Annons

Vad startar du med för inställningar när du skall ta bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

martley

Aktiv medlem
Jag hade fär länge sedan en Olympus XA och såvitt jag minns var det inte så mycket automatik i den utöver en exponeringsmätare. Jag brukade därför ha den förinställd på bländare 11, slutartiden på 1/125 och fokusreglaget ställt lite innan oändlighetstecknet.

Numera får jag väl skämmas och erkänna att standardläget på kameran är auto-ISO och "P". Det är å andra sidan väldigt snabbt och enkelt att ändra dessa förval.

Men det handlar ju i grunden om att lagom mycket ljus ska hamna på sensorn. Detta kan man styra på många olika sätt med kamerans kontroller och andra sätt; bländare, slutare, ISO, exponeringskompensation, filter, etc. Antingen skärpedjupskontrollknappen eller LiveView-läget kan skvallra en del om hur resultatet kommer att bli. Just närt det gäller månen så antar jag att manuellt läge är det enda rätta eftersom kamerans automatik annars kommer att försöka kompensera för den annars väldigt mörka bakgrunden.
 

atotowi

Aktiv medlem
Som många sagt olika beroende på vad som ska fotograferas
1. Gå ut med kameran promenad (A) Bländarförval, ISO 200 Brännvidd 20-100mm
2. Makro fotografering Manuell Bländare 11-16, 1/200-250s, ISO 100-400, Makrobilxt
3. Flygande fågel Manuell största bändare (lågt värde), 1/2000s, Auto ISO
och +1 2/3 steg exponeringskompensation
4, Sittane fågel Manuell största bändare (lågt värde), 1/1000s, Auto ISO
 

tjompen

Aktiv medlem
Nu ljuger du igen Makten. Will this never end?
Jag sade: 'ISO är inte heller "signalförstärkning". '
Jag sade inte att kameror aldrig ändrar signalförstärkningen när man ändrar ISOt. Ser du skillnaden?
Vad ISO "är" definieras i ISO-standarden. Ja, jag har läst den. Där framgår att ISO är en översättning från exponering till ljushet i den färdiga bilden. Detta är mycket mer användbar information för nybörjare än att börja prata om förstärkare och sensorer, speciellt om man felaktigt säger att ISO är förstärkning. Det tillför inget.

Orsaken till att kameror har variabla förstärkare kopplade till ISO-inställningen är en helt annan än att implentera ISO. Vi kan ta det om du vill.
Den bild du länkade till, utan att ha läst alla inlägg, visar på en äldre Canonsensor. Sagda sensor är inte ISO invariant varför när du höjer ISO/exponering i datorn så får du ett sämre resultat än med att i kameran direkt sätt det högre ISO-värdet. På de flesta andra sensorer så blir resultatet ett annat.
Brusmängden blir oftast väldigt lika. Dock gäller att en så exakt exponering som möjligt i kameran ger bäst slutresultat samt att ju högre ISO-tal desto mer brus i bilden. Tar du två bilder på samma motiv där du exponerar rätt med ISO100 och sedan med ISO800, dvs du justerar upp slutartiden med 3 EV när du höjer till ISO800 så kommer ISO800 bilden att vara betydligt brusigare än din ISO100 bild under samma ljusförhållanden.

Eller har jag missförstått er diskussion?
 

CaolIla

Aktiv medlem
Dock gäller att en så exakt exponering som möjligt i kameran ger bäst slutresultat samt att ju högre ISO-tal desto mer brus i bilden. Tar du två bilder på samma motiv där du exponerar rätt med ISO100 och sedan med ISO800, dvs du justerar upp slutartiden med 3 EV när du höjer till ISO800 så kommer ISO800 bilden att vara betydligt brusigare än din ISO100 bild under samma ljusförhållanden.
Detta skulle ha skrivits tidigare i tråden (y)
 
ANNONS