Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vanligaste kommentarklyschorna?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Många av oss som ofta kommenterar/bedömer bilder, på Fotosidan och i andra sammanhang, har säkert märkt att det ibland är svårt att variera kommentarerna. Man skaffar sig favoritfraser, klyschor som slinker ur en alltför ofta och alltför lättvindigt. Det kan vara både positiva och negativa saker.

En kommentar som jag har sett och hört alltför ofta är:
"Detta hör hemma i familjealbumet".
Jag har säkert använt den själv nån gång men skyr den numera som pesten. Det är ju en gräsligt trist kommentar.:p

En av mina egna ömma punkter är kommentaren:
"Du har säkert härliga minnen förknippade med fotograferingsögonblicket, men jag som utomstående betraktare har ju bara bilden."
Urk, den är jag oxå less på.:p

Vilka standardkommentarer tycker du är vanligast på Fotosidan? Vilka är mest uttråkande?
Har du några egna favoritfraser, klyschor som du skulle vilja använda mer sällan?

OBS: Jag vill inte att denna diskussion ska leda till utpekande av medlemmar som lämnar klyschiga kommentarer. Håll diskussionen på ett generellt plan och peka inte ut någon annan än möjligen er själva. Då kan detta bli kul!:D

"vackert", "jättefin", "läckert" osv.
men också; "tråkig", "för mörk", "jag ser inte vad det är och därför får du en etta av mig",
Tur är det dock att jag inte har sett någon kommentar liknande denna; "den här bilden är verkligen sämst"...

Använder "läcker" ganska ofta men det är i brist alternativ vokabulär hos min sida.

min favoritklyscha som jag säger är "sätter inte betyg på bilder"...

Du Acke, jag säger ju det. Det är du som är forumets grubblare :D

SinusLinus skrev:
Du Acke, jag säger ju det. Det är du som är forumets grubblare :D

Japp, det är nog en yrkesskada. Men det är ju så kul att grubbla.:D
Åsså är det ibland skoj med lite självironi och distans till det man pysslar med.:D

Drömsk tycker jag är en riktig standard klyscha. Det verkar som om alla drömmer skärpebefriade drömmar. Iof tar man ju av sig glasögonen när man går och lägger sig men... :)

Bra tråd av Ulf igen :)

Vet inte om detta är en "klyscha", men kommentarer som man sett ofta är också "Vad vill du med den här bilden", "Vad menas med den här bilden", "Vad vill du få fram med den här bilden" o s v... Håller med Linus exempel, kan vara lite tröttsamt att se sådana kommentarer. Men mest är jag faktiskt trött på att se exemplen jag skrev ovan, tycker inte att fotografen alltid ska behöva förklara vad man tänkte, vad man vill få fram med den och den bilden... Tänk om alla konstnärer som ställer ut tavlor/oljemålningar/akvareller skulle behöva förklara för alla varför han målade JUST DEN tavlan... Vad han vill med målningen o s v. Jaja, ett exempel bara... Foto är ju också en konst så...

Jag brukar alltid titta länge på bilden jag vill kommentera och kanske blir mina kommentarer lite långrandiga, vad vet jag??

Ulf Ackelid kan det här med att starta "bra trådar" en eloge till dig!

Re: Bra tråd av Ulf igen :)

Tack för berömmet! "Mjuka" frågor är oxå intressanta att vädra, inte minst som kontrast till den teknik- och pryldebatt som dominerar forumet.

Den som är ung och grön kan ju annars förledas att tro att fotografi bara handlar om teknik och apparater...:D

Som tur är är man utrustad med ganska kort minne !!! Jag har avlämnat över 3500 kommentarer tillsammans på fotosidan och på foto.no..och det vore konstigt om det inte blev en del upprepningar..Men föga intressanta kommentarer som bara består enbart av "snyggt".."toppen".."woow" och liknande försöker jag undvika..Det är bättre att skriva något konstruktivt istället,både med ris och ros karaktär..
Men kommentarsexemplet som nämndes "hör hemma i familje-albumet" är en bra kommentar tycker jag..för handen på hjärtat !! det vimmlar av sådana bilder här och är otroligt trista att se på..
mvh/gunte...

Mattias L: Menar du med din "Som en målning" att det hör till en klyscha? Bara en fråga.

Håller med Gunte, detta med "snyggt" "wow" o s v, iofs kan man ju känna så direkt när man ser en bild som man verkligen gillar... Jag håller också med Gunte att det finns alltför många "familjealbumsbilder". Oftast ser man att dessa inte fått några kommentarer.

Tummen upp för Ulf Ackelid som får igång bra diskussioner!

En del personer tycker inte om en viss motivkategori. Då kan det stå: ”personligen har jag inte mycket till övers för naturbilder” eller ”det är liksom bara ett landskap” eller ”visst är det skarpt. Men sen då? Kanske är det bara jag som är totalt ointresserad av trädgårdsbilder och pastellfärger”. Gillar man inte en viss sorts motiv, är det väl lika bra att låta bli kommentaren.
Så skulle jag önska att även vi som bara kan utstöta: "snyggt".."toppen".."woow" kunde få göra detta för att visa vår uppskattning. Alla är inte så bevandrade i fotograferandets lagar och kan kanske inte uttrycka sin känsla för bilden i någon längre harang, men jag uppskattar kommentarer från de som kan.
Några smålustiga kommentarer: ”känns som om bilden är fotoad vid fel tillfälle”, ”rosa prästkragar är också litet onaturligt”, ”jag gillar änder men låt dom behålla fötterna”.

> "Som en målning"

Jodå, skyldig till den, men då tyckte jag verkligen att det såg ut som en målning!

Kommentarer av typen "för mörk" eller "för oskarp" tycker jag inte är något fel att skriva, det säger ju trots allt något om hur man uppfattar bilden och vad man tror skulle göra den bättre. Även kommentarer i stil med "snygg!" har ju sin plats eftersom det säger att någon uppskattar bilden. Hellre massor med "snygg" och "urful" än inga kommentarer alls, fast kanske skall man försöka vara lite mer mångordig.

Min vanligaste kommentar är att något känns underligt med skärpan och även om det kanske inte är den bästa av kommentarer så säger det ju ändå något om hur jag uppfattar bilden och tror att den kan bli bättre. Man blir ju knappast en sämre fotograf av att få fler kommentarer på sina bilder, eller hur?

Ja, jag tycker "som en målning" har blivit något av en klyscha. Det har liksom blivit som att en bild automatiskt blir bra när den ser ut som en målning. En målande konstnär måste ju också tänka på komposition etc. Hoppas ni förstår vad jag menar och inte tar illa upp.

Jag tror att kommentaren "som en målning" ska tolkas som en stor komplimang i de flesta fall, helt enkelt därför att de flesta tycker att målade tavlor med automatik har högre konstnärlig status än "vanlig simpel fotografi".

Det borde vi försöka ändra på!

Ica:Ingen falsk blygsamhet nu,dina kommentarer innehåller mer är bara utrop,korta men ofta med ett litet tillägg..
mvh/gunte..

Angående detta med att vi måste försöka ändra på att målningar har bättre status än fotografi. Om jag ska ta ett exempel så har det flera gånger varit fotoutställningar här i min hemkommun, men tyvärr inga recensioner eller ens en mening om det i lokala pressen... Men om det däremot är en konstnär som ställer ut sina målningar så är det ett reportage på 2 helsidor i tidningen... Lite ledsamt tycker jag.

Mattias L: Förstår precis vad du menar, ingen som tar illa upp :)

Lite kuriosa, apropå vanliga uttryck...:)...alla som ogillar statistik kan sluta läsa här.

Fotosidans sökfunktion gav följande resultat:
FIN 350 träffar
SNYGG 256 träffar
VACKER 186 träffar
LÄCKER 51 träffar
JÄTTEFIN 48 träffar
WOW 18 träffar
MÅLNING 7 träffar
DRÖMSK 6 träffar
OSKARP 65 träffar
TRÅKIG 60 träffar
TRIST 22 träffar
FAMILJEALBUM 7 träffar

Flera ord som känns slitna är alltså i själva verket inte alls så vanliga.:D

Äsch acke, det måste vara något som är vajsing med sökmaskinen. Jag är säker på att jag personligen måste ha bidragit med minst 51 läcker och 6 drömsk. :D

Var lyckas du göra sökningar i kommentarer förresten? Jag hittar ingen sån funktion. Har du någon bakväg in i systemet? ;)

Nix, ingen bakväg. Sökrutan längst ner på förstasidan ger träffar på bildkommentarer och artiklar, men inte på foruminlägg (som ju har en egen sökfunktion).

Jag håller med om att det är färre träffar än man förväntar sig, med tanke på att totala antalet bildkommentarer är bortemot 40000. Om det är vajsing i sökmotorn, ja det får David eller Christer svara på...

Fritt fram för fler fina drömska målningar från familjealbumet!:D

ANNONS
Götaplatsens Foto