Står då i valet och kvalet om man ska slå till på en Nikon D3 för att komplettera mitt D800 hus för lite mer sportfotografering. Det jag mestadels kommer att fotografera är speedway där jag verkligen är ute efter snabb, stabil och pålitlig AF och många bilder/s vilket jag tror D3 innehar. Kommer mestadels arbete med 70-200 VRII, hur fungerar den kombinationen? Som sagt, lite brainstorming, allmänna tips ja allt är av intresse!
Begagnade D3 börjar bli riktigt prsivärda nu, det är ju intressant att se att nu när modellen börjar bli "gammal" (jaja, men tiden gårt fort när det gäller teknik) så hamnar D3 på ungefär samma begagnatpris som D700.
Jag kör D3 (och D3s) med 70-200 VR II och det funkar utmärkt.
Tycker ni att dagens prisbild på begangnat marknaden stämmer överrens mot kamerans prestation/egenskaper eller ska man satsa på en D3s, vad tycker ni? Jag kan tycka att 10k är "lite" överpris, fick en säljare på 9k med problemet "FEE", är det helt säkert att det inte drabbar G gluggar??
De tydliga skillnaderna mellan D3s och D3 är, lite komprimerat:
- bättre bildkvalitet när du går högre än iso 1600 (upp till 1600 är det ingen egentlig skillnad)
- större bildbuffert, en av de få svagheterna hos D3 (utom i de få exemplar som uppgraderats till större buffert)
- dammskak för sensorn vilket innebär att du kan köra längre mellan sensorrengöringarna
- D3s har video, dock en ganska enkel funktion med få inställningar och max 720p
Sedan finns det lite andra subtila skillnader också.
Tycker du 10000 är överpris för en D3? Det beror nog på skicket skulle jag säga, jag såg nyligen en lite sliten gå för 8000, men det är det billigaste jag har sett. En pedantskött med alla tillbehör kan nog fortfarande kosta lite mer än 10000 kr.
FEE innebär att bländarringen är i fel position och kan med andra ord enbart drabba objektiv som faktiskt har en bländarring. Dvs inte G-objektiv.
Har man problem med FEE även fast bländarringen står i rätt position är den vanligaste orsaken inte ett fel i kameran, utan att den lilla klacken på objektivets bländarring blivit avslagen (händer då och då, i synnerhet på tyngre objektiv) vilket fixas fenom att byta bländarring. Gjorde det på min gamla AF-S 300/2,8 vilket kostade runt 250 kr i material plus 15 minuters arbete.