Annons

Val av blixt till nikon d800

Produkter
(logga in för att koppla)

Sonicblast

Aktiv medlem
Hej. Jag har tänkt länge hur jag ska få porträtt med motsol, fjäll eller älv som bakgrunder och oftas blir personerna i fråga väldigt svagt ljussatta. Har på många håll fått höra att blixt är det jag behöver.. Fotar med nikon 800 med ett 24-70 f2,8 går i tankarna på ett 135mm f2,8 eller lägre objektiv också. Men åter till blixten, vad skulle vara en bra blixt till dagtids fotografering även lite skymning? Vilka hjälpmedel i tillägg till blixt kan man använda?
Kan tilläggas att jag går fjällresor på ett par dagar så är lite begränsad. Kamera och ett litet stativ har jag m batterier o polariserings filter.

Tacksam för all hjälp jag kan få, aldrig använt blixt förr.

Med vänlig hälsning, Per.
 
Blixt sb 910 är bra o du får med färgfilter till den annars kan du köpa ett set med det. Fördelen är att du kan färga blixtljuset o sedan ställer vitbalansen i kameran för bakgrund där blixt inte påverkar. Jag kör i raw men sätter gärna rätt ljus på varje separat del vid fototillfället sedan är det lättare att justera det i raw i bildbehandlingen efteråt.
 
Jag skulle rekommendera SB700, SB 900 eller SB910, Sedan ska du ställa kameran i blixtläge Rear Slow när du är utomhus och då får du upplättnadsblixt helt automatiskt.
Du kan också använda CLS, dvs SB-blixten styrd av den inbyggda blixten, placerad på ett annat ställe. Ställ in i blixtmenyn Command-läge och ställ in samma kanal på kamera och blixt så styr du styrkan på fjärrblixten från din kamerameny.
En del av detta står i bruksanvisningarna men är svårläst då de hänvisar till andra manualer hela tiden. Sök på andra trådar här i forumet för mer info om Nikon CLS
 
Ett alternativ till blixt är reflexskärm. Lättare, inget batteri, ingen oro för regn eller snö. /Frode
 
Ett alternativ till blixt är reflexskärm. Lättare, inget batteri, ingen oro för regn eller snö. /Frode

Detta tror jag är ett bra alternativ.
Så kan du komplettera med denna pryl som faktiskt kan vara praktisk att ha:
http://kaffebrus.com/diffusor-for-inbyggd-kamerablixt-713.html
Billig och tar ingen plats i väskan :)

Det finns också andra typer av diffusor och bouncer för den inbyggda blixten. Bättre än inget och praktiskt när man inte vill släpa på extra utrustning.
 
Tackar för svaren. Trevligt. Ska kolla in sb blixtarna och se vad bruksmarknaden har att erbjuda. Ingen som har tips på någon bok eller video som går igenom hur man sätter ljus i dagsljus?
 
ANNONS