Annons

Val av teleobjektiv runt 300mm (Canon)

Produkter
(logga in för att koppla)

Tårta

Medlem
Hej,

Jag funderar på att skaffa ett teleobjektiv runt 300mm för att fotografera vilda djur mm. Min kamera är en EOS 20D. Är villig att lägga upp till 8500:-. Objektivet kommer att användas runt 30-50 gånger per år. Vad skall jag tänka på, vad behöver jag för typ av objektiv (USM, IS etc)? Är 300mm för lite eller skall jag gå ner lite?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

MVH / Magnus

Ett begagnat EF 300/4L (ca. 6000:) eller ett begagnat EF 300/4L IS (ca. 8000:) eller ett EF 400/5.6L (ca. 9000:) är perfekt. Ska man ha längre så går upp i brännvidd, inte ner. Vilket kan låta lite konstigt kanske. Men så är det ;)

Alla tre är relativt lätta (i förhållande till brännvidd) och är mycket skarpa, där IS-modellen är den minst skarpa. (lägg märke till inte oskarpt, utan minst skarpt ;))

jag köpte ett EF 300 mm f 4 IS för ungefär de pengarna och är mycket nöjd, låt dig inte luras att köpa ett telezoom det går inte att jämföra med en fast 300. Utan IS lär den vara ännu skarpare, men då är det du som står för oskärpan.

Ett 300 objektiv räcker långt, speciellt med tanke på att du har en 20D som ger en skenbar brännviddsförlängning på 1,6x, vilket motsvarar 480 mm i den analoga världen.

Skulle inte detta räcka till kan du ju alltid köpa till en 1,4x konverter i efterhand.

USM är att rekommendera (HSM om du väljer Sigma).

Om du behöver IS eller inte beror på vad du tänker fotografera. IS gör störst nytta vid gränsen av vad du kan handhålla dvs mellan 1/50 och 1/500 sek. Om du fotograferar på stativ eller om du fotograferar fåglar med slutartider under 1/500 sek har du begränsad nytta av IS.

mvh mattias

Jag fotar fåglar och har stor nytta av IS. Men så fotar jag ofta på långa slutartider som 1/125 och många gånger långt längre tider som 1/30+. För mitt vedkommande är 1/500 mkt snabb tid. Men så är ju mina favvoförhållanden rättså ruggiga vädermässigt sett. Inte minst med tanke på breddgraderna..

Inte att glömma är att sökarbilden blir ruskigt stabil med IS,, och det blir den ju även om du fotar med 1/16000 sek! Möjlighet till mer exakt komponering + + ...

MVH Niclas,

Är det verkligen så slöa vingslag i svalornas ryttling, att de inte blir mer oskarpa vid en såpass "lång" tid?

Stilig situation.

Ja det är säkerligen ett val mellan stor flexibilitet eller inte..

Mvh Niclas,

TACK FÖR ALL HJÄLP!!

Hej,

Tack till alla svar och synpunkter. Nu skall jag bara hitta ett objektiv också. Det blir nog ett 300/4 L. Om det blir med eller utan IS får framtiden utvisa..

MVH / Magnus

Re: TACK FÖR ALL HJÄLP!!

Tårta skrev:
Hej,

Tack till alla svar och synpunkter. Nu skall jag bara hitta ett objektiv också. Det blir nog ett 300/4 L. Om det blir med eller utan IS får framtiden utvisa..

MVH / Magnus

Du kan ju även titta på Sigmas EX 100-300/f4 då får du ju ett mer mångsidigt objektiv som desutom är väldigt bra optiskt.

Tips begagnat canon 100-400

Jag rekommenderar verkligen att du letar reda på ett begagnat canon 100-400 L objektiv. Har du tur kan du kanske få tag på ett till den konstnaden.

Du kommer inte bli missnöjd med kvalitén Det presterar mycket bra trots att det är en zoom. En liten nackdel kan vara ljusstyrkan men stabilisatorn hjälper till mycket. I bra ljus brukar det inte vara problem att fotografera med fri hand även i 400 läget. Objektivet väger lite och kan ibland kännas stort att släpa med sig. Men det är relativt kompakt om man tänker att det motsvarar en brännvidd på 640mm med faktorn 1,6 på 20d.

ANNONS
Götaplatsens Foto