Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tror ni om 1ds mkI

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Här sitter man på en 300D och tänker att man kanske skall uppgradera så smått. Det som skulle falla inom min budget vore 30D eller "40D" som lär komma så småningom. Men för en liten slant mer får man en 1ds mkI (ca 17ooo).

Så hur är den jämfört med en ny aps-c? Lite långsammare serie, lite sämre på höga ISO men 35mm formatet borde väl borga för att man får ut mer detaljer... Och så får man ju mer kontroll över skärpedjupet...
Men hur är den på höra ISO? Är den som min 300D typ?
Och har det hänt nått med DR sedan den kom?

35mm-format? Det är väl bara Canon 5D som har det. Sensorn i 1ds har väl en beskärningsfaktor på 1,3.

Nej, 1Ds har inte någon bränviddsförlängning. 1D och 1D mk2 och mk3 har 1,3x 1Ds och 1Ds Mk2 har 1.0x

Bra kamera, jättestor sökare men den är ganska tung. ca 1,2kg mot ca 450gr för en 350D

/Mattias

Senast ändrad:
Något som många glömmer är att fullformatet kräver objektiv därefter. Lägg inte alla slantarna på ett kamerahus om du inte kan komplettera med bra optik. Då är det mycket bättre att satsa på ett billigare hus och köpa bra optik.

Det beror ju väldigt mycket på vad du ska plåta också...

Mvh /Peter

Just ja det där med sökare tänkte jag inte på...

Optik kostar ju pengar oavsett om man kör 35 eller 22mm. Jag tänkte skaffa 50/1.4 & 85/1.8 innan jag byter kamera alls. Om jag går upp en storlek behövs en vid 17-40 samt en standard-zoom.

Men fasta gluggar kan ju ge en gel del kvalitet för pengarna. Men helt klart skall man satsa på optik...

Du har inte funderat på en 1D MKII, det borde bli lite billigare nu oxå när MK III kom. det borde väl bli samma pengar, men lite bättre ISO och snabbare. fast lika tung och lägre upplösning.

Samma funderingar beg 30D, ny 40D eller beg 1ds

Hej

Jag går i samma funderingar, vill byta upp mig från 350D och funderar på en beg 1ds. Jag vill ha större sökare. Hur står sig prestandan på en 1Ds idag jämfört med t ex 30D? Jag vet givetvis att det är fotografen som tar bilder och inte kameran men en diskussion om 1Ds i denna digatala värld är för "gammal" tycker jag är intressant

/HYB

kan inflika att en begagnad eos20/30D kanske kan passa?

personligen vill jag lägga minst pengar på huset och mest pengar på objektiv så jag köpte en begagnad 20D för ett år sedan (pris: 6000:) och det var ett mycket bra val så här i efterhand

men det är klart, en 1ds är en fin kamera - har bara svårt att förstå varför man ska lägga 17000 på huset men om man har mer resurser till gluggar sen så varför inte...

Jo du har en poäng, köpa en beg. 30D är ett bra val som ger möjlighat att köpa till ett bra objektiv. Visserligen känns det som om jag klarar mig med de objektiv jag har men 15000-1700 kr för en beg 1Ds känns som för mycket även om det är en bra kamera. Troligtvis nyttjar man en 30D mer då är bärbar och inte "släpbar"

/HYB

Finns ju begagnade 1D också för runt 6-8000:-.
Håller du dig bara på 400ISO och lägre så är det fortfarande en kanonkamera.
- 1.3x (eg. 1.25x) förlängning gör att du slipper objektivens dåliga hörn
- snabb (och BRA) AF
- stor sökare
- bra pris
- 8 b/s
- vädertätad
- slutartid på 1/16000s (finns det någon annan digital systemkamera med den slutartiden, någon?)

Visst, den har några år på nacken med just sämre ISO, lägre upplösning (4MP), sämre batteritid, sämre gränssnitt med knappar menyer o dyl. Men man får väldigt mycket för pengarna. Har själv en 20D och kompletterade nyss med en beg. 1D. Använder den faktiskt mer än 20D.

Har du provat att göra en A3-utskrift från 1D? Jag har en A3-skrivare och vill gärna skriva ut i det formatet ibland.

HYB skrev:
Har du provat att göra en A3-utskrift från 1D? Jag har en A3-skrivare och vill gärna skriva ut i det formatet ibland.
Nej, det har jag inte provat än.
Däremot skrev jag förut ut lagfoton i A4 med min D30 som hade 3MP med bra resultat (syns dock skillnad mot min 20D med 8MP).

Jag skulle gissa att det blir bra resultat i A3, men går man nära och skärskådar så syns det nog skillnad i upplösning mot tex 30D.

Johan Carlström skrev:
Just ja det där med sökare tänkte jag inte på...

Optik kostar ju pengar oavsett om man kör 35 eller 22mm. Jag tänkte skaffa 50/1.4 & 85/1.8 innan jag byter kamera alls. Om jag går upp en storlek behövs en vid 17-40 samt en standard-zoom.

Men fasta gluggar kan ju ge en gel del kvalitet för pengarna. Men helt klart skall man satsa på optik...

Jag har en 20D och en 5D.

50/1,4 och 85/1,8 tycker jag funkar bra på båda, däremot gillar jag inte 17-40 på 5D. Svag kantskärpa och påtaglig distorsion, på 20D är den dock kanon.

Kul att höra era åsikter...

17-40 ger dålig kantskärpa alltså? Den motsvarar ju i princip 10-22 som finns till EFS. Priset är ungefär det samma. Frågan är om 10-22 är bättre på dom punkter du talade om. Vad finns det för bra vidvinklar då till 35mm?

Hur tror ni 17-40 är på x1.3 (1D mk X)?

Tokina har en prime 17/3.5 som är överkommlig. Sigma har en 14/2.8 som jag såg på blocket för 6000... Men 14mm på 35mm kamera är ju rätt extremt. Canons egna fasta objektiv verkar ju vara sådär...

4mp känns väldigt lite. Jag skulle gärna trycka lite bilder i större format...

Jaja. Till att börja med skaffar jag nog ett par primes som passar både till 35 och 22 mm.

Johan Carlström skrev:
Kul att höra era åsikter...

17-40 ger dålig kantskärpa alltså? Den motsvarar ju i princip 10-22 som finns till EFS. Priset är ungefär det samma. Frågan är om 10-22 är bättre på dom punkter du talade om. Vad finns det för bra vidvinklar då till 35mm?

Jag har haft 10-22, sålde det och köpte 17-40 i stället när jag skaffat 5D.

10-22 på 20D gav mig bättre vidvinkelbilder än 17-40 på 5D. Har mest med den irriterande tunnformiga distorsionen att göra. 10-22 var alldeles förvånasvärt raktecknande.

Använder sällan 17-40 utan nöjer mig oftast med 24 mm från 24-70 i stället som vidvinkel.

Det sägs att Sigmas 20 mm prime 1,8 ska vara bra på FF men jag har inte provat.

Hej

Har nu köpt en begagnad 1Ds. Den har funkat perfekt men idag har antal bilder som kan rymmas på minneskortet börjat att knasa. Vilket minneskort jag än stoppar i så signalerar kameran att 64 bilder ryms. Det spelar ingen roll hur många GB kortet rymmer. Har provat 512, 1024 och 2 GB. har ominstallerat senaste firmwaren men problemet kvarstår. Tror att problemer är detta med FAT. Kan någon råda?

/HYB

jag har för mig att jag läste att man behöver nollställa mapp-namnet .. vet inte om det var så att när man har nått 9999 bilder så behöver det nollställas...

Tack för det, står 9936 tagna bilder och då 63 kvar, blir 9999. Skönt med snabbt svar. Mardrömmen om reperation försvann....

/HYB

jag skulle vilja säga att en om nästan inte den ända anledinegn till att välja fullformat är att man då får tillgång till riktigt fina vidvinklar t ex ett 24 1.4 L som är kanon. Sökaren kan man komplettera med en 1.35 KPS ögonmussla tycker jag allt, sen har vi ju de hela med skärpedjupet som en 1.6 sensor inte kan stå upp mot då är ju en FF ett klart bättre val. En funktion som jag saknar på en 1 Ds testade en idag är just motiv programs ratten, slutarprioritet och fram för allt bländarprioritet saknade jag helt, vilket för min del är mycket viktigt. Ja det är ett val att ta ställnig till, mitt själ till varför jag skulle välja FF är att man kan få en mycket ljusstark vidvinkel. Lycka till, väntar på en 40D.

ANNONS
Götaplatsens Foto