Annons

Vad tror ni? Nikon vs Sony, köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulfie81

Aktiv medlem
Tjenare!

Är la nybörjare... i alla fall på DSLR

Letar kamera och har nu kommit ner till två egentliga alternativ!
Antingen det lite dyrare alternativet Nikon D5000 med 18-55 + 55-200 ink liten väska och 2gb minneskort! för ca9500

Eller en Sony A350 med 18-70(eller liknande) för 6000kr!

Jag är medveten om att D5000 är bättre men är den 3500kr bättre?

Vad tror ni... ska man satsa på budget budget först eller!?

Mycket tacksam för input

mvh Uffe

Whatever skulle jag säga det bästa är att gå in å klämma-känna på kamerorna så märker du snabbt vilken som ligger bäst i handen. En sak till du borde navigera runt lite och se vilken ergonomi/pedagogik som funkar bäst för dig. Alla nya kameror är bra.

Du har kommit fram till att den ena kameran är bättre än den andra, men du är tveksam till om den är 3500:- bättre. Jag tycker att du har svarat på frågan själv med din fråga.

Du har kommit fram till att den ena kameran är bättre än den andra, men du är tveksam till om den är 3500:- bättre. Jag tycker att du har svarat på frågan själv med din fråga.

anledningen till att jag frågar så är för att jag inte kan tillräckligt... Jag vet ju att Nikon rankas "toppklass" överallt medans Sony:n "endast" rekommenderas.

Man vill ju inte växa ifrån kameran på 6 månader heller vilket kanske känns som man gör med Sony!

Nikon känns som ett mer långsiktigt val...och kanske värd den extra slanten för det..... hmm

anledningen till att jag frågar så är för att jag inte kan tillräckligt... Jag vet ju att Nikon rankas "toppklass" överallt medans Sony:n "endast" rekommenderas.

Man vill ju inte växa ifrån kameran på 6 månader heller vilket kanske känns som man gör med Sony!

Nikon känns som ett mer långsiktigt val...och kanske värd den extra slanten för det..... hmm

Ursäkta enligt vem?

Sony växer stort och eftersom deras lösning är att ha bildstabiliseringen i huset så kan du välja fritt bland 3:e parts objektiv. Om vi pratar teknik så skiljer det väldigt lite då Sony tillverkar alla Nikons sensorer. Det som skiljer sig är funktionalitet och mjukvaran i huset.

För 3500 SEK får du en massa kul lull-lull till A350: ex blix eller annat skoj.

Vill du ha video så är ju D5000 självklara valet. Det är dock också främst den funktionen du betalar för med den kameran, annars är båda två ganska kompetenta instegskameror och jag tror inte du växer ifrån den ena snabbare än den andra på deras fotografiska meriter.

Om du inte skaffar något bättre objektiv än Sony 18 - 70 är det dock bortkastat med den höga upplösningen hos a350, utan du kan lika gärna spara ytterligare pengar och skaffa en a300 istället.

Senast ändrad:
Ursäkta enligt vem?

Sony växer stort och eftersom deras lösning är att ha bildstabiliseringen i huset så kan du välja fritt bland 3:e parts objektiv. Om vi pratar teknik så skiljer det väldigt lite då Sony tillverkar alla Nikons sensorer. Det som skiljer sig är funktionalitet och mjukvaran i huset.

För 3500 SEK får du en massa kul lull-lull till A350: ex blix eller annat skoj.

Sant! sant... det är just för denna input jag är här och frågar er :)

ska åka klämma och känna på lunchen... får se vad det resulterar i!

Om vi pratar teknik så skiljer det väldigt lite då Sony tillverkar alla Nikons sensorer. Det som skiljer sig är funktionalitet och mjukvaran i huset.
Att Nikons sensorer tillverkas i en fabrik som ägs av Sony innebär inte att det är samma sensorer som sitter i Nikons och Sonys kamerar. Det är Nikon som bestämmer hur sensorerna i deras kameror ska se ut och vilka egenskaper de ska ha. Och Sonys kameradivision agerar förstås på samma sät.

För övrigt lär Sonyägda fabriker tillverka sensorer till t ex Pentaxkameror också.

Hur långt borta ligger en Canon EOS 500?
Det är ju ändå ungefär samma pris..

Den borde väl vara likvärdig med Nikon?

Samtidigt vill jag ha en kamera som är "utbyggbar" dvs att det finns mycket tillbehör smått å gott!

Något jag tycker är en nackdel med sony:n är Compact flash kortet, det är ett format jag inte gillar... SD kort däremot har jag massor av hemma, då jag haft det på mina kompaktkameror:)

. Det som skiljer sig är funktionalitet och mjukvaran i huset.
.

största skillnaden är ju storleken på systemet och mängden tillbehör, givetvis jättesvårt för en som är ny på DSLR att väga in i bedömmningen men det är väl egentligen det viktigaste kriteriet...

canon och nikon har ju de största systemen och även mest saker på begagnatmarknaden...
däremot inte sagt att det är dumt att köpa sony, jag tror de är ett framtidsmärke (dvs blir nästan lika stora som canon/nikon) och hade själv inte haft nå problem att köpa sony...

Hur långt borta ligger en Canon EOS 500?
Det är ju ändå ungefär samma pris..

Den borde väl vara likvärdig med Nikon?

Samtidigt vill jag ha en kamera som är "utbyggbar" dvs att det finns mycket tillbehör smått å gott!

Något jag tycker är en nackdel med sony:n är Compact flash kortet, det är ett format jag inte gillar... SD kort däremot har jag massor av hemma, då jag haft det på mina kompaktkameror:)

Minneskort är ju nästan gratis numera, det skulle jag nog säga är det minsta man "ska" bry sej om vid val av kamera, så länge det finns tillräckligt snabba/kvalitativa kort till önskad kamera.Vågar påstå det inte brister hos något märke där.

Ergonomi däremot sätter jag (för min del) högt på listan: är den trevlig att hålla i/hantera DÅ är den "rätt"...så länge den ger de grundläggande funktioner jag önskar mej.

Så hur mkt man "ska" väga in systemet som sådant hänger mest på vad, mer specifikt, man tror sej komma att behöva framöver.

Tex blixtar/objektiv/specialtillbehör...visst skiljer det en del bland systemen men hur mkt just det ska vägas in blir ju högst personligt.

Senast ändrad:
största skillnaden är ju storleken på systemet och mängden tillbehör, givetvis jättesvårt för en som är ny på DSLR att väga in i bedömmningen men det är väl egentligen det viktigaste kriteriet...

canon och nikon har ju de största systemen och även mest saker på begagnatmarknaden...
däremot inte sagt att det är dumt att köpa sony, jag tror de är ett framtidsmärke (dvs blir nästan lika stora som canon/nikon) och hade själv inte haft nå problem att köpa sony...

Ett inlägg med så stor seriositet samt korrekt saklighet i informationen så jag kan inte låta bli att komentera inlägget med mina applåder här Reine...

Respekt mannen!!! :) :)

Nu har jag vart och klämt lite! :)

Båda kamerorna har varsin nackdel i mina ögon, nikons knapp för att flytta autofukospunkten hamnar lätt i handen och man kan flytta punkten omedvetet på sony:n tycker jag att att själva slutarknappen sitter lite långt upp på kameran, borde vara närmre ratten, hade problem flera gånger då jag tittade i sökaren fick jag kolla upp vart jag hade fingret i förhållande till knappen..lite dumt... mest gedigen kändes Nikon även om jag också kände lite på canon EOS 500D som kändes riktigt go, dock ligger den över min smärtgräns i pris... så just nu lutar det nog åt Nikon om man ska se till begagnat marknaden både i småprytlar och även 3:e-parts objektiv och annat!

Angående Sonykameran då jag ju haft en A300..

Knappen blir "rätt" med vana.. Och du förstår placeringen av Sonyknappen då du börjar fota med kameran vid live view tex.. Samt /eller med enhandsgrepp och tyngre objektiv... Då snappar du snabbt varför och hur bra den egentligen sitter..

Värre är det att man omedvetet kan flytta fokuspunkten ofta med insidan av tummens muskel. Även detta vänjer man sig vid.. Men det är en stund i början man svär över det..I alla fall jag gjorde det...Svor asså...:)
Det blir som en rutin att så fort kameran är på väg mot ögat så centrerar man samtidigt "för säkerhets skull" i samma rörelse..Eller aktar sin tummes muskel lite vid kramandet av kamerahuset...... I alla fall jag som fasiken alltid från start råkade sikta om fokuspunkten så den låg till höger... Men men.. Man vänjer sig även med detta som sagt...Samt kompenserar snabbt då man blivit van med kameran..

Så Sony och den andre Nikonen som du fann detta problem med har där samma nackdel angående flytta fokus i mina ögon sett därmed... Fast detta är väl lite nackdelarna med dom mindre typerna av hus. Allt som sitter utanför via direktstyrning (vilket ju är bra att där finns direktstyrning ) blir ändå lite trångt runtomkring..

Det är priset för kompromisserna att göra husen små med funktioner i direktknappar...

men avtryckarknappen på A3xx.. Den sitter nog "rätt" även om från start du kan vid ABAB jämförande kan tycka annorlunda.. Praktiskt så funkar det suveränt enligt mig och min lilla erfarenhet ..

Mvh
Tobbe.

Kan bara hålla med om det som sagt tidigare. Valet av märke och modell bör göras utifrån hur kameran känns för just dig, hur den är att hantera osv. Jag satt själv i samma sits för ungefär ett år sedan och funderade mycket på de olika utbuden av objektiv och tillbehör hos respektive märke. Att Nikon och Canon har de största sortimenten råder det inget tvivel om, och visst skulle det vara trevligt att kunna vraka runt bland dessa. Men för min del så visade sig att det inte fanns något speciellt i dessa enorma sortiment som jag jag faktiskt ville ha. De mer begränsade utbuden hos olympus, pentax och sony tillfredsställer mitt fotograferande minst lika bra.

Så ställ dig frågan om där finns något hos Nikon eller Canon som du vill ha, men som inte finns hos de andra tillverkarna. Om svaret är nej, så står valet av märke ganska fritt. Alla märken har ett utbud som passar de allra flesta (enligt min egna lilla subjektiva åsikt som hobbyfotograf).

Lycka till!

Hmmm... Att klämma på lunchen säger nog inte mycket om någon kamera.... Möjligen om du spår i kaffesumpen då :)

Nänä men skämt å sido, du blir nog nöjd med båda, bara du har bra objektiv till dem!

Precis klämde lite på lunchen... sen åkte jag å klämde på kameran :)
Det är så jag känner me! TIll Nikon:en fanns ett litet paket man kunde köpa, då får jag standard 18-55 eller va det är plus en 55-200. bara en ordentlig vidvinkel + ett macro som saknas! :)

Nyss hemkommen med en Nikon D5000 :) Mycket nöjd
Stirrar frenetiskt på laddaren...kom igen nuuuu va färdig snart:)
Vill bara dra igång och fota!

Hoppas kunna visa upp lite här sedan!
Hörs snart igen och tack för all hjälp

Vill du ha video så är ju D5000 självklara valet. Det är dock också främst den funktionen du betalar för med den kameran, annars är båda två ganska kompetenta instegskameror och jag tror inte du växer ifrån den ena snabbare än den andra på deras fotografiska meriter.

Om du inte skaffar något bättre objektiv än Sony 18 - 70 är det dock bortkastat med den höga upplösningen hos a350, utan du kan lika gärna spara ytterligare pengar och skaffa en a300 istället.

Att D5000 främst är dyrare pgr av videofunktionen tvivlar jag på...den har bättre af,tåligare slutare,snabbare blixt-cynk,snabbare fps,större buffert,större sökare mm..ja den är helt enkelt lite mer påkostad/välspecad än A350 på många punkter plus att den är en "rykande färsk" modell vilket inte A350...A350 är riktigt billig nu pgr av att den är en utgående modell och har ersatts med A380...dock är det en jäkligt prisvärd kamera....man få helt enkelt mycket kamera för pengarna.

Skall man jämföra D5000 kitet(18-55 + 55-200) pris/spec så skall man jämföra med Sonys A380 kit(18-55 + 55-200) för att det skall blir mer rätt o då är faktiskt Nikonen billigare än Sonys kit.

ANNONS
Götaplatsens Foto