Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av 100-400 telezoom för Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

clausveis

Medlem
Hej !
Funderar på att skaffa ett 100-400 till min Canon 5d mkII. Fotar inte jättemycket, men saknar ibland längre brännvidd, t.ex. flyguppvisningar etc. Kommer bli begagnat, och har tittat på Sigma 100-400 contemporary, Tamron 100-400 och sigmas gamla 120-400. Alla 3 har bildstabilisering, vilket är ett måste. Det absolut viktigaste är bildkvalitet. Och har inte råd med Canons egna objektiv. Vikt spelar inte så stor roll. EDIT: konstaterar att på en Canon 5d mkII så funkar inte autofokus på mindre bländare än 5.6. Vilket ju gör att det enda objektiv som faktiskt fungerar är sigmas 120-400 f5.6 Hmm.

Senast ändrad:
Zoomar med f/6,3 ger också AF. Det är om kombin med TC ger mörkare än f/5,6 som det inte funkar. Men varför inte Canon EF 100-400 L version ett för 6000kr beg?

Zoomar med f/6,3 ger också AF. Det är om kombin med TC ger mörkare än f/5,6 som det inte funkar. Men varför inte Canon EF 100-400 L version ett för 6000kr beg?
Absolut, om jag skulle hitta ett som verkar pålitligt för 6000,-. Helst skulle jag vilja köpa ett begagnat med garanti, t.ex. från MBP, så man inte riskerar slänga 6000 i sjön. Väldigt mycket pengar.

Absolut, om jag skulle hitta ett som verkar pålitligt för 6000,-. Helst skulle jag vilja köpa ett begagnat med garanti, t.ex. från MBP, så man inte riskerar slänga 6000 i sjön. Väldigt mycket pengar.
De flesta ÅF med beg ger viss garanti samt 2v ångerrätt. Kolla t ex Mattssons Foto, Scandinavian Photo, Rajala, Hegethorns, Götaplatsens Foto, Kameradoktorn mm.

För att vara en kamerapryl i allmänhet och ett någorlunda bra objektiv i synnerhet är 6000 kronor inte längre mycket pengar. I sammanhanget är snarare allt som inte är femsiffrigt att betrakta som billigt.

Sen kan det förstås vara mycket pengar i den egna börsen, men det är en annan sak.

För att vara en kamerapryl i allmänhet och ett någorlunda bra objektiv i synnerhet är 6000 kronor inte längre mycket pengar. I sammanhanget är snarare allt som inte är femsiffrigt att betrakta som billigt.

Sen kan det förstås vara mycket pengar i den egna börsen, men det är en annan sak.
För mig är det precis samma sak. Jag tar pengarna från den egna börsen. Sen kan det hända det inte är dyrt, om det är det du menar.

Om man har tur kan man hitta billiga 100-400 på Tradera.
Jag vann en auktion och betalade 3589 kr för ett Tamron 100-400mm f/4.5-6.3 Di VC USD, med UV filter och stativfäste. Det här var i början av året.

I princip all min kamerautrustning har jag köpt begagnad, min ekonomi tillåter inga nyköp om jag vill ha någorlunda bra saker.

Om man har tur kan man hitta billiga 100-400 på Tradera.
Jag vann en auktion och betalade 3589 kr för ett Tamron 100-400mm f/4.5-6.3 Di VC USD, med UV filter och stativfäste. Det här var i början av året.

I princip all min kamerautrustning har jag köpt begagnad, min ekonomi tillåter inga nyköp om jag vill ha någorlunda bra saker.
Det var ett jäkligt bra köp. Samma princip här, allt utrustning är begagnat. Blir trött på hysterin om allt måste va nytt och att man måste va miljonär för att kunna fotografera.

ANNONS
Götaplatsens Foto