Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vanligt EF-objektiv till 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hatzi

Medlem
Funderar på att köpa en Canon 350D. Har dock redan en EOS 300 med vanligt EF 18-55mm-objektiv.

Kan jag köra det gamla EF-objektivet till 350D:n eller kommer det att knasa sig? Vet att det är en liten skillnad i brännvidd mellan EF och EF-S (1.6x eller så) men är det något annat jag bör tänka på? Kan ju tjäna en liten slant om jag bara köper huset - eller är det att vara dumsnål?

Tack tack för svar :)

Du har förmodligen skrivit fel på brännvidden, något EF 18-55 finns det nog inte.

Du kan använda alla Canonobjektiv till din 350D. Men frågan är vad det är du har idag? Ett 18-55 är ganska mångsidigt med allt från vidvinkel till kort tele. Men om du har t ex en gammal paketzoom på 28-90 mm sedan tidigare så missar du helt vidvinkelsidan.

Kortversion: Ja, sannolikt är det dumsnålt att inte köpa paketobjektivet.

Tack för svaret Jim!

Det var mycket riktigt ett 28-80 som ligger och dammar. Frågan är då om jag skall köpa paketobjektivet och ett extra typ 70-300 (jag vill gärna ha en telezoom) eller enbart en superzoom (hörde att Sigmas 18-200 skall vara bra i budgetklassen)?

MVH.

Andreas

Hatzi skrev:
Tack för svaret Jim!

Det var mycket riktigt ett 28-80 som ligger och dammar. Frågan är då om jag skall köpa paketobjektivet och ett extra typ 70-300 (jag vill gärna ha en telezoom) eller enbart en superzoom (hörde att Sigmas 18-200 skall vara bra i budgetklassen)?

MVH.

Andreas

Hej

Jag har lite erfarenhet av linserna som du verkar välja mellan.

Generellt
Rent optiskt är det oftast bättre att välja två objektiv med mindre zoomomfång än ett med stort zoomomfång (vilket sänker kvaliteten)..
sen är det givetvis mycket smidigare och ha ett objektiv än att hålla på att byta hela tiden. Den avvägningen är upp till dig. Jag gissar att den optiska skillnaden inte är större än att den för en aktiv hobbyfotograf går att leva med. Är du däremot kräsen vad gäller bildkvaliteten så räcker inget av de här alternativen.. då måste det grävas djupare i plånboken..

JO, Både Canons EF 75-300/4-5,6 III USM och Sigmas AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Canon EF är bra (för sin prisklass) telezoomar till en 350D.

Sen kan du ju fundera över hur du har gillat din 28-80 på din gamla EOS 300, för det är i princip samma som kit-optiken som följer med 350D, brännviddsmässigt och kvalitetsmässigt.

Skillnaden mellan 200mm och 300mm ger ingen större funktion om du har tänkt fotografera festbilder, familjebilder, allmänt, men det hjälper om du vill fotografera naturbilder (fåglar, djur mm) dessutom får du en bättre närgräns med Sigmas 70-300 i makro-läget, ganska användbart om du vill fotografera blommor och insekter.

18-200 räcker långt om du vill ha det som "brukskamera" och foto människor, turist och bilder i allmänhet men vill du fota mycket i naturen kan du ha nytta av de extra 100mm bränvidd (och den ökade bildkvaliteten) du får med sigmas eller Canons 300-zoomar.

Prismässigt är alternativen (kit-optik + telezoom eller 18-200) ganska lika, inte sant?

Lycka till /R

Eftersom prisskillnaden mellan alternativen är ganska liten tror jag nog att det väger mot två objektiv (kit + telezoom) om kvaliteten är något bättre samt att jag får 100mm extra.

Tack så mycket för informationen!

MVH.

Andreas

skippa kitzoomen

Den kostar förvisso inte mycket... Men du har ju redan ett objektiv, förvisso inte mycket till vidvinkel men du kan ju fota med det iaf.

Kitzoomen som följer med 350in är inge vidare egentligen. Visst gåt det att fota helt okej med den men risken är stor att du kommer byta upp dig ganska snart.

Dessutom kan du köpa begagnade här på fotosidan billigt, ellre varför inte ett sigma 18-50/2,8 ett ganska mycket mera kompetent objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto