beredd på flygande fågel, där har man inte har så mycket tid på sig, för en sittande så har man mer tid att tänka först
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har fotat i många år men alltid använt kamerans autoinställningar. Nu vill jag lära mig allt för att kunna ta lika bra eller bättre bilder manuellt. Vad startar du med för inställningar på kameran när du skall ta bilder? ISO-tal, bländare, slutare?
Beror på.
1 Skidfotografering
Helst en tid som är 1/dubbla brännvidden eller snabbare o iso 100.
Alltså kameran på S, bländarautomatik.
2 Dåligt med ljus.
Största bländaren
kameran på A, tidsautomatik.
eller M, manuellt med autoiso
3 porträtt
Väljer bländare som jag vill ha. ISO 100
Räcker inte ljuset.... M och fram med blixtar.
4 lite allmän strödag... P o låt kameran bestämma.

Det är rätt få människor idag som fotar manuellt och följer sunny 16. Men det funkar rätt hyffsat det med.

Normalt försöker jag helt enkelt antingen styra skärpedjupet med bländaren eller så är tiden viktigare för att undvika skakningsoskärpa.
 

joand

Aktiv medlem
Du krånglar bara till det för trådskaparen till ingen som helst nytta.
Att förstå hur kamerans tre grundläggande kontroller, bländare, slutartid och ISO påverkar bilden är inte till "ingen som helst nytta".

Till exempel så hamnar man ofta i situationen att bilden fortfarande är för mörk när man skruvat upp bländare och slutartid så långt man kan. Om man då vet att högre ISO ger lägre brus så inser man att det lönar sig att skruva upp ISOt så långt man kan, utan att högdagrarna klipps. Man kan justera ljusheten med ett fotoredigeringsprogram i efterhand.

En nybörjare däremot som sett youtube-videos om "exponeringstriangeln" tror att bilden blir brusigare om man höjer ISOt, och får därmed en sämre bild.
 

joand

Aktiv medlem
Precis så har jag uppfattat det också.
Men det är tyvärr inte sant. Det är lite ljus som ger brusiga bilder, inte högt ISO. Om du har dåligt ljus (det inkluderar kort slutartid eller liten bländare) så måste du skruva upp ISOt för att få en bra bild, och högt ISO kan därför vara en indikation på lågt ljus och därmed högt brus, men ge inte ISOt skulden för det. Det är inte paraplyets fel att det regnar liksom.

Jag ser ofta folk som är rädda för auto-ISO för de ser att kameran använder höga ISO ibland, och föredrar därför att ställa ISOt själv och göra bilderna ljusare med ett fotoredigeringsprogram när de blir för mörka. Det är en dålig idé.

Bländare och slutartid har fundamental påverkan på bilden som är svårt att korrigera i efterhand. ISO däremot har ingen sådan funktion. Därför passar ISO utmärkt att lämna till kameran.
 

Morgondiset

Medlem
Men det är tyvärr inte sant. Det är lite ljus som ger brusiga bilder, inte högt ISO. Om du har dåligt ljus (det inkluderar kort slutartid eller liten bländare) så måste du skruva upp ISOt för att få en bra bild, och högt ISO kan därför vara en indikation på lågt ljus och därmed högt brus, men ge inte ISOt skulden för det. Det är inte paraplyets fel att det regnar liksom.

Jag ser ofta folk som är rädda för auto-ISO för de ser att kameran använder höga ISO ibland, och föredrar därför att ställa ISOt själv och göra bilderna ljusare med ett fotoredigeringsprogram när de blir för mörka. Det är en dålig idé.

Bländare och slutartid har fundamental påverkan på bilden som är svårt att korrigera i efterhand. ISO däremot har ingen sådan funktion. Därför passar ISO utmärkt att lämna till kameran.
Ok, jag får prova mig fram
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Men det är tyvärr inte sant. Det är lite ljus som ger brusiga bilder, inte högt ISO. Om du har dåligt ljus (det inkluderar kort slutartid eller liten bländare) så måste du skruva upp ISOt för att få en bra bild, och högt ISO kan därför vara en indikation på lågt ljus och därmed högt brus, men ge inte ISOt skulden för det. Det är inte paraplyets fel att det regnar liksom.

Jag ser ofta folk som är rädda för auto-ISO för de ser att kameran använder höga ISO ibland, och föredrar därför att ställa ISOt själv och göra bilderna ljusare med ett fotoredigeringsprogram när de blir för mörka. Det är en dålig idé.

Bländare och slutartid har fundamental påverkan på bilden som är svårt att korrigera i efterhand. ISO däremot har ingen sådan funktion. Därför passar ISO utmärkt att lämna till kameran.
Ge mig ett bra exempel på ett foto med hög ISO och bra detaljåtergivning och lågt brus. Jag förstår ingenting av vad du säger ärligt talat.
 

Marteric

Aktiv medlem
Bländare och slutartid har fundamental påverkan på bilden som är svårt att korrigera i efterhand. ISO däremot har ingen sådan funktion. Därför passar ISO utmärkt att lämna till kameran.
…och ibland bättre att lämna över slutartid (fota extremt död gråsten med kamera på stativ) eller bländare (panorera racerbil på racerbana) till kameran…
 
ANNONS