Annons

Val av objektiv!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bergman123

Medlem
Hej!

Är en nybörjare vad det gäller fotografering med digitalsystem men är i full fart att skaffa den utrustning som behövs inför en resa!

Väljer mellan två olika alternativ till min 500D

CANON EF-S 18-55/3.5-5.6 IS + CANON EF-S 55-250/4-5.6 IS ca 3800:-

Eller

CANON EF-S 17-85/4-5.6 IS USM + CANON EF 70-300/4-5.6 IS USM ca 7500 :-

Vill ha bra utrustning som inte behöver uppgraderas senare och kan betala extra för det, men hur stor skillnad är det mellan dessa uppsättningar? Är det värt pengarna? Kom gärna med åsikter och förslag!

Hoppas på lite snabba svar! Tack

Ditt första alternativ är ett bra och prisvärt lågprispaket. Men det andra paketet gör nog ingen speciellt entusiastisk. Vill man lägga mer pengar är det snarare den nya 15-85 och ett 70-200 man ska titta på. Fast då blir det lite andra summor...

Tänkte att jag kunde lägga lite mer pengar på 2 st lite bättre gluggar om jag hittade ett bra alternativ. Men uppfattar det som att så inte är fallet, eftersom skillnaden blir alldeles för stor från 3800 till ca 11- 12 000 kr. Som student som även vill ha råd med hyran, får jag väl antagligen nöja mig med kit-objektiven tills vidare?

Finns det inget bättre alternativ för under 8000 Kr än CANON EF-S 18-55/3.5-5.6 IS + CANON EF-S 55-250/4-5.6 IS?

Senast ändrad:
Jo, det gör det kanske, men allt beror som vanligt på vad du vill göra, Man behöver kanske inte täcka hela området och sen återstår de givna frågorna vad du vill fotografera, hur och så vidare. Ett begagnat 70-200 f/4L är kanske rätt, ett 85 f/1.8 om du vill fota konserter, ett vidvinkelzoom... Allt beror på VAD du vill göra - är det "sprutmålningskit" som önskas så är det nog helt rätt att din föreslagna kombo är bra och prisvärd.

Är du osäker på vad du vill ha så försök låna objektiv och se hur du gillar dem innan du köper.

Tänkte att jag kunde lägga lite mer pengar på 2 st lite bättre gluggar om jag hittade ett bra alternativ.
Med tanke på att det är din första systemkamera tror jag nog du kommer att bli ganska nöjd med det "billiga" paketet. Det är väldigt användbart och kommer att ge dig massor av bra bilder.

Så småningom lär du upptäcka vad du saknar -- kanske något riktigt ljusstarkt (då kan man titta på Canon 50/1,8 eller Sigma 30/1,4). Eller mer vidvinkel. Eller mer tele. Eller makro. Eller... Då kan det vara bra att ha lite utrymme kvar i budgeten!

Tack för bra svar!

Väljer med all säkerhet Canon EF-S 18-55/55-250 och lägger till EF 50/1,8 gluggen till att börja med. Det kan vara en bra tanke att lägga till eller byta ut utrustningen allt eftersom man utvecklar fotograferandet! :)

Ett objektiv jag har varit väldigt nöjd med är 17-70mm 2.8-4.5 Sigma. Som fyller mina behov väldigt ofta, och funkar bättre än 17-85. Jag ska även skaffa ett 70-200 som vad jag tycker är det mest köp värda telet för canon

Och köper du de begangat (vilket jag rekomenderar) så blir det 2500+4500= 7000, Så får du en toppen kombo.

ANNONS
Götaplatsens Foto