Annons

Valet efter Nikon D300?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varit iväg och klämt lite på kameror under eftermiddagen.

Först ut var Olympuse E-M10 med tillhörande 14-42 EZ objektiv. Kändes litet och nätt och bra. Med en budget på max 15000 kr så finns det utrymme för lite andra tillbehör också. Dock så tror jag objektivet har mycket kvar att önska. Läst på forum att autofokusen är knapp om man ska fotografera barn (överhuvudtaget rörliga motiv).

Nästa ut var Fuji X-E1 med kitobjektivet 18-55. En kombo som kändes ännu bättre än Olympusen. Stabil, robust och "mer att hålla i" vilket passade mig bra. Dock tappar man lite gällande "liten och nätt, "få plats i fickan" . Objektivet kändes så pass bra att det kan nog räcka som "allround" objektiv, dvs oftast sitta på? (Ge mer gärna era åsikter om Fuji 18-55 2.8-4) .

Priset hamnade bra även på denna. Men som skribenter här på tråden har skrivit så kanske det är en idé att kanske välja Fujis X-E2 istället då den har märkbart bättre egenskaper gällande fokus. Dock blir detta ett pristillägg på ca 3000 kr i jämförelse med X-E1 vilket kanske är värt ?

Känslan säger mig Fujifilm X-E2 + 18-55/2,8-4,0, detta för att med min Nikon D300 oftast använde mig av 17-55/2,8 objektivet på. Dessa motsvarar denna ganska bra (?) och behöver i dagsläget inte komplettera med något annat än extra batterier samt bra minneskort.
 
Först ut var Olympuse E-M10 med tillhörande 14-42 EZ objektiv. Kändes litet och nätt och bra. Med en budget på max 15000 kr så finns det utrymme för lite andra tillbehör också. Dock så tror jag objektivet har mycket kvar att önska. Läst på forum att autofokusen är knapp om man ska fotografera barn (överhuvudtaget rörliga motiv).
E-M10 har bara kontrast-AF, och sådan autofokus är inte lika bra på att följa motiv som rör sig snabbt som fastdetekterande AF är.

14-42 EZ tror jag däremot är ganska bra, efter vad jag har läst om det. Som alla s.k. "kitzoomar" så är det förstås ganska ljussvagt, så du behöver nog komplettera med ett ljusstarkt objektiv med fast brännvidd.

Jag har satsat på m4/3 som alternativ till min tjockkamerautrustning pga att objektiven är så små och lätta. Det är rent otroligt vilken komplett utrustning man får plats med i en liten axelremsväska.

Priset hamnade bra även på denna. Men som skribenter här på tråden har skrivit så kanske det är en idé att kanske välja Fujis X-E2 istället då den har märkbart bättre egenskaper gällande fokus. Dock blir detta ett pristillägg på ca 3000 kr i jämförelse med X-E1 vilket kanske är värt ?
En av de roliga sakerna med spegelfria systemkameror är att det går att montera nästan vilka gamla manuella objektiv som helst på dem (med rätt adapter). X-E2 har mycket bättre fokuseringshjälpmedel för manuellt fokus än vad X-E1 har, så därför skulle jag välja X-E2 trots att den är dyrare.
 
Kan meddela att det blev en Fuji E-X2 med 18-55 2.8/4 objektivet. Borde få hem den imorgon med posten och då kan jag provköra den i helgen på dotterns barnkalas.

Tack för alla tips och åsikter, de har hjälpt mig i valet av ny kamera!
 
ANNONS