Annons

Vanliga Canon-kameror i fartkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Canon DSLR Camera, Duct Tape, Bottle Cap..: What Ukraine Found Inside One Of Russia’s Downed Drones


6 månaders gammalt klipp. I ett annat klipp från den tiden användes också en Canon men med Canon EF 50mm f/1.2L USM
 

afe

Aktiv medlem
Om nu dessa tämligen billigt byggda drönarna använder vanliga systemkameror torde det inte spela någon roll om det är Canon eller Nikon, så länge de har HDMI ut för live video. De som bygger dem gör knappast några ändringar i själva kamerorna ...
 

PeterWem

Aktiv medlem
Om nu dessa tämligen billigt byggda drönarna använder vanliga systemkameror torde det inte spela någon roll om det är Canon eller Nikon, så länge de har HDMI ut för live video. De som bygger dem gör knappast några ändringar i själva kamerorna ...
Jag såg ingen kabel alls till HDMI-uttaget. Jag misstänker att man tar högupplöst och senare sammanställer. Exempelvis som 3D-modeller.
Ptero G0 som har skjutits ner av ukrainarna är just en sån som använts för fotogrammetri.
 

PMD

Aktiv medlem
Om nu dessa tämligen billigt byggda drönarna använder vanliga systemkameror torde det inte spela någon roll om det är Canon eller Nikon, så länge de har HDMI ut för live video. De som bygger dem gör knappast några ändringar i själva kamerorna ...
De vanligaste ryska drönarna (Orlan-10 [*]) som används i kriget i Ukraina har Canonkameror i sig så de stulna kamerorna passar inte så bra i dem.

De Canonkameror som sitter i Orlan-10 är faktiskt modifierade. Exponeringslägesratten är fastlimmad så att den inte ska kunna rubbas. :)

Det sitter f.ö. ytterligare två kameror i en Orlan-10, förutom Canonkameran. En tycks vara en videokamera och den andra kanske är en IR-kamera.

[*] Mitt intryck är åtminstone att de är vanligast.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Trafikverket själva har dementerat att det är Canonkameror i skåpen.


Enligt medieuppgifter har likadana kameror som nu stulits i Sverige upptäckts i ryska drönare som störtat i Ukraina. Men i den video som hänvisas till, där en rysk drönare plockas isär, sitter en Canon-kamera.

Trafikverket använder kameror av ett annat märke.

– Det är ett faktafel. Det är ingenting annat än Nikon-kameror i fartkamerorna, säger Eva Lundberg.
Så jag vänder på frågan; hur har Nikonister råd med prylarna? =)

Kamerorna kostar sannolikt inte 250k att köpa in. Det stod i en artikel att den kostnaden avser att återställa fartkameran till fungerande skick. Kameran ska alltså köpas in, eventuellt modifieras och skåpet ska repareras. Typ som att det kan kosta försäkringsbolaget femsiffriga belopp att återställa en bil efter att någon velat ha ett par solbrillor för några hundralappar som låg synligt i bilen.
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Trafikverket själva har dementerat att det är Canonkameror i skåpen.




Så jag vänder på frågan; hur har Nikonister råd med prylarna? =)

Kamerorna kostar sannolikt inte 250k att köpa in. Det stod i en artikel att den kostnaden avser att återställa fartkameran till fungerande skick. Kameran ska alltså köpas in, eventuellt modifieras och skåpet ska repareras. Typ som att det kan kosta försäkringsbolaget femsiffriga belopp att återställa en bil efter att någon velat ha ett par solbrillor för några hundralappar som låg synligt i bilen.
Trafikverket har kanske gjort en "stödstrumpeupphandling". 😉
 

PeterWem

Aktiv medlem
Nu har jag fått ut häktningsprotokoll för tre unga bilintresserade. En ska tidigare ha fastnat i fartkamera och hyser kanske därför ett personligt agg mot dem? Det förklarar dock inte varför optik och kamera plockas medan resten lämnas.
 
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
Kikade på tre fartkameror i Sundsvall. En utan utrustning och två med samma 67 mm filtergänga. Canon har inte många ljusstarka objektiv med 67 mm.
 

PMD

Aktiv medlem
40 MSEK för att ersätta alla stulna kameror. Det blir ett rejält skadestånd att betala för den haffade misstänkte om han döms.

Jag trodde f.ö. att det bara var kamerorna i skåpen som hade stulits och att annat, som den dyra radarn, hade lämnats kvar. Den kostnad som Eva Lundberg redovisar i SVT-artikeln tyder dock på att Trafikverket planerar att helt sonika byta ut hela skåpen med allt inkråm. Vore det vettigt?
 

PeterWem

Aktiv medlem
40 MSEK för att ersätta alla stulna kameror. Det blir ett rejält skadestånd att betala för den haffade misstänkte om han döms.

Jag trodde f.ö. att det bara var kamerorna i skåpen som hade stulits och att annat, som den dyra radarn, hade lämnats kvar. Den kostnad som Eva Lundberg redovisar i SVT-artikeln tyder dock på att Trafikverket planerar att helt sonika byta ut hela skåpen med allt inkråm. Vore det vettigt?
Vad jag förstått är det hela kassetten som stulits där blixt, kamera, objektiv och radar sitter. I fall där kassetter hittats ska radarn ha lämnats kvar.
 
ANNONS