Annons

Val av digitalkamera i min situation?

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Hej!

Kanske detta blir tårta på tårta eftersom det säkert behandlats förrut, men iaf.
Jag spenderade sommaren på dragracingstrippar runt i landet och fotar dragracing. Hela sommaren fotade jag med min olympus 2020z som faktiskt tar bra bilder och jag har över 1600 bilder på nätet från sommaren. (bästa sommaren i mitt liv) och eftersom intresset ökat LAVINARTAT och jag får förfrågningar om att sälja bilder osv vill jag ju kunna erbjuda bättre kvalite.

Därför tänkte jag slå till på en ny kamera till våren! Min budget ligger på ~20 000kr lite över... lite under...

En kamera som diskuterats flitigt här är ju E20 som helt klart intresserar mig... men jag läste om väldigt slö tid mellan bilden är fotad och dne hamnar på minneskortet osv..

En fråga till er som använt den... tror ni den kan passa till sitt huvudändamål? att fota dragracing? självklart ska jag fota mycket annat också men jag ska fota dragracing i huvudsak.

Är battritiden så illa som det har skrivits? min olympus (iofs massa klasser ner) kunde jag fylla ett 64megskort och även använda displayen lite utan att byta batterier.. och stängde inte av kameran under hela dagen på tävlingarna. Den tycker jag var skitbra när det gällde strömkapasitet... skiljer det så mycket med E20?

om inte E20 skulle passa sitt ändamål.. vilken kamera i den klassen gör då det?

Dimage7an har jag kommit i kontakt med och den är inte aktuell (det var iofs inte den nya modellen "i"...)

En sak jag tycker är ganska viktig är att kameran tar AA batterier... inte livsviktigt.. men jäkligt bra att kunna hoppa in på statoil och komplettera om man har slut på power.

Hoppas ni har många bra tipps och att ni kan ge lite klarhet i min otroliga beslutsångest.

( http://markus.homeip.net )

Mvh
Markus

Dimage7i har ju bra slutartid 4000/1 sek och det blir mycket hög kvalité på bilderna..den drar ju mycket ström, men det finns en tillsats (Minolta Externt Batteripack EBP-100) att köpa till..så. :)

Är du seriös så ta en titt på en begagnad Canon D30 eller Nikon D1. Snabba, robusta och med utbytbar optik. Canonkameran har riktigt bra batteritid. Vet inte hur Nikon är men det är RIKTIGA kameror båda två. De går att hitta för en bit under 20kkr. Med en skaplig zoom, tex. 28-105 blir det ca.20kkr.

Hej

på Olympus forat dpreview så byter de tillbaka från E20 till E10 och skriver öppna brev till Olympus om hur kass den blivit - i princip får man vänta på kameran mest hela tiden om man ska tolka forat. Bilderna blir dock bra om man orkar vänta på dem. Jag har en E10, blir helt ok bilder men kameran har ett gäng brister i sig. Jag håller nog med om att en beg D1 eller en D30 är ett bättre köp, D1 är mer PRO än D30 så den rankar jag före. Eller så väntar du ett tag till, D60 är på väg ut liksom D100. Fuji o Sigma lurar i vassen.. bäddat för priskrig. Jag avvaktar alltsammans, köper väl en digital kamera igen vad det lider men de finns för många brister ännu. Lyckat till.

Mvh
Johan

Canon EOS D30/60

Jag rekkomederar STARKT Canon EOS D30 (eller den nyare D60). Priset ligger dock för högt för din budget (ca 30000:- för kamerahus) men då får man en jäkligt stabil kamera! Lättmetallshölje, underbar fotokänsla! Såklart är det SLR, lättmetallshölje, välplacerade knappar och ergonomisk & smart design. Klarar all Canons proffsigare optik.

Du kan lätt plåta effektivt i 4 timmar på standardbatteriet!

Du kan skjuta av ett gäng foton (ca 3.5 bilder/sek.) som lagras i ett buffertminne. Bilderna lagras alltså i ett speciellt snabbminne i kameran och inte på det slöa flashkortet. När du sedan släpper upp knappen sparas alla bilder ner på kortet! Samma sak gäller om du plåtar och direkt efteråt håller avtryckaren halvägs nere. Då gör den sig beredd och väntar med att spara den nyss tagna bilden.

Något som förhöjer känslan avsevärt är den direkta responsen! När du trycker på avtryckarn smäller det direkt! Underbart! Många andra digitalare är ju rätt sega på den här biten.

En rekkomendation från min sida är:

- Canon EOS D60 (ca 30.000:)
- Batteri pack BP-511 (ca 800:)
- Objektiv, Cannon 28-105mm Zoom (ca 4000:)
- 128 Mb minneskort (ca 800:)

Eller
- Batterigrepp (ca 2800:)
istället för
- Batteri pack BP-511 (ca 800:)

Visst går detta långt över din budget, men det är ett semiprofessionellt kit som håller! Minneskort kanske man ska köpa ett till... Kamerorna kan du säkerligen hitta billigare om du letar! Scandinavian Photo är ett bra ställe! Inte billigast, men välsorterade och bra! http://www.scandinavianphoto.se/

Du! Gå in i närmaste välsorterade fotoaffär och be att få testa några kameror du fått rekkomenderade här i forumet! Det är ju en helt annan sak hur man känner sig med kameran än vilka tekniska detaljer man kan läsa om.

Lycka till!!

Bilagor

• ceosd30.jpg
    ceosd30.jpg
    6.3 KB · Visningar: 145
En BEGAGNAD D30 går att hitta för en bit under 20000kr, och de är oftast i nyskick.
Nu är ju den nya D60 vässad på några icke-obetydliga punkter, men den finns ju bara som ny och kostar förstås en rejäl slant extra.

ANNONS
Götaplatsens Foto