Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vadderad "påse"

Produkter
(logga in för att koppla)

Fribbe

Aktiv medlem
Jag går ofta runt med kameran i min vanliga ryggsäck och vill snabbt kunna ta fram kameran utan en massa krångel. Nu brukar jag ha den inlindad i en tröja eller liknande för att skydda den mot gamla skruvmejslar och döda katter och vad jag nu har i ryggsäcken.
Det jag söker är någon slags vadderad påse med snörstängning som rymmer kamera med ett mindre objektiv monterat.
Vill inte ha en bökig kameraväska i ryggsäcken.
Det närmaste jag sett var något som kallades "wrap"; en fyrkantig vadderad "duk" med kardborre i hörnen som kunde vikas runt kameran. Smart grej men för bökig.
Varför har ingen uppfunnit det jag söker eller har jag sökt för dåligt?

Jag har tänkt nåt liknande, grejen är att jag inte vill ha EN fotoväska, jag vill ha nåt att stoppa in kamera m glugg på som skyddar, som jag sen stoppar ner i den väska jag använder för stunden.
Exempel, cykelväska (modell Camelbak), budväska, ryggsäcken till skolan, storryggan när man vandrar etc etc.

Jag är mer inne på att bygga nåt eget med skumgummi, klä med tyg, utvändigt sy ihop nåt hjälpligt väderskyddat som stängs med kardborre eller blixtlås.

Det här kan kanske vara något. Jag har den lilla modellen till min SLR och är mycket nöjd med den. Problemet är dock att jag inte sett dom någon "närmre" stans än där.

Tackar för svaren!
Zing-"fodralen" verkar bra. Ser enkelt och inte onödigt stort ut. Får man plats med kamera med vertikalgrepp på? Jag har en Dynax 800. Annars kanske Pro-modellen passar.
Hur stort objektiv kan man ha på i den lilla modellen?
Någon som vet om de finns någonstans där man kan klämma och känna lite?
Till min förra kamera gjorde jag en konstruktion av bubbelplast och silvertejp. Gratis men inte särskillt följsamt.

Jag vet faktiskt inte hur stora dom stora är. Jag beställde på vinst och förlust från BH eftersom det var det enklaste stället jag hittade dom på. Min FM3A med normal fyller inte riktigt ut standardmodellen. Den sitter lite slappt liksom. Dom är lite töjbara som en våtdräkt ungefär. (vilket det ju i princip är)

Kollade på Ebay, där är det en butik (sök efter photococan) som säljer Zing pro zoom cover för typ 28$ plus 10$ frakt, eller en Lowepro Toploader zoom AW för 36$ + 16$frakt = 355SEK, vilket även med tull på blir en bra affär (cyber: 530, scandinavian: 650).

Kan inte bestämma mig bara...
Med Zing får den ändå inte plats i Camelbak'en. Med TLZ kan jag då köra med bröstbältena... hmm. Tror det blir en TLZ.

Nu har jag beställt en TLZ. Chestharness kostar $9 så jag beställde den med. De är snabba på att svara på frågor/email!

ANNONS
Götaplatsens Foto