Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av "allroundobjektiv" till 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

kri.and

Aktiv medlem
Jag är ute efter ett "allroundobjektiv" till en 10D.
Har kollat på lite olika bla. "Sigma EX 18-50/2,8 DC". Sedan finns ju "Tokina 19-35/3,5-4,5" eller "Canon EF 20-35/3,5-4,5 USM" som har lite mindre i teleläget.

Jag skulle vilja ha ett objektiv med hyffsat spann mellan vidvinkel och tele. Egentligen är Sigmat i stil med det jag är ute efter men jag har inte hittat nån som testat det ordentligt.

Jag fotar mest natur och har därför tänkt använda det som komplement till fasta tele och vidvinkel.

Har någon erfarenhet av Sigma-optiken? Och hur väl funkar ett Tokina 19-35 eller Canon EF 20-35 till naturfoto om man tänkt ha det som nåt sorts standardoptik.

Andra förslag är också välkomna!

Mvh
Kristoffer

kri.and skrev:
Egentligen är Sigmat i stil med det jag är ute efter men jag har inte hittat nån som testat det ordentligt.

Har någon erfarenhet av Sigma-optiken?

Du borde sökt lite i forumen.
(eller tittat efter rescensioner här på FS)

Anyway, jag har Sigmas nya 18-50/2.8. Och har testat och utvärderat den ett tag.

Suveränt objektiv, faktiskt. Kan bara rekommendera.

(annars som 'allroundobjektiv' brukar många(så även jag) rekommendera t.ex Canon 28-135IS, men det var kanske inte just sådant allround du tänkte på..)

Skriver inte ut någon prislapp men 24-70mm f/2,8L är ju ett bra alternativ.

Blir 38-112 vilket är helt ok som normalzoom.

Ett Sigma 18-125/ 3,5- 5,6 bör väl räknas som ett allroundobjektiv. Hur kvaliten är sedan är en annan sak.
Sigma EX 18-50/ 2,8 skulle jag kunna tänka mig är ett bra val till börja med, eventuellt så småningom öka på med ett Sigma 70-200mm/ 2,8.

Det beror ju mycket på vad det får kosta, vilken typ av naturfoto. Tänker du plåta djur behövs för det mesta teleobjektiv.
Svårt att veta vad som passar dig bäst.

Re: Re: Val av "allroundobjektiv" till 10D?

stranden skrev:
(annars som 'allroundobjektiv' brukar många(så även jag) rekommendera t.ex Canon 28-135IS, men det var kanske inte just sådant allround du tänkte på..)

Jag har kollat på det också men får då 45mm i vidvinkeln pga 1,6x bildsensor. Skulle vilja ha lite vidare. Jag gjorde en sökning på Sigmat innan jag skrev men hittade ingen riktigt bra text om det.

Har du jämfört ditt Sigma med nåt liknande objektiv? Om du har nån länk till recension av det så får du gärna skicka med den.

Bengt-Arne skrev:
Ett Sigma 18-125/ 3,5- 5,6 bör väl räknas som ett allroundobjektiv. Hur kvaliten är sedan är en annan sak.

I förhållande till priset tycker jag att kaliten är riktigt bra. Skärpan är klart godkänd, viss distortion och lite mörkare hörn i vidvinkelläget med största bländare... Detta går dock att fixa i datorn.
AF är inte jättesnabb, men jag har inte haft några större problem med det. Däremot låter den lite mer än andra objektiv, framförallt är det ett lite vasst ljud.
Byggkvalien känns också riktigt bra och även om motljusskyddet som följer med (varför skickar inte Canon med det?) måste bli en kompromiss pga. zoomomfånget så funkar det tillfredställande.

Slutsats: Är inte bildkvaliten absolut avgörande så tar jag gärna Sigma 18-125 som enda objektiv, och framförallt tror jag det är oslagbart i kvalitet i förhållande till zoom och pris.

/Johan

Det låter som om du är ute efter lite mindre brännvidder, annars så skulle jag vilja rekommendera Canon 28-135 IS USM. Fungerar otroligt bra tillsammans med 10D och är väldigt flexibelt. Mycket tack vare IS. Skarpt är det också! Själv är jag toppennöjd med detta objektiv för allroundändamålet och prestanda/pris-vägning.

För mer landskap skulle jag gärna vilja slå ett slag för 17-40/4L som jag också tycker fungerar väldigt bra med 10D. Den är också suverän i avseendet prestanda/pris-vägning.

Har du möjlighet att låna optik och prova?

Mvh //Peter

Peter Wahlström (peter_wahlström) skrev:
För mer landskap skulle jag gärna vilja slå ett slag för 17-40/4L som jag också tycker fungerar väldigt bra med 10D.

Jo, jag har kollat på den men det känns som att nästan åtta tusen är i dyraste laget, iaf för mig. Har kollat på Canon 20-35 som verkar intressant (har även hittat två beg. här på fotosidan). Det lutar nog åt det...

Canon 17-40/4L har ju varit med ett tag nu och många är nöjda med det, men utveklingen går vidare och det dyker upp nya utmanare.
Man skall välja det som känns rätt för en själv. Jag har 18-55an som följde med min 300D. Det som jag tycker är det mest besvärande med detta objektiv är att den främre delen roterar vid fokusering, rent kasst om man använder polarisationfilter.
Vad du nu än väljer för objektiv så kolla upp så det har inre fokusering.

Jag säger som många före mig, Sigmas 18-50/2.8 verkar vara den perfekta normalzoomen för en 1.6 cropare. Flera verkar vara nöjd med zoomen.

Ett annat alternativ skulle kunna vara sigmas nya 28-70/2.8. Den verkar vara kompakt och bra. Ger 44-112 på en 10D. Har hört att dom ska bli billiga..

ANNONS
Götaplatsens Foto