Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av objektiv till kameraväskan!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har kollat i canons kataloger och deras hemsidor osv och jag kan inte se någon skärpedjupskala på f/1.8. Det kan man däremot på f/1.4.

Fast det är helt klart mycket pengar. Ligger väl runt 5000:-

Objektiv är det ständiga bekymret. Man vill ha kvalitet men inte ha så många objektiv att släpa runt hela tiden.

Jag tycker ju om den klassiska kombinationen - så jag har 28 f/2.8, 50 f/1.7 och 135 f/2.8. Detta är min bas. Ibland gör jag förändringar i kameraväskan beroende på vad jag har tänkt mig att göra, och ett alternativ är då: 24 f/2.8, 28-105 f/3.2-4.5 och 135 f/2.8:an. Då täcker jag det mesta. Ibland plockar jag ut 135:an och knölar ner mitt 100-300 f/4.5-5.6 istället, men det är ganska sällan då jag tycker den kompakta storleken, snabbheten och kvaliteten hos 135:an ofta väger tyngre än det fysiskt tunga 100-300 objektivet.

Det finns bra vidvinkelzoomar, men de är dyra och de slår inte mina 28 och 24:eek:r.

Är jag på resa tar jag oftast med 28-105:an och 50:n. 50:n med polarisationsfilter för de bilder som kräver lite extra. Men jag är frestad att pröva ett 35 f/2 istället.

Med vänlig hälsning
Roland

ANNONS
Götaplatsens Foto