Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vanliga Canon-kameror i fartkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Norén

Aktiv medlem
Jag såg idag ett rykte om att det nyligen har förekommit plundring av Trafikverkets fartkameror och att det man är ute efter är kameramodulen. Ryktet kopplar ihop detta med att ryska Orlan-10-drönare tydligen använder en helt vanlig spegelreflexkamera från Canon (750D är den modell som vid en snabb koll verkar vara mest lik den som finns på bilder, det är bara att googla för den som är nyfiken, objektivet verkar vara ett EF 50/1.8) och att det alltså ska vara ryska intressen som är ute och stjäl komponenter till sanktionsbelagd krigsmaterielindustri.

Nå, min själva undran är om det är så att kameramodulen i Trafikverkets fartkameror också är en helt vanlig Canon-systemkamera i instegsklass. Någon som vet?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det här reddes ut för några år sedan av tidningen Ny teknik. Vad jag förstår var kamerorna redan för 15 år sedan utbytta mot något som är ganska oanvändbart för en fotograf.
 

atotowi

Aktiv medlem
Om jag minns rätt var den ursprungligen baserad på Nikon D70. Men som Erland säger det har flutit en hel del vatten under broarna sen dess.
Det är ju inte första gången folk bryter sig in i skåpen så jag tror att man ganska tidigt gick på en special lösning.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om jag minns rätt var den ursprungligen baserad på Nikon D70. Men som Erland säger det har flutit en hel del vatten under broarna sen dess.
Det är ju inte första gången folk bryter sig in i skåpen så jag tror att man ganska tidigt gick på en special lösning.

Ursprungligen satt den en Nikon F4 med 250 bilders magasin i.
 

ztenlund

Aktiv medlem

Ursprungligen satt den en Nikon F4 med 250 bilders magasin i.
De ”analoga” var ju en helt annan skåpmodell än de digitala som används sedan länge. Dessa har på visssa platser återanvänts för s.k. KIKA-detektorer som fotograferar strömavtagarna på passerande järnvägsfordon. Dock med annat innehåll förstås.

Numera finns det en variant till som sitter i en del vägtunnlar bl a i Stockholm numera, som inte sitter i ett klassiskt kameraskåp. Lättast att se är blixten om man tittar upp mot taket.

Tillägg: Södra länken hade den vanliga modellen ett tag monterad ganska lågt längs tunnelväggarna, men det fungerade tydligen dåligt då de blev så skitiga.
 

Marteric

Aktiv medlem
I dag används ”vanliga konsumentkameror” med vissa modifikationer för styrning m.m. Vet att en del Nikon använts, men kan nog även röra sig om andra fabrikat i framtiden…
bilderna tas med väldigt kort slutartid och med någon form av häftig blixt. Tar skarpa bilder även om du råkar färdas i 300 knyck…
 

Anders Norén

Aktiv medlem
Ja, där har vi ryktet med länk till DN-artikel och allt.

Är det verkligen billigare att bygga fartkameran kring en vanlig systemkamera (med tusentals funktioner som är helt irrelevanta för uppgiften) jämfört med att köpa kameramoduler för industriellt bruk?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ja, där har vi ryktet med länk till DN-artikel och allt.

Är det verkligen billigare att bygga fartkameran kring en vanlig systemkamera (med tusentals funktioner som är helt irrelevanta för uppgiften) jämfört med att köpa kameramoduler för industriellt bruk?
Ja, med hästlängder :)

Saken är att alla de "tusentals" (jag skulle hävda att det snarare handlar om tiotals) extra funktionerna är redan färdigutvecklade och därmed inget du behöver betala extra för. Paradoxalt nog är det dyrare att ta fram en kamera där du tagit bort (de flesta av) de här funktionerna just för att du då gör något unikt och speciellt.

Att bygga småskaliga (ovanliga) produkter - som fartkameror - utgående från redan färdiga standardprylar (som en vanlig konsument-DSLR) är överlägset mycket billigare än att börja designa unika lösningar som tillverkas i små serier.

Det här har ju varit en vanlig diskussion där en del upplevt att de får betala extra för systemkameror som också kan videofilma när de bara tänker använda dem för stillbild. Men det är samma där: det är dyrare att designa två kameramodeller, en med video och en utan, än att bara bygga en modell med video vare sig kunden vill ha det eller ej.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Att bygga småskaliga (ovanliga) produkter - som fartkameror - utgående från redan färdiga standardprylar (som en vanlig konsument-DSLR) är överlägset mycket billigare än att börja designa unika lösningar som tillverkas i små serier.
Fast nu tillverkar väl Canon redan en massa kameror för övervakning inom säkerhet och industri, så det finns väl prylar där som passar bra till hastighetsövervakning, gissar jag.
 

PMD

Aktiv medlem
Det här har ju varit en vanlig diskussion där en del upplevt att de får betala extra för systemkameror som också kan videofilma när de bara tänker använda dem för stillbild. Men det är samma där: det är dyrare att designa två kameramodeller, en med video och en utan, än att bara bygga en modell med video vare sig kunden vill ha det eller ej.
Jag har betalat extra för att få en stillbildskamera som inte kan ta upp video. :)
 

afe

Aktiv medlem
Det lär ha suttit diverse olika systemkameror i de kameraskåp som används idag. Från början tydligen Nikon D1, sedan D70 och D200 (D70 kanske är den "industrikamera" på 6MP Ny Teknik skrev om då den ligger rätt i tiden med artikeln).
Om jag inte minns fel har det tidigare skrivits om just D70-kameror som körts många hundratusen exponeringar (alltså långt fler än de slutaren är gjord för) just som fartkameror. Att dessa bytts ut mot nyare modeller (eller andra märken) är väl inte helt orimligt att antaga.
Företaget som levererar utrustningen heter Sensys Gatso, och de fick också det senaste kontraktet för bara några dagar sedan om jag förstått det rätt. Vad de i sin tur stoppar i skåpen är förmodligen inte offentlig handling (av många skäl).
 

lonian

Aktiv medlem
Här är en youtube där de visar fartkamerorna.

Vad jag kan se mot slutet av filmklippet så sitter ett objektiv NIKKOR AF 50mm 1.8 D. Kamerakroppen syns ej. Klippet laddades upp 2011.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Fast vet vi att det faktiskt sitter vanliga systemkameror från Canon i fartkamerorna?
Kanske inte, men det verkar ju i tråden finnas indikationer på att de åtminstone har gjort det. Jag vet med säkerhet att någon amerikansk leverantör satte in bättre Nikonkameror i rödljuskameror.
Det uppdagades för allmänheten i tidningsartiklar om att det åkte omkring folk i gula västar med blinkande bilar med skyliftar och orange trafikkoner och gjorde service på kamerorna på nätterna i New York. I själva verket stal de Nikonkameror av proffsmodell från kameralådorna.
 
Senast ändrad:

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Kanske inte, men det verkar ju i tråden finnas indikationer på att de åtminstone har gjort det. Jag vet med säkerhet att någon amerikansk leverantör satte in bättre Nikonkameror i rödljuskameror.
Som AFE nämnde så användes för riktigt länge sedan Nikon D1 i många fartkameror, det var ju en dyr proffskamera.

Senare har man som också nämnts använt vanliga konsumentmodeller, till exempel D200 och D80 där i synnerhet den senare användes både mycket och länge i fartkameror i alla fall här i Sverige.

Sedan skulle det inte alls förvåna om man också kört Canon-modeller. Som Erland påpekade är Canon generellt stora inom övervakningskameror så det vore väl inte otänkbart om de också gjort färdiga teknikpaket för fartkameror.
 
ANNONS