Annons

Val av beg Canon EOS

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne.B

Aktiv medlem
Jag har funderat en tid på att kompletera min kameraväska med en lite bättre analog canon eos då jag nu har en eos 1000Fn som komplement till min 300D, vilken inte känns specielt kul att använda och därför bara blir liggande på en hylla och samlar damm. Så frågan är vilken modell man ska välja, Jag kikar just nu framför allt på beg marknaden då det ju finns ett stort antal olika modeller att välja på.

Jag har en EOS 3. Den kan jag rekommendera. Brukar gå begagnat för 3000-3500kr.

Proffs modellerna 1-3-5 seriern har jag funderat på men om man går ner ett snäpp vilka modeller kan vara lämpliga att titta på i så fall???

Idag är analoga kameror av superfin kvalitet ruggigt billiga. Jag har själv en eos 1n hs som jag knappast tjänar många kronor på att sälja.. får kanske 1,5tusen för mitt hus som är i PERfekt AAA,skick... nästan komiskt hur det har blivit!

Jag rekommenderar verkligen en 1n. Med HS (power drive booster) om du fotar action/sport/fåglar och utan om du vill ha en smidig kamera som klarar allt du kan kräva av en kamera.

Finast är ju eos 1v. Den går nu för ca 4000 i perfekt skick.. otroligt mycket kamera för pengarna.. helt otroligt enligt mig;)!

MVH Niclas,

Som Niclas säger, det finns ingen anledning att gå ner ett snäpp. Segmentet under är väl 30V, 33V och 300X.

Jo priserna på annalogt är ju ganska så goda även om det finns en och annan som fortfarande tror på tomten på äldredar.....
Vilka varianter finns/fanns det av 1-3-5 serien??

Inget ont om EOS-5 som jag kört en del men den börjar bli gammal nu & har ett generalfel i programratten som brukar krångla på de som är välanvända så jag tycker nog att du med dagens vrakpriser ska gå upp på de nämnda proffsmodellerna eller möjligtvis en nyare 30/33.

//Larsa

EOS 5
EOS 1
EOS 1n
EOS 1nRS
EOS 3
EOS 1v

EOS 5 var den första med ögonstyrning.. en fin kamera som klarar det mesta. Dock är det många programrattar som lägger av på EOS 5..

EOS 3 har avancerad ögonstyrning med många punkter, 1v har punkterna men inte ögonstyrning.
Ingen kan väl önska sig mera än vad denna kamera erbjuder,, kanske bättre känsla.

1 och 1n har ingen ögonstyrning utan en resp fem punkter i horisontal linje. Knallfin mekanik och materialkänsla..

EOS 1nRS har en fast monterad motor som genererar 10fps. Dessutom en fast spegel som är genomskinlig för att uppnå detta. Låter mindre men stjäler också ljus så att sökaren blir ett litet snäpp mörkare.. Samma fina byggkvalitet som 1n.

EOS 1v är klockren. En riktig drömkamera enligt mig..

Jag tycker att 1n/1v utan booster är en av de läckraste modellerna av kameror som finns överh.
Stilrena och intuitiva i hanteringen, sitter som ett smäck i handen.. långt bättre än tex EOS 1Dmodellerna!!
Med hs (booster) aningen klumpiga men behöver man så behöver man.

Det var en liten överiskt, dock begränsad sådan.

Mitt tips är 1n eller 1v.

MVH Niclas,

Jag hade inte betalt mer än 3000 idag för en 1n i perfekt skick. Max 5000 för en 1v i samma AAA skick.

Men sett till vad man för för kvalitet så är detta ruggigt billigt..

En eos 5 får man nog för runt 800-1200 i perfekt skick.. eller?

En 1n/1v (utan hs)+ 50 1,4 USM är ett nästan odödligt redskap..

MVH Niclas,

Det låter nästan som om att det bir någon av 1 eller 3 seriens modeller.
Man kan ju bara hoppas att inte priserna gör ett litet skutt uppått nu när cannon ska dra ner på tillverkningen av det annaloga..

Niclasfoto skrev:
[Bmig..

Jag tycker att 1n/1v utan booster är en av de läckraste modellerna av kameror som finns överh.
Stilrena och intuitiva i hanteringen, sitter som ett smäck i handen.. långt bättre än tex EOS 1Dmodellerna!!

MVH Niclas, [/B]

Njae långt bättre är kanske å ta i men det stämmer delvis iaf. 1n/rs är åtminstone snäppet skönare. Den har aningen bättre mer gedigen känsla än 1D. D-modellerna är lite mer klossiga/fyrkantiga i greppet. Har både 1n/rs & 1D MK2 jag är mycket nöjd. Bägge är "serious performers for bursts catching the action." smile ... JANNE

Kanske inte av intresse, men jag har en Eos 600 med 2 objektiv och blixt till salu, fullt fungerande, dock kanske inte lika bra som många aav de andra nämnda kamerorna..

Absolut inget fel på Eos 600 eller de andra i serien. Robust,stöttålig och exakt i sin exponering. Som ett par boxerkalsonger = superskön....

cw-op skrev:
Njae långt bättre är kanske å ta i men det stämmer delvis iaf. 1n/rs är åtminstone snäppet skönare. Den har aningen bättre mer gedigen känsla än 1D. D-modellerna är lite mer klossiga/fyrkantiga i greppet. Har både 1n/rs & 1D MK2 jag är mycket nöjd. Bägge är "serious performers for bursts catching the action." smile ... JANNE

Ja, visst. Det är inga hästlängder i skillnad men tydlig är den enligt mig. Förstår inte varför Canon har gjort ngt bra sämre.., jaja.

Hade jag fått 4000 för min (AAA) 1n+hs så hade jag gärna bytt den mot en 1v (utan hs) i samma skick för runt 5000.. jag menar att 1v ligger så lågt i pris att det bevisar hur förlamande dslr,utvecklingen har varit på det anloga..

1v är ju något av det bästa som byggts i analog kameraväg.. Varför jag skulle vilja byta?, jo främst för AF,en som är märkbart bättre.

MVH Niclas,

"Skåningen" skrev:
Absolut inget fel på Eos 600 eller de andra i serien. Robust,stöttålig och exakt i sin exponering. Som ett par boxerkalsonger = superskön....

Hmm eftersom jag inte gillar boxerkalsonger, så blir det nog ingen Eos 600 iaf....
Hehe

ANNONS